تاریخ: ۲۲ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۵۷
بازدید: ۶۲
کد خبر: ۱۵۵۸۷۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

استقبال مجتمع فولاد مبارکه از تحقیق و تفحص مجلس/ عدم نیاز فولاد به شرکت های خارجی

می متالز - مدیرعامل مجتمع فولاد مبارکه گفت: اگر مجلس بخواهد تحقیق و تفحص را شروع کند ما استقبال می‌ کنیم؛ فولاد مبارکه یک دور دیگر با هزینه مجلس حسابرسی شود تا اگر مشکلاتی وجود داشته باشد آن ها رفع شود تا عملکرد این مجتمع بهبود پیدا کند.
استقبال مجتمع فولاد مبارکه از تحقیق و تفحص مجلس/ عدم نیاز فولاد به شرکت های خارجی

به گزارش می متالز، حمیدرضا عظیمیان در نشست خبری به مناسبت سالروز تأسیس فولاد مبارکه اظهار کرد: روزانه 10 میلیون مترمعکب گاز مصرف می کنیم اما با توجه به سردی هوا، اختصاص گاز به فولاد مبارکه را به نصف رساندند و این کاهش به ضرر ما است.

مدیرعامل مجتمع فولاد مبارکه گفت: تولید فولاد با کاهش مصرف گاز، کاهش پیدا می کند که امیدوار هستیم مسوولان برای رفع  این مشکل اقدامی انجام دهند.

وی افزود: قیمت ورق فولادی را ستاد تنظیم بازار اعلام کرد که محصولات را در بورس و مچینگ به فروش برسانیم و وزارت صمت در آخرین ابلاغیه اعلام کرد محصولات فولادی صرفا در بورس کالا عرضه شوند که فولاد مبارکه از این ابلاغیه پیروی می کند و در این زمینه تخلفی انجام نشده است.

عظیمیان با توضیح اینکه ۲۵ میلیون تن فولاد در سال در کشور تولید می ‌شود و میزان مصرف فولاد در کشور ۱۶ میلیون تن است، بیان کرد: سوال ما این است که چرا با وجود این آمار باز هم محصولات به دست مصرف کننده نمی رسد.

وی تصریح کرد: زمانی که محصول از فولاد مبارکه خارج شد دیگر به ما ارتباطی ندارد، پیشنهاد ما برای تنظیم بازار فولاد این بود که اگر هر بازاری هم برای تنظیم قیمت در اختیار متخصصان قرار بگیرد اثربخش است.

مدیرعامل مجتمع فولاد مبارکه اضافه کرد: این زمینه از وزارت صمت درخواست کردیم تا تنظیم قیمت در بازار فولاد را به دست فولاد مبارکه بسپارد.

 

هیچ فولادسازی در کشور رقیب فولاد مبارکه نیست

وی در خصوص سایر فولادسازان تصریح کرد: هیچ فولادسازی در کشور رقیب فولاد مبارکه نیست؛ فولاد مبارکه تنها تولید کننده ورق ضخیم در کشور است و به سایر فولادسازان منابع ارسال می‌کند.

عظیمیان با بیان اینکه فولاد مبارکه زمانی در حوزه تولید فولاد رتبه ۳۵ بود، خاطر نشان کرد: اما امروز در رتبه دهم جهان ایستاده است و این رتبه فقط با همکاری فولادسازان و استان‌های مختلف کسب شده است.

وی خاطرنشان کرد: هیچ مجموعه فولادی در کشور رقیب فولاد مبارکه نیست و این شرکت تنها تولیدکننده بزرگ ورق فولادی کشور است؛ از سوی دیگر خانواده فولاد به چشم رقیب به یکدیگر نگاه نمی‌کنند و اگر همدلی بین فولادی‌ها نبود امروز به تولید سالانه ۲۷ میلیون تن فولاد و ۱۰ میلیون تن صادرات نمی‌رسیدیم.

