تاریخ: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۳۸
بازدید: ۲۲۱
کد خبر: ۱۰۲۲۰۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

زنگ خطر کاهش صادرات فولاد به صدا درآمد

می متالز - هفته گذشته انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در نامه‌ای خطاب به رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت نسبت به کاهش صادرات فولاد کشور، اعلام خطر کرد. تولیدکنندگان فولاد در این نامه، به کاهش قیمت و میزان صادرات نفت و مشتقات آن در امسال اشاره و تاکید کرده‌اند که صنایع معدنی و به‌ویژه فولاد می‌توانند تاثیر بسزایی در تامین ارز برای کشور داشته باشند.
زنگ خطر کاهش صادرات فولاد به صدا درآمد

به گزارش می متالز، با این وجود، محدودیت‌هایی همچون تحریم و همه‌گیری ویروس کرونا در سطح جهان، صادرات فولاد را دشوارتر کرده است. در چنین شرایطی از سیاست‌گذاران انتظار می‌رود با درک شرایط موجود در راستای تسهیل صادرات گام بردارند. صمت برای بررسی این موضوع با تولیدکنندگان فولاد کشور و اعضای انجمن فولاد گفت‌وگو کرده است. فعالان صنعت فولاد کشور اعتقاد دارند صادرات فولاد به منزله عبور از فرآیندهای محدودکننده متعدد از جمله دریافت مجوزهای محموله به محوله و همچنین الزام به عرضه‌های سنگین در بورس کالاست. از این‌رو از مسئولان درخواست می‌شود با توجه به میزان تولید و مصرف فولاد درکشور و رکودی که بر بازار مصرف داخلی سایه افکنده، تمامی محدودیت‌های صادراتی آهن و فولاد را بردارند و توسعه صادرات به‌عنوان یکی از اهداف اصلی کارگروه تنظیم بازار در اولویت قرار گیرد. در ادامه نیز همانند سایر کشورها، مشوق‌های صادراتی وضع و به‌سرعت اجرایی شود. 
 

چشم‌انتظار صادرات ۱۳ میلیون تنی فولاد 

بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اظهار کرد: مجموع تولید فولاد کشور در سال گذشته حدود ۲۶ میلیون تن برآورد و از این حجم تولید، حدود ۱۱ میلیون تن آن صادر شد. براساس برنامه‌های منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، قرار است میزان تولید در صنعت فولاد کشور در امسال به حدود ۳۰ میلیون تن افزایش یابد. با این وجود، در شرایط کنونی و به‌ویژه در پی شیوع ویروس کرونا در جهان، رکود بر بازار ساخت‌وساز و سایر فعالیت‌های اقتصادی کشور سایه افکنده است. و خوشبینانه‌ترین حالت، میزان مصرف فولاد ما به رقم سال گذشته می‌رسد. در چنین شرایطی ما باید دست‌کم ۱۳ میلیون تن فولاد صادر کنیم.
رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد افزود: درحال‌حاضر افت‌وخیزهای ناشی از فعالیت‌های اقتصادی بر بازار فولاد سایه افکنده و ویروس کرونا اقتصاد جهان را متاثر کرده است. در عین حال محدودیت‌هایی در سطح بین‌المللی برای ایران وجود دارد. موضوعات یادشده را باید چالش‌های اساسی در صنعت فولاد کشور دانست. برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا به‌دنبال آن هستند که تعرفه مجدد برای حفاظت از صنعت فولاد خود وضع کنند. بدون تردید در آینده نزدیک سایر کشورها نیز درصدد اجرای چنین اقداماتی برای حمایت از صنعت خود بر خواهند آمد. درنتیجه احتمال می‌رود صادرات به برخی کشورها دشوارتر از گذشته شود. 
سبحانی گفت: صادرات ۱۳ میلیون تن فولاد، رقم قابل‌توجهی است؛ بنابراین فرآیندهای صادرات باید تسهیل‌کننده باشند. هرگونه محدودیت و مانعی که در مسیر صادرات به هر علتی وجود دارد، باید برطرف شود. بدون شک هیچ نگرانی از تامین نیاز بازار داخل وجود ندارد و این بهانه نباید سد راه صادرات فولاد شود. نه‌تنها باید تمامی موانع برطرف شوند، بلکه با ارائه انواع تسهیلات و مشوق‌های صادراتی، باید این مسیر را هموارتر کنند. 
ارائه مجوز صادرات برای هر محموله یکی از دیگر مواردی است که فروش این محصول را در بازار جهانی دشوار می‌کند. ممکن است مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت بگویند ما هر مجوزی را درخواست کردید در اختیارتان گذاشتیم، اما تولیدکننده‌ای که می‌خواهد محصول خود را در بازار بین‌المللی به فروش برساند، باید با قدرت و اعتماد به نفس و همچنین اطمینان از اینکه هیچ مانعی برای او ایجاد نمی‌شود، در جلسات حضور یابد و قرارداد ببندد. 
سبحانی در ادامه افزود: نمی‌شود که طرف ایرانی قراردادی را امضا کند و تعهدی را بر عهده بگیرد، اما سر بزنگاه مانع صادرات او شوند. این‌گونه مسائل به اعتبار تولیدکنندگان آسیب وارد می‌کند. بدون تردید پس‌گرفتن بازاری که از دست رفته به‌سادگی ممکن نخواهد بود. وقتی صحبت از تسهیل صادرات می‌کنید، یعنی تولیدکننده بتواند بدون دغدغه به عرصه صادرات پا بگذارد و برای بازاریابی و مذاکره اقدام کند، قراردادهای بلندمدت ببندد و از تداوم فعالیت خود دغدغه‌ای نداشته باشد.
 

