تاریخ: ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۴۱
بازدید: ۳۱۲
کد خبر: ۱۰۸۶۶۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ابطال معاملات فولاد در بورس کالا و سردرگمی بازار

می متالز - ابطال چند باره معاملات فولادی در بورس کالا ازسوی وزارت صمت طی هفته‌های گذشته، این روزها بازار این محصول راهبردی در کشور را با ابهام و سردرگمی روبه‌رو کرده است.
ابطال معاملات فولاد در بورس کالا و سردرگمی بازار

به گزارش می متالز، ابطال معاملات عرضه شمش بلوم تولیدی چهار شرکت فولادی و معاملات ورق گرم و سرد تولیدی شرکت فولاد مبارکه اصفهان در روزهای پایانی اردیبهشت‌ماه و ابطال همه معاملات ورق‌های فولادی یک هفته پیش از آن از جمله ابطال معاملات از سوی وزارت صنعت، تجارت و معدن (صمت) در هفته‌های اخیر به شمار می‌آید.

داریوش اسماعیلی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت، ظن تبانی و استفاده از اطلاعات نهانی را دلیل ابطال این معاملات عنوان می‌کند.

سید جواد جهرمی، مدیر نظارت بر بازار بورس کالا هم دلیل ابطال معاملات فولادی در هفته پایانی اردیبهشت‌ماه را تردید نسبت به انجام معاملات هماهنگ و احتمال استفاده از اطلاعات نهانی عنوان کرده است.

این در حالی است که به اعتقاد برخی کارشناسان، تداوم ابطال معاملات و توقف نمادهای فولادی از سوی وزارت صمت، سبب بی‌نظمی در تولید این محصولات و سردرگمی و اختلال در بازار مصرف داخلی خواهد شد.

بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولید کنندگان فولادی ضمن اشاره به سابقه ابطال این نوع معاملات که در گذشته به صورت موردی اتفاق می‌افتاد، معتقد است ادامه و تشدید این مسئله، هم روند تولید را در کارخانجات فولادی مختل خواهد کرد و هم مصرف‌کننده نهایی را با کمبود محصول و بی نظمی در عرضه، دچار مشکل می‌کند.

به گفته سبحانی، معاملات در بورس کالا با شفافیت انجام می شود اما اعمال نظرهای وزارت صمت در تایید و رد معاملات شفاف نیست.

بر اساس آمار ها، تولید و عرضه محصولات فولادی در دو ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشته، اما در همین حال نرخ نهایی این محصولات نیز در بازار سیر افزایشی به خود گرفته است و مدیران وزارت صمت نیز تاکید دارند که به همین دلیل و برای منطقی کردن قیمت‌ها و حفظ حقوق مصرف‌کنندگان  معاملات را ابطال کرده‌اند.

معاون امور صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت مدعی است در دو ماه نخست امسال تولیدکنندگان فولادی به تعهدهای خود عمل نکرده‌اند و به دلیل بالاتر بودن قیمت‌های پیشنهادی در بورس کالا نسبت به قیمت‌های جهانی با احتساب دلار نیمایی، وزارت صمت معاملات را ابطال کرده است.

اسماعیلی معتقد است سالانه تا ۱۵ هزار میلیارد تومان یارانه انرژی ازسوی دولت به تولیدکنندگان فولادی پرداخت می‌شود بنابراین نه تنها قیمت محصولات این کارخانجات نباید از قیمت صادراتی بیشتر باشد، بلکه باید شاهد سیر نزولی قیمت‌ها در بازار داخلی هم باشیم.

در چنین شرایطی، شرکت‌های فولاد ساز در عین حالی که نسبت به تعیین دستوری قیمت‌ها معترض هستند، اعلام کرده‌اند آمادگی دارند داوطالبانه قیمت محصولات خود را کاهش دهند.

در همین راستا و بنا بر آخرین گزارش ها، برخی شرکت های فولادی از روز شنبه دهم خرداد ماه نسبت به کاهش قیمت های پیشنهادی محصولات خود اقدام کرده اند.

از جمله مجتمع فولاد خراسان اعلام کرد که در راستای کاهش التهاب کاذب ایجاد شده در بازار و جلوگیری از افزایش بی‌رویه و غیر منطقی قیمت آهن آلات، نرخ پایه عرضه میلگرد تولیدی خود را داوطلبانه کاهش داده و این محصول را از دهم خرداد با قیمت ۶۲۷۵ تومان به ازای هر کیلو عرضه می‌کند که پیش از این به ازای هر کیلو ۶۵۳۳ تومان عرضه می‌شد.

شرکت ذوب آهن اصفهان نیز اعلام کرد که از نسبت به کاهش داوطلبانه قیمت برخی محصولات خود اقدام خواهد کرد و به طور مشخص، در سبد میلگرد تولیدی خود نرخ پایه را از قیمت ۶۴۳۴ تومان به ۶۰۱۳ تومان کاهش می‌دهد.؟

عناوین برگزیده