تاریخ: ۰۱ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۳۴
بازدید: ۲۰۷
کد خبر: ۱۱۲۱۹۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

لازمه رشد سریع اقتصاد و صنعت توسعه نهادهای مالی است

می متالز - معاون اقتصادی و مالی شرکت فولاد مبارکه اصفهان معتقد است برای رشد سریع اقتصاد و صنعت به مراتب نیازمند نهادهای مالی بیشتری هستیم و در عین حال نهاد مالی تخصصی در زمینه‌های گوناگون از ضرورت‌هاست.
لازمه رشد سریع اقتصاد و صنعت توسعه نهادهای مالی است

به گزارش می متالز، طهمورث جوانبخت، معاون اقتصادی و مالی شرکت فولاد مبارکه اصفهان ضمن اشاره به تفاوت  استفاده از نهادهای مالی موجود و ایجاد نهاد مالی جدید و لزوم  افزایش نهادهای ملی برای شتاب‌بخشی به روند توسعه اقتصاد و صنعت به اهمیت شرکت‌های تامین سرمایه در زیر مجموعه‌های بنگاه‌های تولیدی پرداخت.

مشروح گفت‌وگوی روند بورس امروز با معاون اقتصادی و مالی شرکت فولاد مبارکه اصفهان به شرح زیر است:

– با توجه به تاکید اسناد بالادستی بر تامین مالی از محل بازار سرمایه، آیا بنگاه‌های تولیدی می‌توانند با ایجاد شرکت‌های تامین سرمایه و یا خرید سهام این شرکت‌ها، نیازهای خود را برای تامین مالی تسهیل بخشند؟

با توجه به اینکه وظیفه اصلی شرکت‌های تأمین سرمایه، تامین مالی از منابع مختلف برای شرکت‌های مراجعه کننده است به‌طور حتم این شرکت‌ها می توانند کمک بسیار موثری برای تأمین منابع مالی مورد نیاز بنگاه های تولیدی انجام دهند.

– جناب آقای جوانبخت تا چه میزان شرکت‌های تامین سرمایه با قرار گرفتن در زیرمجموعه بنگاه‌های تولیدی می‌توانند آنها را در تامین منابع مالی مورد نیازشان یاری رسانند؟

با توجه به اینکه هم‌اکنون در صنایع بزرگ مانند فولادسازی، پتروشیمی‌ها و….. نیاز به توسعه و خودکفایی و همچنین نیاز به دستیابی به سطوح بالاتر در زنجیره ارزش افزوده و جلوگیری از خام فروشی به شدت حس می‌شود نیاز به منابع مالی بیش از پیش وجود دارد بنابر این حضور شرکت‌های سرمایه‌گذاری در این مجموعه‌ها می‌تواند کمک شایانی به دستیابی به اهداف باشد.

– اصولا مزیت سهامداری شرکت‌های تامین سرمایه در بنگاه‌های تولیدی به‌ویژه فولادی چیست؟

همانطور که گفته شد وجود شرکت‌های تأمین سرمایه در مجموعه‌های فولادی می‌تواند سبب سهیل و تسریع بخشیدن تأمین منابع مورد نیاز برای توسعه‌ها و طرح‌های راهبردی این مجموعه ها باشد.

– ورود به صنعت تامین مالی در قالب ایجاد شرکت یا خرید سهام، باید به صورت مستقیم از سوی بنگاه ‌های تولیدی صورت گیرد یا نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه؟

تفاوت بین استفاده از نهادهای مالی موجود و ایجاد نهاد مالی جدید در این است که شما با ایجاد یک نهاد مالی جدای از اینکه با توجه به سودده بودن این نهاد که سبب سرمایه‌گذاری موفق برای شما می‌شود می‌توان به دو موضوع دیگر اشاره کرد، نخست اینکه برای رشد سریع اقتصاد و صنعت ما نیاز به نهادهای مالی به مراتب بیشتر داریم، دوم اینکه در صورت وجود نهادهای مالی کافی نیاز به داشتن نهاد مالی تخصصی در زمینه‌های گوناگون لازم و ضروری است.

– جناب آقای جوانبخت با توجه به ماهیت فعالیت شرکت‌های سرمایه گذاری در کسب سود از محل خرید و فروش سهام، آیا این شرکت ها می توانند مبادرت به تملک سهام شرکت های تامین سرمایه نمایند؟

شرکت‌های سرمایه‌گذاری در صورتی که در اساسنامه خودشان منعی برای برای مشارکت در شرکت‌های تأمین سرمایه و به‌طور کلی نهاد‌های مالی مختلف نداشته باشند می‌توانند در این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کرده یا آنها را تأسیس کنند.

– با توجه به برخورداری شرکت فولادمبارکه از دو شرکت سرمایه‌گذاری با درصد مالکیت عملکرد و پرتفوی متفاوت، کدام یک از این شرکت‌ها بهتر می‌تواند در قالب سهامدار عمده در شرکت‌های تامین سرمایه وارد شود؟

فولاد مبارکه ترجیح می‌دهد در هرکدام که بتواند بیشترین سهام و کنترل را داشته باشد سرمایه‌گذاری کند.

– آقای جوانبخت با توجه به عدم قطعیت معامله تامین سرمایه تمدن، برنامه فولاد مبارکه در ورود به این صنعت چیست؟

در شرکت سرمایه‌گذاری توکا فولاد یک شرکت سرمایه‌گذاری به اسم توسعه توکا وجود دارد که راهبرد و وظیفه این شرکت ایجاد گروه خدمات مالی به وسیله دریافت مجوزهای نهاد‌های مالی موجود است یکی از اهداف این شرکت در سال جدید تاسیس شرکت تأمین سرمایه است.

عناوین برگزیده