تاریخ: ۱۸ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۵۰
بازدید: ۷۷
کد خبر: ۱۵۴۴۲۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ایران به دنبال توانمند کردن اقتصاد افغانستان است

می متالز - نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: باید به مردم افغانستان ثابت کنیم که ایران این کشور را صرفا بازار مصرف کالاهای خود نمی‌داند و به دنبال تجارت یکطرفه نیست بلکه خواهان توانمند شدن اقتصادی افغانستان است.
ایران به دنبال توانمند کردن اقتصاد افغانستان است

به گزارش می متالز، محمود سیادت چهارشنبه شب در نشست روسای کمیسیون ها و تشکل های اتاق بازرگانی خراسان رضوی و اعضای هیات تجاری هرات افغانستان در مشهد افزود: ایران باور دارد که امنیت کشور در گرو ارتقای توانمندی اقتصادی افغانستان است و برای این مهم تلاش می‌کند.

وی ادامه داد: اگر برای افراد فرصت شغلی لازم فراهم و آنان از نظر اقتصادی توانمند شوند، برای دریافت پول به گروه‌های تروریستی ملحق نمی‌شوند و امنیت کشورها را به خطر نمی‌اندازند.

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: باید تلاش کرد دوستان افغانستانی به این باور برسند که در تعامل و همکاری برد - برد با ایران قرار دارند لذا باید برای محصولات رو به رشد افغانستان که در ایران قابل خرید است، فرصت بوجود آورد و بین تبادلات تجاری توازن برقرار نمود.

وی افزود: خراسان رضوی به عنوان معین افغانستان در حوزه کشاورزی تعیین شده و باید از این منظر بتوان روابط اقتصادی در حوزه کشاورزی بین طرفین را با واردات محصولات زراعی مورد نظر یا توسعه کشت فراسرزمینی در آن کشور توسعه داد.

سیادت ادامه داد: ایران به برخی محصولات کشاورزی افغانستان مانند انگور نیازی ندارد اما می‌تواند زمین حاصلخیز آن کشور بویژه هرات را به کشت محصولات مورد نیاز خود مانند دانه‌های روغنی و چغندرقند اختصاص دهد و این کالاها را از افغانستان وارد کند تا توازن تجارت بین صادرات و واردات بین دو کشور برقرار شود.

وی گفت: منطقه غرب افغانستان باید زمین‌های کشاورزی خود را به تولید محصولات مورد نیاز خراسان رضوی اختصاص دهد.

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی معافیت‌های گمرکی اعمال شده از سوی بسیاری از کشورها برای افغانستان را یک ظرفیت بزرگ اقتصادی در آن کشور دانست و افزود: اگر از این معافیت‌ها بتوان در تامین محصولاتی که ایران نیاز به آن دارد استفاده کرد، هر دو طرف منتفع می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه اعمال تعرفه ترجیحی بین دو کشور باید متقابل باشد ادامه داد: ایران تلاش کرد تعرفه برخی کالاهای وارداتی از افغانستان مثل کنجد را به صورت یکطرفه تا ۵۰ درصد کاهش دهد اما کافی نیست.

سیادت با بیان اینکه سند پیمان استراتژیک بین ایران و افغانستان به زودی امضا می‌شود گفت: تحریم‌های اقتصادی به ایران ثابت کرد که بهترین روابط اقتصادی را می‌تواند با همسایگان خود ایجاد کند و امضای این پیمان نامه نیز فرصتی برای تثبیت این روابط است.

وی بر توسعه رفت و آمدهای تجار ایرانی و افغانستانی و برگزاری تورهای مختلف تخصصی در حوزه‌های تجاری، معدنی، کشاورزی و صنعتی تاکید کرد و افزود: همزمان با برپایی نمایشگاه اختصاصی کالای خراسان رضوی در هرات، همایش آشنایی با فرصتهای سرمایه‌گذاری افغانستان نیز در هرات برگزار می‌شود.

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: حضور هیاتهای تجاری در نمایشگاه‌های افغانستان، احصا و اعلام فرصت های سرمایه‌گذاری و شرایط و امتیازات افغانستان برای جذب سرمایه گذاران خارجی از ضرورتهایی است که می‌تواند انگیزه برای سرمایه گذاری در افغانستان را افزایش دهد.

لزوم بازنگری جدی در تعرفه کالاهای وارداتی

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: این استان سالانه ۷.۵ میلیون تن محصولات زراعی و باغی و دامی تولید می‌کند و همچنین ۷۰ درصد ماشین آلات و ادوات کشاورزی کشور از طریق خراسان رضوی تامین می‌شود.

محمدرضا اورانی افزود: کشت فراسرزمینی کنجد، کلزا، ذرت دانه‌ای و چغندرقند در خاک افغانستان، تامین بذر و کود، صدور خدمات فنی و مهندسی، تولید نهال و تامین جوجه از ظرفیتهای همکاری مشترک بین خراسان رضوی و هرات است که می‌تواند به توازن روابط تجاری بین دو طرف کمک کند.

وی با تاکید بر لزوم بازنگری در برخی تعرفه‌های کالاهای وارداتی ادامه داد: در تعرفه واردات محصولاتی مانند گردو باید تجدید نظر شود زیرا مانع جدی برای توسعه است و نیاز به بازنگری و اصلاح دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: اکنون زمان تعیین تکلیف تعرفه‌های کالاهای وارداتی برای سال ۱۴۰۰ است که باید تا پایان ماه جاری تعیین تکلیف شود.

وی ضرورت رفع موانع جدی برای توسعه روابط اقتصادی بین ایران و افغانستان را مورد تاکید قرار داد.

داشتن درد مشترک و لزوم رسیدن به درک مشترک

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: طرفین ایرانی و افغانستانی دردهای مشترک دارند که برای حل آنها باید به درک مشترک از طریق توسعه روابط و برگزاری نشستهای متعدد برسند.

علی غفوری مقدم افزود: چهارمین نشست کمیته مشترک اقتصادی خراسان رضوی و هرات در روز نخست خود دستاوردهای خوبی داشت و مهمترین دستاورد آن احصای مصوبات نشستهای قبلی این کمیته بود که هنوز به اجرا درنیامده است.

وی ادامه داد: تراز تجاری بین ایران و افغانستان به هیچ وجه مناسب نیست و باید اصلاح شود، اصلاح این تراز به توسعه روابط تجاری کمک می‌کند.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی استفاده افغانستان از راه آهن خواف – هرات برای توسعه صادرات و ترانزیت کالا به کشورهای دیگر، روان سازی تجارت در مرز مشترک بین دو کشور، استفاده از ظرفیت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی و هرات برای توسعه تبادلات بین آنها، برگزاری نشست تخصصی مشترک برای سرمایه‌گذاری متقابل تجار در هر دو کشور را مورد تاکید قرار داد.

عناوین برگزیده