محدودیت‌های داخلی ادامه دارد

منصور یزدی‌زاده، مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان در گفت‌وگو با صمت اظهارکرد: تولید فولاد کشور در سال‌های گذشته در یک روند صعودی و میزان تولید در این صنعت از مصرف ظاهری پیشی گرفته است. خوشبختانه این رشد تولید موجب شده ایران از واردکننده فولاد به صادرکننده آن تبدیل شود. در چنین شرایطی، تداوم فعالیت تولیدکنندگان این فلز استراتژیک منوط به صادرات است. 
چنانچه هر مانعی در مسیر صادرات ایجاد شود، بر عملکرد تولیدکنندگان تاثیر منفی خواهد گذاشت.
مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان افزود: متاسفانه از بیش از یک سال گذشته، شرکت‌های فولادی با تحریم روبه‌رو شدند. این تحریم‌ها تک‌تک شرکت‌های بزرگ فولادی کشور را نشانه گرفته و صادرات آنها را با محدودیت‌هایی روبه‌رو کرده است. در چنین شرایطی، عوامل داخلی نه‌تنها به‌دنبال هموار کردن این مسیر دشوار نیستند، بلکه فعالیت ما را بیش از پیش دشوار می‌کنند. مرتبط کردن عرضه محصولات فولادی در بورس کالا به صادرات، آن هم در شرایطی که میزان تولید در این صنعت، بیش از نیاز کشور است؛ درست نیست. این‌گونه اقدامات فقط صادرات فولاد کشور را دشوار می‌کند. میزان مصرف داخلی فولاد در کشور روشن و واضح است و می‌توان به‌راحتی برای آن برنامه‌ریزی کرد.
یزدی‌زاده خاطرنشان کرد: با وجود رشد صنعت فولاد کشور و هدف‌گیری وزارت صنعت، معدن و تجارت برای رشد تولید در این صنعت، انتظار می‌رود دست واحدهای فولادی در مسیر صادرات باز گذاشته شود. صادرات منوط به اخذ مجوز نباشد، اما واحدهای تولیدکننده متعهد شوند که تولید خود را در بورس عرضه کنند. درواقع در شرایط کنونی که کشور به‌شدت نیازمند ارز است، این تولیدکنندگان را محدود نکنند. وی افزود: در موقعیت کنونی بسیاری از کشورها با ارائه انواع مشوق‌ها از صنعت فولادشان حمایت می‌کنند. این صنعت جزو صنایع استراتژیک و اثرگذار در اقتصاد کشور به‌شمار می‌رود و حمایت از آن، ضروری است. درنتیجه از سیاست‌گذاران نیز انتظار می‌رود مشوق‌های مختلفی را در حوزه‌های حمل‌ونقل و مسائل گمرکی به فعالیت تولیدکنندگان فولاد کشور اختصاص دهند. بدون تردید این نوع اقدامات به‌ویژه در شرایط کنونی که کشور با چالش‌هایی در تامین ارز روبه‌رو است، کمک می‌کند.

منبع: صمت
عناوین برگزیده