عظیمیان تصریح کرد: فولاد مبارکه در یک حرکت دسته جمعی طی سال‌های گذشته رو به جلو بوده و تولید و توسعه پروژه‌های جدید را داشته و همواره به افزایش ظرفیت خود فکر می‌کند.

وی در خصوص استفاده از نیروهای بومی در فولاد مبارکه بیان کرد: اکثر کارکنان فولاد مبارکه اصفهان بومی هستند و برخی از افرادی که غیربومی هستند؛ شرکت‌های فولاد در چهارمحال و بختیاری نیز تقریباً به طور کامل از نیروهای بومی استفاده می‌کنند.

مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان اینکه بومی پذیری برای مدیران مجتمع کمی متفاوت است، تأکید کرد: برای انتخاب مدیران توانمندی‌ها و تخصص‌ها مد نظر قرار می‌گیرد و به همین دلیل ممکن است نه تنها فولاد بلکه سایر شرکت‌ها در کشور از مدیران غیر بومی استفاده می کنند.

عظیمیان در خصوص حواشی اخیر فولاد مبارکه و یکی از نمایندگان استان اظهار کرد: حجت‌ الاسلام لارگانی هم مانند دیگر نمایندگان حق سوال و تحقیق در خصوص تمام مسائل کشور را دارند و از ظرفیت قانونی خود استفاده و سوالاتی مطرح شد که ما پاسخ دادیم.

 

استقبال از تحقیق و تفحص مجلس

وی با بیان اینکه اگر مجلس بخواهد تحقیق و تفحص را شروع کند ما استقبال می‌ کنیم، اضافه کرد: فولاد مبارکه یک دور دیگر با هزینه مجلس حسابرسی شود تا اگر مشکلاتی وجود داشته باشد آن ها رفع شود تا عملکرد این مجتمع بهبود پیدا کند.

مدیرعامل فولاد مبارکه تصریح کرد: تمام اسناد و مدارک را در اختیار نمایندگان قرار دادیم؛ طبق اطلاعیه روابط عمومی مجتمع فولاد مبارکه، هرکسی در هر جایگاهی در فولاد مبارکه کار مجرمانه انجام داده باشد، در اولین فرصت در اختیار نهادهای نظارتی قرار داده شود تا پاسخگو باشند.

وی با اشاره به طرح‌ های تعاونی مسکن فولاد مبارکه افزود: تعاونی مسکن شخصیت متفاوت و مجزایی از مجتمع فولاد مبارکه دارد؛ در تعاونی مسکن ابهامات زیادی وجود دارد و زمینی با کاربری غیر مسکونی خریداری شده بود و اگر نتوانند مجوز تغییر کاربری اخذ کنند مسئولان خود تعاونی مسکن باید در این خصوص پاسخگو باشند و به مجتمع فولاد مبارکه ارتباطی ندارد.

 

عدم نیاز فولاد به شرکت های خارجی

عظیمیان در خصوص تحریم های فولاد مبارکه اظهار کرد: طرف قراردادهای خارجی فولاد مبارکه به دلیل تحریم قراردادهای خود را رها کردند و از کشور خارج شدند اما فولاد مبارکه با به روز کردن دانش خود در زمینه‌های مختلف دیگر نیازی به شرکت‌های خارجی در زنجیره تولید فولاد ندارد.

وی با بیان اینکه رصد محیط زیست فولاد مبارکه به صورت آنلاین انجام می شود، خاطر نشان کرد: فولاد مبارکه جز صنایعی است که به صورت آنلاین پایش و رصد می شود و تجهیزاتی در واحدهای آهن‌سازی و احیا نصب شده است که اطلاعات آن توسط سازمان محیط زیست رصد می‌شود.

مدیرعامل مجتمع فولاد مبارکه ادامه داد: فولاد مبارکه ۴۰۰ میلیارد تومان برای خرید فیلترهای جدید هزینه کرده است و در بخش آب کاهش مصرف داشتیم و از آب تصفیه شده استفاده می‌کند.

