تاریخ: ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۱۸
بازدید: ۲۱۵
کد خبر: ۱۲۶۴۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در همایش تحولات و چالش های روابط تجاری و اقتصادی ایران و آلمان مطرح شد

هدف ایران، به تعادل رساندن حجم مبادلات تجاری با آلمان

می متالز - همایش تحولات و چالش های روابط تجاری و اقتصادی ایران و آلمان روز یکشنبه 21 اسفند ماه در اتاق مشترک بازرگانی ایران و آلمان برگزار شد.
هدف ایران، به تعادل رساندن حجم مبادلات تجاری با آلمان

به گزارش می متالز، در این همایش که با حضور اعضای اتاق بازرگانی مشترک ایران و آلمان، تجار و بازرگانان ایرانی و آلمانی و مقامات دولتی برگزار شد مجتبی خسروتاج معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران و  رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به نقش کمیسیون اقتصادی دو کشور در گسترش فعالیت های اقتصادی بین ایران و آلمان گفت: جدا از کمیسیون مشترک، نقش مسئولان ایالتی آلمان و اتاق های بازرگانی دو کشور در توسعه روابط اقتصادی بین ایران و آلمان انکار ناپذیر است و سعی کردند نقش خود را در توسعه روابط دو کشورایفا کنند. همین موضوع باعث شده آلمان از شرکای بزرگ تجاری ایران شود.

خسرو تاج با اشاره به آمار مبادلات بازرگانی بین ایران و آلمان گفت: حجم مبادلات دو کشور در سال گذشته 3.3 میلیارد دلار بوده با این حال بخش غیر نفتی  ما در مقابل طرف آلمانی تراز منفی شدیدی دارد. به همین دلیل یکی از مهم ترین موضوعات در مورد روابط دو کشور باید به تعادل رساندن حجم مبادلات باشد.

رئیس سازمان توسعه تجارت به حضور برند های بین المللی در ایران پرداخت و گفت: در ایران نزدیک 600 برند جهانی ثبت شده داریم در این بین 110 برند اروپایی هستند. 40 برند نیز مختص کشور آلمان است و این برندها سالهاست در ایران حضور دارند.

وی ادامه داد: طی چند سال گذشته بر اساس آخرین آمار حجم سرمایه گذاری آلمان ها در ایران حدود 1.9 میلیارد دلار بوده است که این سرمایه گذاری ها در بخش هایی مانند تولید دارو، محصولات شوینده و مواد پتروشیمی صورت گرفته است که نسبت به ظرفیت های موجود در روابط بین دوکشور کم است و باید تلاش شود این سرمایه گذاری ها افزایش یابد.

خسرو تاج در مورد روابط بانکی بین دو کشوراظهار کرد: در حال حاضر سه بانک در آلمان بخشی از تجارت دو کشور را پوشش می دهند اما ارتباط بانکی بین دو کشور هنوز به طور کامل برقرار نشده که علت آن محافظه کاری بانک های آلمانی به دلیلی ترس از تحریم های آمریکاست.

مهدی کرباسیان رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) دیگر سخنران این همایش بود.

کرباسیان باتاکید بر توسعه روابط ایران و آلمان گفت: ظرفیت و علاقه بین دو کشور برای افزایش روابط بین دو کشور وجود دارد و در این میان تجار و بازرگانان دو کشور می توانند راه را برای افزایش این روابط هموار کنند.

رییس هیات عامل ایمیدرو خاطر نشان کرد: 23 درصد از صادرات ایران درده ماه گذشته شامل مواد معدنی شده است. ایران کشوری غنی از نظر مواد معدنی است و با توجه به نیاز کارخانه های آلمان به مواد معدنی روابط بین دو کشور در این زمینه می تواند افزایش داشته باشد.

در ادامه برنامه گریت مینتس (Gerrit Meents) رئیس بخش اقتصادی سفارت آلمان در ایران با اشاره به ظرفیت های بالای ایران برای سرمایه گذاری گفت:» ایران پتانسیل بالایی دارد و نیروی کار تحصیل کرده این کشور می تواند  فرصت های بسیاری را برای روابط ایران و آلمان فراهم کند.

مینتس با اشاره بر اینکه موانع داخلی و خارجی بر سر افزایش روابط دو کشور وجود دارد اعلام کرد:» پس از برجام انتظارات زیاد بود و هیات های تجاری زیادی به ایران می آمدند. گمان می کنم آن علاقه همچنان در شرکت های آلمانی وجود دارد. ظرفیت ها برای همکاری همچنان بالاست اما باید سازو کاری برای این پتانسیل در نظر بگیریم.”

