تاریخ: ۰۲ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۰۰
بازدید: ۱۶۶
کد خبر: ۱۷۱۰۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
بازار ورق زنگ‌نزن فولادی عربستان (3)

پتروشیمی، تأثیرگذارترین صنعت بر بازار ورق زنگ‌نزن در عربستان

می متالز - مصرف ورق زنگ‌نزن عربستان در سال‌های اخیر همراه با تغییرات اقتصادی در این کشور، بر اثر افت قیمت جهانی نفت، کاهش داشته است؛ در حالی که پیش از سقوط قیمت نفت در سال 2014، افزایش مصرف ورق زنگ‌نزن در این کشور نرخ رشد سالانه 50 درصدی را محقق کرد. با توجه به اینکه اقتصاد عربستان وابستگی بسیاری به نفت و قیمت آن دارد، تغییرات قیمت نفت در رشد اقتصادی و متعاقبا تقاضای محصولات مختلف تاثیر دارد، علاوه بر این امر، فعالیت صنعت پتروشیمی نیز که خود مصرف‌کننده اصلی ورق‌های زنگ‌نزن فولادی در عربستان است، ارتباط مستقیمی با قیمت نفت دارد.
پتروشیمی، تأثیرگذارترین صنعت بر بازار ورق زنگ‌نزن در عربستان

به گزارش می متالز، ورق زنگ‌نزن عربستان در صنایعی از این کشور از قبیل نفت و پتروشیمی، غذا و دارو، زیرساخت و... مورد استفاده قرار می‌گیرد. از میان این صنایع بیشترین سهم مصرف به نفت و پتروشیمی اختصاص دارد؛ از این رو هرگونه تغییر در روند این صنایع مصرف ورق زنگ‌نزن عربستان را تحت تأثیر قرار خواهد داد. در نمودار 1 مصرف ورق زنگ‌نزن عربستان در سال‌های اخیر نشان داده شده است. در سال‌های 2011 تا 2013 با افزایش قیمت نفت و درآمد عربستان، این کشور در بخش زیرساخت و صنعت سرمایه‌گذاری بسیاری کرد. پروژه‌‌‌‌های ساختمان سازی به ارزش 67 میلیارد دلار که از اواخر سال 2011 آغاز شد، توسعه زیرساخت شبکه برق و ریلی این کشور و همچنین سرمایه‌گذاری شرکت‌های SABIC و Aramco در واحدهای تولید محصولات پتروشیمی، بخشی از برنامه‌های توسعه عربستان همزمان با افزایش قیمت نفت بود. رشد این صنایع به‌عنوان مصرف‌کنندگان ورق زنگ‌نزن افزایش تقاضای این محصول را در پی داشت.

در سال‌های‌های 2010 تا 2013 مصرف ورق زنگ‌نزن عربستان با نرخ سالانه 50 درصدی افزایش یافت و به بیش از 49 هزار تن در سال 2016 رسید، اما دیری نپایید که رشد اقتصاد عربستان نیز با کاهش قیمت جهانی نفت افول کرد. کاهش قابل توجه درآمد نفتی عربستان موجب شد تا سرمایه‌گذاری عربستان در زیرساخت، پتروشیمی و دیگر صنایع کاهش یابد و طبعا کاهش مصرف ورق زنگ‌نزن نیز از تبعات همین امر بوده تا جایی که در سال 2016 تقاضای ورق زنگ‌نزن عربستان به 25.3 هزار تن رسید. نرخ رشد سالانه مصرف ورق زنگ‌نزن عربستان در سال‌های 2010 تا 2013 با نرخ رشد سالانه 50 درصد افزایش یافت.

تقاضای ورق زنگ‌نزن عربستان از طریق واردات تأمین می‌شود. از این رو روند واردات نیز منطبق با تقاضای ورق زنگ‌نزن در این کشور بوده است. کشورهای آسیایی بزرگ‌ترین صادرکنندگان ورق زنگ‌نزن به عربستان هستند که سهم آن‌ها از واردات ورق زنگ‌نزن این کشور در سال‌ 2016 حدود 81 درصد برآورد شده است. همان‌طور که نمودار 2 نشان می‌دهد، در میان کشورهای آسیایی تایوان با سهم 37 درصدی از واردات عربستان بزرگترین تأمین‌کننده ورق زنگ‌نزن عربستان در سال 2016 بود. پس از تایوان چین بزرگترین صادرکننده ورق زنگ‌نزن به عربستان در سال 2016 بود که سهم آن از واردات ورق زنگ‌نزن این کشور 28 درصد برآورد شد.

عناوین برگزیده