تاریخ: ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۱۵
بازدید: ۳۱۵
کد خبر: ۱۳۳۹۹۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در جریان امضای ۱۳ قرارداد پژوهشی ازدیاد برداشت نفت و گاز با دانشگاه‌ها مطرح شد:

زنگنه: درهای پژوهشگاه نفت به روی محققان باز است/مرادی: کمیسیون انرژی آماده کمک به گسترش همکاری میان صنعت و دانشگاه

می متالز - نائب رئیس کمیسیون انرژی، گفت: مجلس آماده کمک به گسترش همکاری میان صنعت و دانشگاه است.
زنگنه: درهای پژوهشگاه نفت به روی محققان باز است/مرادی: کمیسیون انرژی آماده کمک به گسترش همکاری میان صنعت و دانشگاه

آیین امضا

به گزارش می متالز، صبح امروز (دوشنبه ۳۱ شهریورماه)، ۱۳ قرارداد کلان پژوهشی در حوزه ازدیاد برداشت میان شرکت ملی نفت ایران و دانشگاه‌ها با حضور وزیر نفت، مدیرعامل شرکت ملی نفت، احمد مرادی نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شوای اسلامی، معاونان و مسئولان وزارت علوم، روئسای دانشگاه‌ها و... امضا شد.

این قراردادها با دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، سهند تبریز، شیراز، صنعت نفت، آزاد اسلامی، فردوسی مشهد، علم و صنعت، شهید چمران اهواز، صنعتی اصفهان، خلیج فارس و پژوهشگاه صنعت نفت منعقد شد.

قراردادهای مذکور در ادامه مسیر توسعه فناورانه مخازن نفتی که از سال ۹۳ با همکاری میان شرکت ملی نفت ایران و دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور برای بررسی راهکارهای ازدیاد برداشت ۹ میدان نفتی کلید خورده بود، امضا شدند و به این ترتیب مطالعات ازدیاد برداشت ۲۲ میدان به دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور واگذار شده است.

بر پایه قراردادهایی که امروز امضا شد، میدان یادآوران به دانشگاه تهران، میدان پارس جنوبی به دانشگاه صنعتی شریف، میدان الوند به دانشگاه صنعتی امیرکبیر، میدان رگ سفید به پژوهشگاه صنعت نفت، میدان مسجدسلیمان به دانشگاه سهند تبریز، میدان اسفند به دانشگاه شیراز، میدان فروزان به دانشگاه صنعت نفت، میدان خشت به دانشگاه آزاد اسلامی (واحد علوم و تحقیقات)، میدان بینک به دانشگاه فردوسی مشهد، میدان دورود به دانشگاه علم و صنعت، میدان تنگ‌بیجار به دانشگاه شهیدچمران اهواز، میدان مارون به دانشگاه صنعتی اصفهان و میدان نوروز به دانشگاه خلیج فارس واگذار شده است.

پیش‌تر نیز در گام نخست این تعامل فناورانه، مطالعات ازدیاد برداشت میدان آزادگان به انستیتو مهندسی نفت دانشگاه تهران، میدان نفتی دارخوین به دانشگاه امیرکبیر، میدان نفتی سروش به دانشگاه سهند تبریز، میدان اهواز به پژوهشگاه صنعت نفت، میدان کرنج به دانشگاه آزاد اسلامی، میدان کوپال به دانشگاه صنعتی شریف، میدان منصوری به دانشگاه شیراز، میدان گچساران به دانشگاه صنعت نفت و میدان بی‌بی‌حکیمه به پژوهشکده ازدیاد برداشت (پژوهشگاه صنعت نفت) واگذار شده بود.

بنابراین گزارش بیژن زنگنه وزیر نفت در این نشست با اشاره به هفته دفاع مقدس، گفت: جهاد باید در تمام زندگی در جریان باشد و اگر امروز سرپا هستیم به مدد جهادگران گمنامی است که بعد از جنگ فعالیت داشتند، هرچند هنوز این جنگ جریان دارد البته جنگ بدون خونریزی.

 

زنگنه: دانشگاه و صنعت لازم و ملزوم هم هستند/دانشگاه‌ها قلب پیوندی برای نفت

وزیر نفت با تشکر از اساتید و دانشجویان این دانشگاه ها، گفت: دانشگاه و صنعت باید با هم کار کنند، آنها لازم و ملزوم هم هستند. همچنین باید تحمل و صبر و حوصله داشت، زیرا دانشگاه‌ها قلب پیوندی برای نفت هستند و اکنون این پیوند برقرار شده است. 