رئیس بخش اقتصادی سفارت آلمان ادامه داد:» در حال حاضر روابط بین ایران و آلمان خوب است اما هنوز تا ایده آل فاصله دارد و دو کشور باید این موضوع را بررسی کنند.”

وی با تاکید بر پایبندی آلمان به برجام گفت:» آلمان هرگز به دنبال زیر سوال بردن برجام نیست و خواستار این است که این معاهده پابرجا بماند. هنوز مردم ایران از منافع آن به طور کامل بهره مند نشده اند و ما می خواهیم منافع برجام را مردم ایران حس کنند. موانعی بر سر راه وجود دارد که برخی در داخل دو کشور و برخی در خارج از دو کشور مانند اقدامات آمریکا وجود دارد. با این حال تلاش برای برطرف کردن این موانع وجود دارد و امیدواریم مخالفان برجام موفق نشوند.”

مینتس گفت:»بعد از برطرف کردن تحریم ها وضعیت تغییر کرده و بهبود یافته است. آلمان همچنان بزرگترین صادرکننده به ایران است. مشکلاتی وجود دارد اما هنوز امید هم هست و اتفاقات مثبتی رخ می دهد.”

رئیس بخش اقتصادی سفارت آلمان در پایان گفت:» تاکید می کنم برجام برای آلمان اهمیت بسیاری دارد.”

در این همایش دو پنل تخصصی  با حضور برخی از نمایندگان شرکت ها و بانک های ایرانی و آلمانی برگزار شد و حاضرین به بحث و تبادل نظر در مورد مشکلات و چالش های پیش روی در راه افزایش روابط اقتصادی ایران و آلمان پرداختند.

همه چیز بستگی به تقاضای بازار دارد

آندریاس اشمیت (Andreas Schmit) مدیر عامل و عضو هیات مدیره شرکت بوش تجارت پارس (BOSCH TEJARAT PARS) در گفت گویی که در حاشیه این همایش با عصر اقتصاد داشت، در مورد موقعیت های تجاری در ایران با شاره به بزرگ بودن بازار ایران گفت:» ایران بازار بسیار خوب و بزرگی است اما همه چیز بستگی به تقاضای بازار دارد.”

اشمیت افزود:» با توجه به تفاوت بازارهای تجاری با یکدیگر بازار فروش محصولات ما در ایران در بخش های مختلف وجود دارد. اما گسترش این بازار به مسائل اقتصادی و سیاسی مرتبط است.” وی در مورد آینده روابط ایران و آلمان در زمینه های مختلف از جمله اقتصاد گفت :» روابط بین دو کشورایران و آلمان تاریخی است و انتظار داریم ادامه داشته باشد و رو به گسترش رود.”

روابط دو کشور در مسیر درستی است

بیورن اشتوبیگر (Björn Stübiger) عضو هیات مدیره شرکت روودل و شُرکا (Rödl & Partner) در مورد روابط اقتصادی ایران و آلمان با اشاره به نقش برجام در افزایش این روابط گفت:» روابط بین ایران و آلمان بسیار نزدیک است و قدمت روابط بین دو کشور به قرن ها می رسد. در دو سال گذشته و بعد از معاهده برجام علیرغم اینکه قدم های بسیاری مانده است روابط دو کشور در مسیر درستی ادامه پیدا کرده است. شرکت ما به بسیاری از شرکت های آلمانی که قصد ورود به بازار ایران را دارند مشاوره می دهد. این کار با گام های کوچک آغاز می شود و شرکت ها در ابتدا با تنها دو یا سه کارمند کار خود را آغاز می کنند اما در آینده این شرکت ها گسترش پیدا خواهند کرد.”

اشتوبیگر در مورد مشکلاتی که همچنان در زمینه بانکی وجود دارد و می تواند در راه افزایش روابط اقتصادی بین دو کشور مشکل به وجود بیاورد گفت:» تاثیر این مشکلات بسیار زیاد است و مشکل بزرگی  بر سر راه شرکت های آلمانی که قصد سرمایه گذاری در ایران را دارند، است. ما واقعا نمی دانیم تا چه اندازه و با چه سرعتی این مشکل را می توان حل کرد. زیرا بسیاری از شرکت هایی که قصد سرمایه گذاری در ایران را دارند با امریکا نیز روابط تجاری دارند. با این حال قدم های در راه حل این مشکل برداشته شده است. امیدوارم در ماه های آینده این مشکل بر طرف شود.”

وی در پایان گفت:» من آینده مثبتی برای روابط اقتصادی بین ایران و آلمان می بینیم.”

عناوین برگزیده