وی با اشاره به پروژه ۱۰ میلیون تنی فولاد چابهار گفت: فولاد چابهار با مشارکت فولاد مبارکه، چادرملو، ایمیدرو و گل گهر در مرحله تأسیس و ثبت شرکت است؛ چابهار از بازار مصرف کشور دور است و قرار شده تا مواد اولیه به آنجا منتقل و محصول پس از تولید صادر شود.

 

۹ پروژه توسعه‌ای فولاد مبارکه

عظیمیان با بیان اینکه از ۹ پروژه توسعه‌ای که فولاد مبارکه در برنامه دارد فقط نورد گرم ۲ به دلیل کم مصرف بودن در زمینه آب در اصفهان احداث شده است، افزود: دیگر طرح‌های توسعه‌ای در سایر استان‌ها اجرا می‌شود؛ تأکید بنده از ابتدای کار ایمنی و معیشت کارکنان فولاد مبارکه بوده است.

وی اضافه کرد: نرخ مرگ و میر در دنیا فولاد مبارکه در سطح استاندارد مناسبی قرار گرفته است اما به این جایگاه مناسب نیز راضی نیستیم و پی در پی به دنبال ایمنی بیشتر در تولید هستیم.

مدیرعامل مجتمع فولاد مبارکه در زمینه تحول دیجیتال در صنعت فولاد تصریح کرد: ذوب آهن اصفهان دارای نسل دوم تکنولوژی و فولاد مبارکه نسل سوم تکنولوژی هستند، نسل چهارم تکنولوژِی به معنای هوشمند سازی است و اگر سازمانی به شکل هوشمند اداره شود دستاورد بزرگی برای آن محسوب می‌شود.

وی با توضیح اینکه فولاد مبارکه تصمیم به طرح تحول دیجیتال گرفته است که نتیجه آن کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدها برای فولاد مبارکه است، اظهار کرد: با دانشگاه های مختلف قراردادی منعقد شده است تا مدیران فولاد مبارکه در این خصوص آموزش لازم را ببینند و به همه جوان‌ها در بخش IT و اتوماسیون اعلام می‌کنم که بازار کار بسیار بزرگی برای همه آنها ایجاد خواهد شد.

عظمیان ادامه داد: ۵۰ هزار شغل به صورت مستقیم و غیرمستقیم و همچنین جذب نخبگان و استفاده از دانشجویان در فولاد مبارکه انجام شده است و استفاده از نخبگان در فولاد مبارکه از طریق مدیریت دانشگاه هماهنگ می‌شود بنابراین طرف حساب دانشجویان اساتید دانشگاه هستند.

وی با اشاره به مشارکت فولاد مبارکه در طرح‌های آبرسانی خاطر نشان کرد: در حال تأمین هزینه سد تنظیمی کوهرنگ ۲ به مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان هستیم که ۲۰۰ میلیارد آن را تا کنون پرداخت شده است؛ همچنین سامانه دوم آب رسانی اصفهان که ۱۵۰ میلیارد هزینه لوله آن را در اختیار مسئولان قرار دادیم و در صورت بهره برداری از این پروژه آب شرب اصفهان تأمین خواهد شد.

 

اهدا ۱۶۰۰عدد تبلت به دانش‌آموزان

مدیرعامل فولاد مبارکه بیان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیل شدن مدارس فولاد مبارکه ۱۶۰۰ عدد تبلت به دانش‌آموزان اهدا کرد و فروش اکسیژن در فولاد مبارکه را متوقف کردیم و آن را در اختیار مراکز درمانی قرار دادیم.

وی در پایان با توضیح اینکه مجتمع فولاد مبارکه در شیوع کرونا آسیب اقتصادی ندیده و متأسفانه تعدادی از نیروهای خود را به علت کرونا از دست داده است، گفت: کاهش آمار صادرات فولاد مبارکه به دلیل توجه به بازار داخل و کاهش سهم صادرات بوده است.

عناوین برگزیده