تاریخ: ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۳۰
بازدید: ۵۴۴
کد خبر: ۱۰۰۸۲
سرویس خبر : انرژی

بزرگترین صادرکننده نفت به دنبال استخراج اورانیوم

می متالز - عربستان، بزرگترین صادرکننده نفت جهان در تکاپوی راه‌اندازی رآکتورهای هسته‌ای است.
بزرگترین صادرکننده نفت به دنبال استخراج اورانیوم

به گزارش می متالز، این کشور همچنین از طرح‌هایی خبر می‌دهد که برای بهره‌برداری از ذخایر اورانیوم در دست دارد. عربستان بر اهداف صلح‌جویانه خود در برنامه‌های هسته‌ای‌اش تاکید دارد، در حالی که رقم حدودی یا تقریبی از ذخایر اورانیوم خود ارائه نکرده است.

به نقل از رویترز، هاشم‌بن‌عبدالله یمانی رئیس آژانس دولتی سعودی که مسئولیت اجرای طرح‌های هسته‌ای این کشور را بر عهده دارد حدود ۳ ماه پیش اعلام کرد ریاض قصد دارد برای پیشروی در مسیر خودکفایی به منظور تامین سوخت، طرح‌های تولید انرژی هسته‌ای خود را توسعه دهد و اقدام به استخراج اورانیوم در داخل کشور کند.
او این خبر را در یک نشست هسته‌ای بین‌المللی به نام «انرژی هسته‌ای در قرن بیست و یکم» در امارات اعلام کرد؛ نشستی که به میزبانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ابوظبی برگزار شد.عربستان سعودی در جزییات بیشتر این طرح گفته که هدف او ایجاد تنوع در سبد انرژی مصرفی کشور و در راستای اهداف صلح‌جویانه است و در همین راستا در آینده نزدیک برای ساخت دو نیروگاه هسته‌ای با آنچه او قدرت‌های جهانی نام داده، قرارداد امضا می‌کند. رویترز در ادامه خبر آورد این در حالی است که هم‌پیمان ایالات متحده در حوزه خلیج‌فارس که به عنوان بزرگترین کشور صادرکننده نفت در جهان شناخته می‌شود، پیش‌تر از برنامه هسته‌ای ایران و توافق سال ۲۰۱۵ میلادی (۱۳۹۴ خورشیدی) آن با قدرت‌های جهانی ابراز نگرانی کرده بود. عربستان، پس از امارات متحده عربی، دومین کشور عرب حوزه خلیج‌فارس است که اعلام کرده می‌خواهد برای تامین انرژی مورد نیاز خود نیروگاه هسته‌ای بسازد در حالی که هر دو کشور از متحدان امریکا در منطقه به شمار می‌آیند.
پس از یک ماه از اعلام این خبر در نشست یاد شده، به نقل از روزنامه «عکاظ» نوشت «زهیر نواب» رئیس سازمان زمین‌شناسی عربستان خبر داد که محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور دستور داده پروژه استخراج اورانیوم در این کشور آغاز شود. در همین راستا اواخر آذر نواب با حضور در منطقه «اصفر ثویلیل» در استان «الحائط» و منطقه «حائل» آغاز پروژه استخراج اورانیوم و توریوم را کلید زد؛ پروژه‌ای که با همکاری سازمان زمین‌شناسی عربستان و یک تیم چینی تا دو سال دیگر اجرایی خواهد شد؛ پروژه‌ای که به گفته نواب در راستای اهداف عربستان برای استخراج اورانیوم و توریوم انجام می‌شود تا به توسعه استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای در تولید برق و شیرین‌سازی آب بینجامد و به کاهش وابستگی به نفت منجر شود. وی همچنین تاکید کرد این کشور به دنبال استفاده نظامی از انرژی هسته‌ای نیست در حالی که عربستان اظهار کرده تصمیم دارد تا ۲۰۳۰ میلادی (۱۴۰۹ خورشیدی) وارد مجموعه قدرت‌های هسته‌ای جهان شود.
در این امتداد آخرین اخبار به‌دست آمده از برنامه‌های عربستان سعودی در تولید اورانیوم به خبری از بلومبرگ برمی‌گردد که در ۱۵ ژانویه (۲۵ دی) منتشر شد. در این خبر آمده که مقامات دولتی مربوط به پروژه استخراج اورانیوم در عربستان از تصمیم سعودی‌ها برای ارائه قراردادهایی در زمینه ساخت نخستین نیروگاه‌های سوخت هسته‌ای خبر دادند.
در این زمینه عبدالملک الصابری، مشاور واحد توسعه کسب و کار در شهر شاه‌عبدالله، شهری که برای توسعه انرژی هسته‌ای و تجدیدپذیر ساخته شده است، گفت: عربستان از ۵ کشور چین، فرانسه، امریکا، کره جنوبی و روسیه برای اجرای فعالیت‌های مربوط به حوزه مهندسی، تهیه و ساخت رآکتورهای هسته‌ای، متقاضی داشته است.
او افزود: تا آوریل (نیمه فرودین تا نیمه اردیبهشت) با دو یا سه فروشنده منتخب، توافقی در زمینه توسعه پروژه امضا خواهیم کرد که یک نفر از آنها دو رآکتور را خواهد ساخت. دولت سعودی انتظار دارد از سال آینده میلادی ساخت‌وساز، آغاز و تا ۲۰۲۷ میلادی (۱۴۰۶ خورشیدی) تجهیزات راه‌اندازی شود.
به گفته الصابری رآکتورهای هسته‌ای در یک نیروگاه فعال خواهند بود و هر یک این توانمندی را خواهند داشت که بسته به فناوری مورد استفاده‌شان ۲/۲ تا ۳/۳ گیگاوات برق تولید کنند. امارات متحده در همسایگی عربستان نیز تصمیم دارد در امسال یکی از ۴ رآکتور خود را تکمیل کند.
این در حالی است که در اخبار منتشر شده از این نوع، سعودی‌ها حجم حدودی یا دقیقی از میزان اورانیوم موجود در عربستان منتشر نکرده‌اند در حالی که شرکت دولتی «معادن» که استخراج مواد معدنی این کشور را در اختیار دارد بر حجم بالای ذخایر طلا، مس و فسفات در این کشور تاکید دارد.
در نهایت این پرسش پیش می‌آید که عربستان تنها به دنبال برپایی رآکتور و دستیابی به نیروگاه‌های هسته‌ای است یا در کنار آن، استخراج اورانیوم را با همان جدیت پیگیری می‌کند؟

منبع: صمت
عناوین برگزیده