تاریخ: ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۵۶
بازدید: ۳۴۹
کد خبر: ۱۱۲۷۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

2018 سال عطف بازار اورانیوم خواهد بود

می متالز - 2017 یکی دیگر از سال‌های کم تحرک برای اورانیوم بود، چرا که از نظر قیمتی سال آرامی پشت سر گذاشت، اما تحلیلگران انتظار افزایش قیمت‌ اورانیوم را برای سال 2018 دارند. به نظر می‌رسد بازرا این کالا در سال آینده تحت تأثیر افزایش تقاضای جهانی برای اورانیوم و همچنین کاهش تولید در کشورهای اصلی تولیدکننده قرار بگیرد.
2018 سال عطف بازار اورانیوم خواهد بود

به گزارش می متالز، قیمت معاملات تری‌اورانیوم اکتوکساید (U3O8) در 27 نوامبر 2017،‌ مبلغ  22 دلار به ازای هر پوند بود. پایین‌ترین قیمت هر پوند از این کالا در سال گذشته، در 14 ژوئن 19.25 دلار و بالاترین آن در اول فوریه 26.68 دلار بود. چنان که پیداست اورانیوم در طول سال نوسانات قیمتی قابل توجهی را تجربه نکرده است. شایان ذکر است که تری‌اورانیوم اکتوکساید برای تبدیل شدن به اورانیوم هگزافلوراید در غنی‌سازی اورانیوم استفاده می‌شود.

با این حال انتظار می‌رود که در سال جاری و سال‌های آتی ترکیبی از افزایش در تقاضای جهانی و کاهش در میزان عرضه بازار، ظرف مدت 3 سال قیمت اورانیوم را 50 تا 100 درصد افزایش دهند.بر اساس پیش‌بینی  FocusEconomics، قیمت اورانیوم در 3ماهه چهارم سال 2018 به 26.1 دلار و در 3ماهه چهارم 2019 به 33.5 دلار برای هر پوند خواهد رسید.

 

کاهش عرضه

2 اتفاق در عرضه اورانیوم بیشترین تأثیر را بر بازار خواهد گذاشت: شرکت Cameco تولیدکننده بزرگ اورانیوم در کانادا  اعلام کرده بود که برنامه تولید خود را تا پایان ژانویه 2018 به حالت تعلیق در خواهد آورد. پر واضح است که این تعلیق اثر قابل توجهی بر افزایش قیمت خواهد گذاشت. پس از آن نیز شرکت Kazatomprom به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده اورانیوم جهان در قزاقستان اعلام کرد که تولید خود را در طی 3 سال آینده 20 درصد کاهش خواهد داد. کاهش عرضه در بازار توسط این 2 شرکت، سرمایه‌گذاران را با هیجان بیشتری روبه‌ور کرده است.

 

افزایش تقاضا

شواهد حاکی از آن است که تقاضای جهانی اورانیوم در سال‌های اخیر و آتی رو به افزایش است. سازمان هسته‌ای ژاپن که حدود 10 درصد از کل اورانیوم جهان را مصرف می‌کند،‌اعلام کرده  راه‌اندازی مجدد راکتورهای تعلیق شده هسته‌ای این کشور می‌تواند کاتالیزوری برای تحرک بخشیدن به بازار باشد. به‌علاوه ساخت و راه‌اندازی 20 راکتور در دست احداث توسط کشور چین، به‌معنی منبع بزرگی برای تقاضای قابل توجه در آینده است. نمودار 1 تخمین افزایش تقاضای جهانی را برای اورانیوم در سال‌های پیش‌ رو نشان می‌دهد.

هرگونه اتفاق کوچک در حوزه اورانیوم می‌تواند با تنش‌های بزرگی همراه باشد و بازار را متأثر کندچراکه حساسیت‌های سیاسی بسیار زیادی در مورد این کالا وجود دارد.

طبق ‌پیش‌بینی‌ها انتظار می‌رود که تا سال 2035، جهان سالانه 75 میلیون پوند ذخیره اضافی اورانیوم نیاز خواهد داشت و شرکتPlateau Uranium (در کانادا) به دنبال راهی برای تأمین این تقاضا است. تقاضایی که شاید قیمت اورانیوم را به بیش از 65 دلار برای هر تن برساند. باتوجه به کاهش عرضه اورانیوم و نیز افزایش تقاضای جهانی برای آن، بسیاری از سرمایه‌گذاران حوزه اورانیوم منتظر افزایش بیشتر قیمت‌ها در بازار جهانی هستند. به‌نظر می‌رسد که سال 2018 نقطه عطفی برای رشد بازار اورانیوم خواهد بود.

عناوین برگزیده