تاریخ: ۲۸ تير ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۳۶
بازدید: ۲۴۲
کد خبر: ۱۶۲۰۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
نگاهی به رشد مصرف الکترود گرافیتی در جهان

رشد روز افزون کوره‌های قوس تقاضای الکترود گرافیتی را بالا می‌برد

می متالز - شواهد نشان می‌دهد که بازار مصرف الکترودهای گرافیتی با رشدی روز افزون مواجه است. چین در سیاست‌گذاری‌های خود در نظر دارد که صادرات الکترودهای گرافیتی را محدود کند تا تولیدات داخلی عمدتا تقاضای داخلی را پوشش دهد.
رشد روز افزون کوره‌های قوس تقاضای الکترود گرافیتی را بالا می‌برد

به گزارش می متالز، طبق اعلام وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین، کوره‌های آلاینده این کشور (از نوع کوره‌های القایی و بلند) با نسبت 1.25 به 1 با کوره‌های قوس الکتریکی جایگزین خواهند شد که این اقدام رشد فزاینده کوره‌های قوس و در نتیجه افزایش تقاضای الکترودهای گرافیتی را به‌همراه خواهد داشت.

 

هیجانی که چین به بازار الکترود گرافیتی می‌افزاید

با نگاهی به گزارش سالانه شرکت HEG – یکی از تولیدکنندگان بزرگ الکترود گرافیتی در هند - چنین دریافت می‌شود که تقاضای چین به الکترودهای گرافیتی به‌شدت افزایش خواهد یافت. چنان که در گزارش‌های قبلی سایت فلزات آنلاین نیز به کرات بیان شد، 2 عامل به‌صورت همزمان منجر به تغییراتی اساسی در بازار الکترودهای گرافیتی و یا به‌طور کلی‌تر صنعت فولاد در جهان شده است؛ بسته شدن واحدهای کم بازده تولید فولاد (کوره‌های القایی و بلند) که اثرات مخربی بر روی محیط زیست دارند و جایگزینی این کوره‌ها با تکنولوژی کوره‌های قوس الکتریکی که منجر به رشد فزایند تقاضای جهانی برای الکترود گرافیتی در جهان خواهد شد و همچنین پیش‌بینی افزایش قیمت الکترود گرافیتی به‌دلیل رشد هزینه‌های تولید، عامل دیگر این تغییرات اساسی خواهد بود.

سال میلادی گذشته (2017) چین با بستن برخی واحدهای کوره بلند و القایی خود، به ترتیب 155 و 115 میلیون تن از ظرفیت این واحدها را کم کرد و همزمان، 105 واحد کوره قوس الکتریکی با مجموع ظرفیت تولید سالانه 66 میلیون تن نصب کرد و یا ساخت و ساز آن‌ها را از سال 2017 آغاز کرد. در ابتدای سال میلادی جاری (2018)، وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین (MIIT) اعلام داشت که اقدامات جدید سیاست فولاد مبنی بر تعویض ظرفیت‌های فولاد در پکن و دیگر استان‌ها به‌زودی به مرحله اجرا خواهند رسید.

نسبت تغییرات صورت گرفته توسط وزارت صنعتو فناوری اطلاعات چین، 1.25 به 1 اعلام شده است؛ این موضوع بدان معنی است که به ازای هر یک میلیون تن از ظرفیت تولید فولاد اضافه شده برای فولادسازی، معادل 1.25 میلیون تن از ظرفیت تولید فولاد با روش کوره بلند و یا القایی باید بسته شود. در نهایت، هر چند این اقدام باعث می‌شود که ظرفیت تولید فولاد به مرور کاهش یابد، اما در عوض سهم تولید فولاد از طریق کوره‌های قوس افزایش خواهد یافت. سهم ظرفیت تولید فولاد با استفاده از کوره قوس در سال 2017 نیز نسبت به سال قبل از آن 9 درصد افزایش یافته بود. دولت چین سیاست خود را نیل به تولید 20 درصد از کل فولاد با استفاده از روش کوره قوس تا سال 2020 قرار داده است.

نمودار 1 تغییرات روند استفاده از کوره قوس الکتریکی را در دنیا نشان می‌دهد. چنان که پیداست استفاده از کوره‌های قوس الکتریکی از سال 2016 به بعد روند پر شتابی به خود گرفته است. بر  اساس این تغییرات، پیش‌بینی تقاضای جهانی برای الکترود گرافیتی تا بیش از 2 میلیون در سال تا سال 2020 دور از انتظار نخواهد بود. این روند، منجر به افزایش شدید تقاضا برای الکترود گرافیتی و رشد فزاینده قیمت‌ آن در بازارهای جهانی شده است.

عناوین برگزیده