تاریخ: ۱۸ تير ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۵:۰۲
بازدید: ۲۴۳
کد خبر: ۱۵۹۴۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
در همایش بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن مطرح شد

حمایت از صنعت و معدن کشور با برداشتن محدودیت‌ها

می متالز - همایش بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد. در این مراسم «محمدرضا بنی‌اسدی‌راد»، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران و علی محمدی، عضو هیأت‌مدیره شرکت مس حضور یافتند.
حمایت از صنعت و معدن کشور با برداشتن محدودیت‌ها

به گزارش می متالز، همایش روز ملی صنعت و معدن یکشنبه دهم تیرماه 1397 با حضور صنعت‌گران، معدن‌کاران، فعالان اقتصادی و جمعی از مدیران شرکت ملی صنایع مس ایران در سالن اجلاس سران برگزار شد.
معاون اول رئیس‌جمهور در این مراسم گفت: امریکایی‌ها برای جنگ اقتصادی علیه ایران چند هدف‌گذاری داشته‌اند؛ هدف‌گذاری اول آن‌ها ایجاد مشکل در فروش نفت ایران است. می‌خواهند نفت ایران فروش نرود که این غیرممکن است و برای جنگ روانی این اقدامات صورت می‌گیرد.

«اسحاق جهانگیری» ادامه داد: تصمیم گرفته‌ایم نفت خام ایران در بورس داخلی عرضه شود تا بخش خصوصی بتواند به‌طور شفاف نفت بخرد و صادر کند. تلاش ما این خواهد بود که برای کاهش فروش نفت حتماً کاری کنیم که شعار امریکا را به شکست بکشانیم و در دولت در این زمینه برنامه‌ریزی شده است.
او همچنین تأکید کرد: دومین هدف‌گذاری امریکا برای  ایجاد محدودیت در زمینه صادرات غیرنفتی به‌وی‍ژه فلزات است. در این بخش از صنایع، صادرکنندگان و فعالان اقتصادی انتظار داریم همانند سرباز خط مقدم تلاش کنند تا صادرات‌شان نسبت به سال گذشته افزایش یابد.
جهانگیری افزود: آن‌ها هدف‌گذاری کردند تا جابه‌جایی پول ما به‌راحتی ممکن نباشد. اگرچه سیستم بانکی ما در دنیا نتوانسته سرویس‌های کافی را ارائه دهد و هنوز مشکلاتی که قبلاً وجود داشته به‌طور کامل مرتفع نشده است ولی با راهکارهایی که اتخاذ خواهیم کرد، این مشکلات را حل می‌کنیم.
معاون اول رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش خطاب به صنعت‌گران گفت: از شما می‌خواهم در زمینه تأمین نیازهای اصلی کشور و مواد اولیه کارخانه‌ها کمک کنید و در شرایط سخت، دلخوری‌ها را کنار بگذارید تا از این شرایط با کمک هم عبور کنیم.
او ادامه داد: دستگاه‌ها باید به هر میزان که می‌توانند محدودیت‌های پیشِ روی بخش صنعت و معدن را بردارند. این موضوع را با جدیت در ستاد اقتصاد مقاومتی پیگیری خواهم کرد.
جهانگیری افزود: هدف دولت این است که بازار داخلی کشور تقویت شود و به همین منظور واگذاری طرح‌ها و پروژه‌های نفتی به شرکت‌های داخلی در اولویت قرار دارد؛ به‌طوری‌که واگذاری 29 میدان نفتی کشور در این طرح دیده شده است.
او گفت: برای حمایت از کالای ایرانی همه توان خود را به کار می‌بریم. واردات برخی کالاها را که مشابه داخلی دارند، ممنوع خواهیم کرد. همچنین زمینه ورود را برای تولیدکنندگان داخلی فراهم می‌کنیم.
معاون اول رئیس‌جمهور از فعالان اقتصادی خواست تا بازار هدف خود را در صورت امکان تغییر دهند و کالاهای وارداتی خود را به سمتی سوق دهند که کشور در آنجا ارز دارد و با تمرکز بر بازارهای هدف خود، بازارهای جدیدی را پیدا کنند.
جهانگیری با بیان این‌که در این شرایط اقشاری که ممکن است بیش از همه آسیب ببیند، اقشار ضعیف هستند، گفت: دولت برای این منظور راهکارهایی را برنامه‌ریزی کرده تا این اقشار آسیبی نبینند و از فعالان اقتصادی توقع داریم به این بخش توجه داشته باشند.
او اضافه کرد: با کمک همدیگر این دوران را پشت سر خواهیم گذاشت و با تجربه‌های بزرگی که داریم و با داشتن رهبری قدرتمند و رئیس‌جمهور و دولت‌مردانی که در صحنه هستند، از این شرایط عبور خواهیم کرد.


افزایش ظرفیت تولید مس در کشور


وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این مراسم گفت: امسال در شرایط خاصی این روز را برگزار می‌کنیم؛ چراکه در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی هستیم و نگاهی به حرکت صنعتی و معدنی در این دوره نشان از پیشرفت ما دارد.
«محمد شریعتمداری» برخی از دستاوردهای صنعتی و معدنی ایران پس از انقلاب اسلامی را برشمرد و گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ارزش‌افزوده کل اقتصاد کشور بدون احتساب نفت 2.9 برابر شده است. در سال 57 و ابتدای پیروزی انقلاب، مجموع واحدهای صنعتی کشور 890 واحد بود که اکنون به بیش از 84 هزار واحد افزایش یافته است.
او افزود: ظرفیت تولید فلزات در کشور پیشرفت قابل‌توجهی در این دوره داشته است. در حوزه مس، قبل از انقلاب تنها مقدمات شکل‌گیری صنعت مس توسط مرحوم نیازمند ایجاد شده بود و این صنعت راه نیفتاده بود. بنابراین تولید مس صفر بود؛ اما اکنون ظرفیت تولید مس در کشور در بخش‌های مختلف 1.6 میلیون تن است.
شریعتمداری با اشاره به فعالیت 592 شهرک صنعتی در کشور تأکید کرد: میزان تولید در زنجیره فولاد از 2.4 میلیون تن در سال 57 به بیش از 200 میلیون تن افزایش یافته که 80 میلیون تن آن در دولت‌های یازدهم و دوازدهم حاصل شده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از وجود حدود 5700 معدن فعال در کشور خبر داد و گفت: به‌تازگی 40 پهنه امیدبخش معدنی شناسایی شده و بهره‌برداری از آن‌ها، افزایش تولید و اشتغال را در پی خواهد داشت.
او افزود: میزان صادرات غیرنفتی در دو ماه ابتدایی امسال، 18.8 میلیون تن به ارزش 7.7 میلیارد دلار بود که 5.8 میلیارد دلار آن به بخش صنعت اختصاص داشت و 200 میلیون دلار هم سهم بخش معدن بود.
شریعتمداری تأکید کرد: باید به خلق ارزش‌افزوده در بخش صنعت و معدن توجه داشته باشیم و قیمت تمام‌شده تولید را کاهش دهیم.
او ادامه داد: اگر زنجیرها را از دست و پای فعالان اقتصادی کشور برای فعالیت آزادانه آن‌ها برداریم، تحریم‌های امریکا را بی‌اثر خواهند کرد.
گفتنی است در این مراسم از تعدادی از فعالان اقتصادی و صنعت‌گران با اهدای لوح، تقدیر به عمل آمد.

منبع: عصر مس
عناوین برگزیده