تاریخ: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۴۰
بازدید: ۱۶۰
کد خبر: ۱۲۳۲۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کم رمق شدن بازار سنگ آهن در مقایسه با زغال سنگ کک

می متالز - شاخص روزانه سنگ آهن توسط متال بولتن 62 درصد گزارش شد که تا تاریخ 11 ژانویه به قیمت 79.08 دلار به ازای هر تن رسید. رسیدن به این مبلغ به دنبال عقب نشینی کوتاه مدت قیمت ها تا میزان 72.88 دلار در هر تن در روز اول فوریه بود، که پس از گذشت 15 روز به قیمت 78.43 دلار رسید.
کم رمق شدن بازار سنگ آهن در مقایسه با زغال سنگ کک

به گزارش می متالز، پیش از کاهش قیمت ها، موجودی سنگ آهن چین به سطح بی سابقه ای رسید. موجودی سنگ آهن که طی ماه جاری افزایش یافته است، در زمستان سال گذشته به صورت فصلی کاهش پیدا کرده بود. نهایتا کاهش سطح موجودی ها در تاریخ 26 ژانویه متوقف شد که نشان دهنده این است که تقاضای بیش از عرضه بوده است.
سهام کارخانه ها هم که متعلق به معامله گران بود، افزایش یافت.
اگرچه موجود کارخانه ها در حال افزایش است اما احتمالا بر سفارشات جدید و قیمت های فصل بهار، تاثیر خواهد گذاشت.

به طور کلی، براساس تحولات یک دهه گذشته، سال 2018 باید سالی باشد که در آن صنعت فولاد، موجودی خود را حفظ کنند.
البته، اگرچه تقاضای بازدهی فصلی با انتظارات مطابقت دارد، اما پیش بینی می شود که خروجی سنگ آهن در فصل زمستان در اواسط ماه نوامبر سال جاری هم کاهش یابد. علاوه بر این، بسیاری از شرکت کنندگان در بازار هم معتقدند که بعضی از محدودیت ها ممکن است پس از ارائه پیشنهادات باز هم اعمال شود. با این حال، مشخص نیست که این سیاست ها بر خروجی واقعی فولاد خام اثر گذار باشد. خروجی فولاد خام ترکیبی در ماه های نوامبر و دسامبر 2017، در واقع، به میزان 3.9 درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده و به مبلغ 133 میلیون تن رسیده است. استان هایی که با کاهش موجودی در فصل زمستان مواجه بودند عمدتا در شمال این کشور بودند. از جمله این استان ها، هبی، تیانجین و شانکسی در شرق چین است، که دومین تولید کننده بزرگ فولاد پس از هبی می باشد. اگر چه میزان موجودی این استان ها تا 6.4 درصد کاهش پیدا کرد اما خروجی فولاد خام آن ها در حدود ١١.۴ در صد افزایش داشت. 

میزان تقاضا برای خرید قراضه چین، در بازار های داخلی و خارجی افزایش پیدا کرده و باعث رونق قیمت این محصول نیز گردیده است. اما بدون کاهش قیمت قراضه، که البته احتمال آن هم فعلا وجود ندارد، افت قیمت سنگ آهن ممکن نخواهد بود. به همین ترتیب، ما پیش بینی می کنیم که طی چند ماه آینده معیار قیمت سنگ آهن کاهش یابد. 
در بازار زغال سنگ کک نیز، عرضه این محصول از بنادر استرالیا و مدت زمان تحویل آن در حال کوتاه تر شدن است. در دسترس بودن این مواد نیز قیمت آن ها را در اواسط ماه ژانویه کاهش داده است.

شاخص نرخ زغال سنگ کک در هر تن فوب استرالیا، از تاریخ 12 ژانویه به مبلغ 258.79 دلار به ازاء هر تن کاهش یافت و تا تاریخ 20 ژانویه به 209.64 دلار به ازای در تن فوب رسید، وسپس مجددا تا تاریخ 30 ژانویه به میزان 229.57 دلار افزایش یافت. علاوه بر این، همانند سال گذشته، این معیار دقیق بود.
با کاهش تقاضا، در سه ماهه آخر سال گذشته، اکثر تحلیل گران عقیده دارند که امسال بر عکس پارسال افزایش قیمت زغال سنگ در کوتاه مدت، پیش بینی شده است. در ماه ژانویه نیز بازار قراضه آهن، به ویژه در ایالات متحده و اروپا، روند صعودی داشت

عناوین برگزیده