تاریخ: ۰۱ تير ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۳۸
بازدید: ۵۹۹
کد خبر: ۱۵۵۱۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
افزایش قیمت جهانی پالادیوم و کاهش قیمت پلاتین

پالادیوم مسیر خود را از پلاتین جدا می‌کند

می متالز - دو فلز پالادیوم و پلاتین در صنعت خودروسازی در اگزور وسایل نقلیه و به‌عنوان کاتالیست تجزیه آلاینده‌های هوا مصرف می‌شوند. در نتیجه صنعت خودروسازی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین متقاضایان این 2 فلز محسوب می‌شود. در این گزارش نگاهی به وضعیت بازار این 2 فلز انداخته می‌شود. هر چند قیمت‌های هر 2 فلز از ابتدای سال 2018 تاکنون نزولی بوده است، اما به‌نظر می‌رسد که پالادیوم مسیر متفاوتی را در پیش خواهد گرفت.
پالادیوم مسیر خود را از پلاتین جدا می‌کند

به گزارش می متالز، تقاضای جهانی پالادیوم در سال 2018 روند افزایشی را در پیش خواهد گرفت. این افزایش تقاضا ناشی از افزایش مصرف این فلز در اگزوز خودروها برای کاتالیز واکنش‌های شیمیایی با هدف کاهش آلودگی است. پالادیوم عنصر اصلی این واکنش‌ها محسوب می‌شود. افزایش فروش خودروها در چین عامل اصلی این رشد تقاضا برشمرده می‌شود. با توجه به تلاش‌های دولت چین در جهت کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی، خودروسازان، مجبور به افزایش فعالیت‌های خود برای این مهم شده‌اند و درنتیجه میزان مصرف فلز گران‌بهای پالادیوم در این صنایع در حال رشد است.

به‌نظر می‌رسد دورنمای رشد چشم‌گیر مصرف پالادیوم در چین تداوم داشته باشد؛ چرا که برخی اخبار حکایت از وضع قوانین و مقررات جدید برای کاهش آلودگی در بعضی استان‌ها و شهرستان‌های چین دارند. طبق شواهد این وضعیت منجر به افزایش چند برابری مصرف پالادیوم در خودروهای چینی خواهد شد. انتظار می‌رود که مصرف پالادیوم در کاتالیست‌های اتومبیل‌ها حدود 174 هزار اونس در سال جاری افزایش یابد و کل تقاضای این فلز در این سال به بیش از 8.5 میلیون اونس برسد. شایان ذکر است که مصرف این فلز گران‌بها در سال 2017 شاهد افزایش 450 هزار اونسی بود.

 با این حال سایر گروه فلزات پلاتینی (شامل: پلاتین، رودیم، روتنیوم، ایریدیوم و اوسمیوم) از فرصت رشد صنعت خودرو در سال 2018 بهره‌مند نیستند. در واقع طی سال جاری میلادی، مصرف پلاتین ناشی از کاهش خرید و فروش خودروهای دیزلی و نیز کاهش خودروهای اسقاطی، رشد کمتری خواهد داشت. پلاتین نیز عنصر بسیار مهمی در کاتالیست‌های خودروهای دیزلی است و کاهش مصرف این خودروها، بازار مصرف پلاتین را با مازاد عرضه روبه‌رو می‌کند. لازم به‌ذکر است که خودروهای دیزلی مصرف پلاتین بالایی دارند و از محبوبیت کمتری نیز برخوردار هستند. استفاده از مواد کاتالیستی تقلبی به جای پلاتین از سوی برخی خودروسازان، به چالش‌های بازار این فلز دامن زده است. به‌نظر می‌رسد برخلاف پالادیوم، پلاتین در سال 2018 با مازاد عرضه روبه‌رو شود.

احتمال می‌رود که بنابر موارد گفته شده، تقاضای صنایع خودروسازی برای 2 عنصر پلاتین و پالادیوم در 2 سوی کاملا مخالف حرکت خواهد کرد؛ مسیری که در نهایت به رشد قیمت پالادیوم و کاهش قیمت پلاتین منجر خواهد شد.

نمودار 1 تغییرات میانگین قیمت پالادیوم را در 5 ماه نخست سال میلادی جاری نشان می‌دهد. هرچند که قیمت پلاتین در اواخر سال 2017 تا بیش از یک هزار دلار برای هر اونس افزایش پیدا کرد. قیمت این فلز گران‌بها مانند پلاتین از ابتدای سال 2018 تاکنون روندی کاهشی را طی کرده است. به‌نظر می‌رسد با توجه به افزایش تقاضای بازار خودروهای چینی، بازار پالادیوم نیز با تحرکات مثبتی روبه‌رو باشد؛ چنان‌که با آغاز ماه مِی تغییرات مثبتی در قیمت پالادیوم دیده شد. موضوعی که تا به امروز (28 مِی 2018) برای پلاتین اتفاق نیفتاده است.

عناوین برگزیده