تاریخ: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۴۵
بازدید: ۱۸۸
کد خبر: ۱۱۰۲۴۴
سرویس خبر : زمین شناسی
رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران:

باید ژئوفیزیک هوایی را در کل کشور فعال کنیم

می متالز - رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران گفت: در منتهی‌الیه استرالیا، فلزاتی همچون مس و روی را از عمق یک هزار و 300 متری زمین استخراج می‌کنند، اما این مساله در معادن ما این‌گونه نیست و این فلزات تماما در اعماق کم برداشت شده است. بنابراین باید ضمن بالا بردن قابلیت‌ها، نوآوری و شناسایی ذخایر در عمق بالا را در دستور کار قرار دهیم.
باید ژئوفیزیک هوایی را در کل کشور فعال کنیم

به گزارش می متالز، بهرام شکوری درباره امکان جایگزینی درآمدهای حاصل از صادرات طلا به جای نفت با توجه به افزایش قیمت جهانی طلا، اظهار داشت: ما در کل سهم زیادی در حوزه طلا نداریم، زمانی که نفت بشکه‌ای بالای 40 دلار بود اگر در افق 1404 کل هدف بخش معدن و صنایع معدنی محقق می‌شد و 55 میلیون تن فولاد و 10 تن طلا تولید می‌کردیم، می‌توانست 60 درصد از درآمدهای نفتی را پوشش دهد اما با شرایط امروز صادرات و قیمت نفت، اصلا این عدد بی‌معنا است.

وی افزود: البته در نظر داشته باشیم که معدن و صنایع معدنی می‌تواند جایگزین درآمدهای نفتی شود. در افق 1404 تارگت ما رسیدن به تولید 10 تن طلا است؛ کشور ما در حوزه مس، آهن، سرب، روی و طلا غنی است، اخیرا هم معادن کوچک و متوسط طلا در استان‌های مختلف ازجمله سمنان، خراسان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان و کردستان در حال فعال شدن هستند. 

رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران گفت: در حوزه معدن و صنایع معدنی حدود 15 میلیارد دلار صادرت داشته‌ایم که مس و فولاد بیشترین سهم را داشته است؛ به عبارت دیگر، از حدود 50 دلار صادرات غیرنفتی، نزدیک به 30 تا 33 درصد می‌تواند متعلق به بخش معدن باشد.

شکوری یادآور شد: کشور ما در حوزه معدن قابلیت خوبی دارد؛ امروز در حوزه سنگ‌های تزئینی 350 میلیون دلار صادرات داریم در حالی که رقم صادرات ترکیه سه میلیارد دلار است. ترنور مالی این حوزه در جهان به 24 میلیارد دلار می‌رسد؛ ما حداقل می‌توانیم 20 درصد سهم داشته باشیم، یعنی به رقم پنج میلیارد دلار برسیم.  

وی ادامه داد: اگر بتوانیم از قابلیت‌های کشور در حوزه معدن استفاده کنیم، هم می‌توانیم ارزش‌افزوده بیشتری ایجاد کنیم که نه تنها جایگزین نفت شود بلکه درآمدهای بیشتری هم نسبت به نفت برای کشور ایجاد نماید.

رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: اکنون خیلی از ذخایر در عمق مانده و هنوز کشف نشده‌اند؛ اکثر برداشت از معادن در سطح و عمق کم است. ژئوفیزیک هوایی را برای کل کشور انجام ندادیم، البته اخیرا حوزه‌های اکتشاف فعال شده‌اند اما کل کشور باید ژئوفیزیک هوایی شود. به نظر می‌رسد که کشور در عمق می‌تواند ذخایر بسیار ارزشمندی داشته باشد، در منتهی‌الیه استرالیا، مس و روی را از عمق یک هزار و 300 متری زمین استخراج می‌کنند، اما معادن ما در اعماق کم برداشت شده است. بنابراین باید قابلیت‌ها را افزایش و نوآوری داشته و شناسایی ذخایر در عمق بالا را در دستور کار قرار دهیم.

عناوین برگزیده