تاریخ: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۹:۳۵
بازدید: ۱۷۸
کد خبر: ۱۰۲۱۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن؛

قیمت واقعی ارز به صادرات معدنی کمک می‌کند

می متالز - نوسانات نرخ ارز و تأثیرات طی روزها و هفته‌های گذشته جزو اخبار داغ رسانه‌های مختلف بوده است و بسیاری از کارشناسان اقتصادی درباره تأثیرات آن بر تولید و میزان صادرات تحلیل‌های متفاوتی ارائه داده‌اند.
قیمت واقعی ارز به صادرات معدنی کمک می‌کند

به گزارش می متالز، برخی معتقد هستند که افزایش نرخ ارز، تصاعدی شدن مواد اولیه وارداتی به کشور و در ادامه افزایش هزینه تولید را به همراه خواهد داشت در حالی که برخی دیگر معتقد هستند با افزایش نرخ دلار، ارزش و توان صادراتی تولیدکنندگان داخلی افزایش خواهد یافت.

چندی پیش مجتبی خسروتاج - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت - در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها، درباره اینکه آیا به دنبال افزایش نرخ ارز، صادرات نیز افزایش یافته است گفته بود که افزایش نرخ دلار در کوتاه‌مدت نمی‌تواند در میزان صادرات تأثیر چشم‌گیری داشته باشد و در واقع صادرات به برنامه‌ ریزی، زمان‌بندی و برخی تعهدات خاص نیاز دارد. وی همچنین گفته بود هیچ یک از صادرکنندگان از افزایش یکباره نرخ ارز استقبال نمی‌کنند، چراکه برخی کالاهای ما به گونه‌ای است که افزایش یکباره نرخ ارز اجازه سرمایه‌گذاری در آنها را نخواهد داد.

اما رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران نظر متفاوتی دارد و معتقد است که این افزایش در صورتیکه بیش از 5 درصد باشد قطعا به .. کمک می کند.

مهرداد اکبریان در این باره  گفت: افزایش نرخ ارز با شرایطی که در حال حاضر اتفاق افتاده بله کمک می کند اما این افزایش یا حتی کاهش اگر کمتر از 5 درصد باشد اختلاف معنی داری در سیستم ما نخواهد داشت.

 وی افزود: ما طی روزهای اخیر حداقل 10 درصد افزایش نرخ ارز داشتیم و این اختلاف قطعا  روی کار ما تاثیر زیادی خواهد گذاشت. زیرا ما در حال به تعادل رساندن و بالانس کردن بازار داخل و بازار خارج هستیم یعنی هر دو طرف به نوعی هم به هم فشار آورده و هم همدیگر را تحریک میکنند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن با اشاره به دلایل تمایل نداشتن به تعطیلی بازار خارج اظهار داشت: یکی از دلایلی که ما نمیخواهیم بازار خارج تعطیل شود برای این است که  نمی خواهیم این محرک‌ها از بین برود؛ از یک طرف در بازار داخل میل به خرید مواد خام از سوی استفاده کنندگان یعنی کارخانه جات داخلی داریم اما  اینها به شدت دنبال پایین آوردن قیمتهای خریدشان در حالی که قیمتها تا یک حدی قابل کاهش است و  بیشتر از آن دیگر تولید توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

 از طرف دیگر وقتی بازار صادرات ما به راه است و ما داریم فعالیت میکنیم این بازار صادرات هم همانند یک محرک عمل می کند و مثل کشی است که دارد آن را صاف می کند.

اکبریان ادامه داد: با قیمتهای قبلی ارز تقریبا شرایط ما اینگونه بود که قیمت خرید بازار داخل و قیمت خرید صادراتی با قیمت تمام شده تولید فاصله بسیار نزدیکی داشتند بود یعنی شما مانده بودید که بالاخره  تولید کنید یا نه،  چون دیگر تولید سود آنچنانی نداشت. در صورتی که تولید ادامه می یافت یا بازار داخل یا بازار خارج آن را می خرید و  تقریبا این در شرایط اتفاق می افتاد  که شما خیلی در حاشیه سود نبودید.

وی افزایش نرخ ارز را مثبت خواند و بیان داشت: وقتی قیمت ارز بالا رفت دو اتفاق خوب افتاد اول اینکه سود صادرات افزایش یافت ؛یعنی توجیه اقتصادی برای یکسری عیارهای حتی پایین تر ایجاد شد. چون در حال حاضر مشکل در مگنتیتهای عیار بالا نیست بلکه در مگنتیتهای عیار پایین و کلا سنگ آهنهای هماتیت است که در قیمتهای قبلی قابلیت صادرات را نداشتند. اما در حال حاضر با این افزایش قیمت ارز،  یک میزانی از اینها قابل صادرشدن هستند. از ان طرف آن بازار داخلی که برای کاهش قیمتها فشار مضاعفی را در مزایده ها وارد می کرد الان با توجه به افزایش توان صادراتی به واسطه قیمت ارز تقریبا به شرایط بهینه ای رسیده اند.

اکبریان در پاسخ به این سوال که آیا آنهایی که در داخل مواد اولیه می خرند بازار صادراتی دارند گفت: بله آنها وقتی صادرات می کنند بیشتر هم سود می‌کنند و حتما اجرت خریدشان برای ماده خام هم افزایش پیدا کرده و راحتتر می‌توانند خرید کنند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن در خصوص اینکه آیا ارز حاصل از صادرات در این فضا که کار میکنید به داخل منتقل می شود گفت: حداقل آنهایی که من خودم می شناسم و از اعضای انجمن هستند هم معادن کوچک و هم معادن بزرگی مثل گل گهر و چادرملو، اینها هرچه صادر می‌کنند ارزشان را خرج طرح‌های توسعه ای خود می‌کنند و با توجه به اینکه این طرحها در نیمه راه است هستند بنابراین باید تا مدت‌ها ارزشان را صرف تکمیل طرحهای توسعه ای بکنند. ما معادن خصوصی بزرگ نداریم اما معادن کوچک و متوسط معمولا به دنبال  تکمیل خط‌های فرآوریشان هستند که اینها همه هزینه بر است و شاید بالا رفتن قیمت ارز و بهبود شرایط صادراتی  بتواند توانی به انها بدهد تا آنها خطوط فرآوریشان را احیا کنند.

عناوین برگزیده