تاریخ: ۲۲ تير ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۴:۲۸
بازدید: ۱۶۵
کد خبر: ۱۶۰۱۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نادر خطیبی، مدیر روابط عمومی شرکت توکافولاد

بی‌ثباتی بازار ارز و ضرر تولیدکنندگان، دو روی یک سکه

می متالز - نادر خطیبی مدیر روابط عمومی شرکت توکافولاد به ناپایداری اقتصادی کشور در سال جاری اشاره کرد و افزود: شرایط اقتصادی کشور از ابتدای بهار 97، آنطور که باید امیدبخش نبود و مشکلات متعددی گریبانگیر فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و .... شد. تحریم، عدم اطمینان نسبت به آینده، نبود ثبات در قیمت ارز و .... به مشکلات بازار و تولیدکنندگان داخلی دامن زد و این تولیدکنندگان در شرایطی متزلزل‌تر از گذشته قرار گرفتند.
بی‌ثباتی بازار ارز و ضرر تولیدکنندگان، دو روی یک سکه

به گزارش می متالز، وی افزود: تولیدکنندگان برای تولید هرچه بهتر نیاز به ثبات بازار و همچنین آرامش در بازار ارز دارند تا بتوانند برای برنامه تولید یک سال خود برنامه‌ریزی کنند. هرچند هیچ‌کدام از شروط یاد شده در کشور ما محقق نمی‌شود. عدم اطمینان مردم نسبت به قیمت ارز و تصمیمات دولت مانع از خرید کالا توسط مردم می‌شود چراکه از آینده بازار اطمینانی ندارند و نمی‌توانند برای آینده برنامه‌ریزی کنند. همین موضوع موجبات رکود اقتصادی را فراهم می‌آورد.

همچنین باید تاکید کرد که ضرر این بی‌ثباتی به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ بلکه تنش‌های یاد شده، امنیت اجتماعی را از میان می‌برد و بلاتکلیفی بزرگ‌ترین ضربه را به صنعت، اقتصاد و تولید می‌زند.

برای رفع مشکلات حاصل از این بی‌ثباتی باید اقدامات اساسی از سوی دولت اجرایی شود. بازگشت ثبات به اقتصاد، بازار، سرمایه‌گذاران و حتی خانواده‌ها ضروری به‌نظر می‌رسد. تثبیت قیمت ارز از سوی دولت باید در اولویت قرار گیرد، اما اگر امکان آن نباشد، این موضوع باید به بازار واگذار شود تا براساس عرضه و تقاضا، ثبات حاصل شود.

مدیر روابط عمومی شرکت توکافولاد افزود: در شرایط کنونی کشور اینطور به‌نظر می‌رسد که دولت به دنبال جذب نقدینگی موجود در کشو است. اما این اقدام موجب می‌شود پولی برای مبادله وجود نداشته باشد. در چنین شرایطی، تولیدکننده، به تولید مشغول است، بازار فروش هم وجود دارد اما فروشی حاصل نمی‌شود.

نادر خطیبی گفت: با افزایش قیمت ارز، در نگاه نخست تنها سود بیشتری نصیب شرکت‌های صادراتی شود. هرچند که این سود کاذب است؛ چرا که بسیاری از همان تولیدکنندگان باید مواد اولیه مورد نیاز برای تولید خود را با ارز گران‌تر وارد کند و درمجموع می‌توان گفت تمام موارد یاد شده، تولیدکنندگان داخلی را متضرر خواهد کرد.

عناوین برگزیده