وی ادامه داد: ۹ قرارداد قبلی با اجبار امضا شد اما این‌بار دانشگاه‌ها خودشان پیش قدم شدند. علاوه بر اینکه افزایش بازیافت و بهبود تولید داریم، دانشگاه و صنعت نفت نیز با هم پیوند خورده است. 

زنگنه به توسعه فناوری در بالادست نفت اشاره کرد و گفت: چهار محور در این زمینه وجود دارد که مهمترین بخش، افزایش ضریب بازیافت است. 

وی افزود: نخستین محور از این ۴ رکن، ظرفیت نیروی انسانی متخصص است، این کار از سال ۷۷ آغاز شد. در طول این سال ها بسیاری از افرادی که بورسیه تحصیلی گرفتند و به خارج رفتند برگشتند و استاد شدند، بدون داشتن نیروی متخصص نمی توان از پژوهش صحبت کرد.

وزیر نفت با بیان اینکه رکن بعدی پژوهش است، ادامه داد: خوشبختانه اکنون وضعیت به سمتی می‌رود که در پژوهش پاسخگو باشد. سرمایه‌گذاری مورد توجهی در آزمایشگاه‌ها شده است، ما دانشگاه و پژوهشگاه نفت را نیز تقویت می کنیم، اما انحصار را نمی پذیریم.

وی با اشاره به اینکه انحصار در هیچ چیز خوب نیست، رقابت را ارزش‌آفرین دانست و گفت:  نکته سوم ظرفیت‌های حرفه ای است که توسعه پژوهش و فناوری را سامان می‌دهند، امروز اگر شخصی بخواهد کالا یا خدمتی بفروشد باید هر روز کیفیت را بالا ببرد که با پژوهش‌های توسعه‌ای محقق می شود و یکی از بخش‌های ظرفیت‌های حرفه‌ای، توسعه شرکت‌های اکتشاف و تولید است. 

زنگنه محور چهارم را مدیریت سیستم ها و نظام اجرا دانست و افزود: مدیریت هم فرزند فناوری است و هم می تواند آن را توسعه دهد.

 

درهای پژوهشگاه نفت به روی همه محققان باز است

وی با بیان اینکه درهای پژوهشگاه نفت به روی همه محققان باز است و پارک فناوری را فعال می‌کنیم، گفت: صندوق پژوهش و فناوری نیز مشغول کار است، همچنین از مراکز نوآوری در کنار دانشگاه‌ها حمایت کرده و سرمایه گذاری می کنیم. 

وزیر نفت ادامه داد: در بخش پایین‌دستی نفت، قراردادهای مهمی انجام شده که نیاز به حمایت دارد تا صاحب لایسنس (دانش فنی) شویم و به فرایندهای تولید در بخش‌های پر مصرف برسیم. 

همچنین احمد مرادی نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شوای اسلامی  با بیان اینکه شاهد تحولی بزرگ در حوزه علمی آن هم در بخش نفت هستیم، گفت: به پاس این تحول عظیم، از طرف کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از وزیر نفت و همکاران پر تلاش وی سپاسگزارم.

وی افزود: خوشبختانه نگاه مثبتی در وزارت نفت مبنی براینکه پیشرفت‌ها باید در چارچوب آمایش علمی باشد وجود دارد.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بی‌‌شک مجلس شورای اسلامی به‌ویژه کمیسیون انرژی، آماده کمک به گسترش همکاری بین صنعت و دانشگاه است و از آن حمایت خواهد کرد.

مرادی با بیان اینکه فعالیت‌های پژوهشی و علمی لازمه پیشرفت و توسعه است و این نگاهی بوده که همه ما تشنه آن هستیم، عنوان کرد: افتخار ما این است که هم‌اکنون دنیا و جوامع بین‌المللی ایران را در حوزه علمی تحسین می‌کنند و این کاری است که توسط نخبگان، جوانان، دانشگاهیان و استادان ما انجام شده است.

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای  اسلامی با اشاره به اینکه انجام فعالیت‌های علمی یا حمایت از دانشگاه‌ها در وزارت نفت برجسته است، گفت: خوشبختانه هرگاه برای انجام کارهای علمی در دانشگاه‌ها یا ایجاد آزمایشگاه‌های نفت تقاضایی از آقای زنگنه داشتیم با پاسخ مثبت وی روبه‌رو شدیم.

عناوین برگزیده