تاریخ: ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۰۲
بازدید: ۲۳۳
کد خبر: ۱۷۴۳۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
دست صنایع معدنی در حنای ثبت سفارش

ثبت سفارش بخش تولید به استان‌ها واگذار شود

می متالز - پس از ممنوعیت واردات از سوی دولت در چند ماه گذشته، وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت تولیدکنندگان را ملزم به ثبت سفارش سختگیرانه برای واردات مورد نیاز خود کرده است.
ثبت سفارش بخش تولید به استان‌ها واگذار شود

به گزارش می متالز، ثبت سفارش‌هایی که نسبت به گذشته کار را هم برای خود وزارتخانه دشوار کرده و هم تولیدکنندگان را درگیر صف‌های طویل و وقت‌گیر برای این امر کرده است.

 

بررسی ثبت سفارش‌ها بر اساس شیوه‌نامه ۹ ماده‌ای

درباره چگونگی و چرایی ثبت سفارش برای واردات، مدیرکل صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: تا پیش از این، ثبت سفارش به‌وسیله سازمان توسعه و تجارت انجام می‌شد اما هم‌اکنون در دفاتر تخصصی وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می‌شود. سیف‌الله امیری در ادامه توضیح داد: این بررسی به لحاظ کیفیت، نرخ و واردات مورد نیاز واحد نسبت به سال گذشته انجام می‌شود یعنی مورد به کارشناس‌ها ارجاع داده می‌شود و بر اساس شیوه‌نامه ۹ ماده‌ای که ۳ مرداد ۹۷ ابلاغ شد، کار کارشناسی روی آن انجام می‌شود و اگر واحدی حائز شرایط بود، ثبت سفارش آن مورد تایید قرار می‌گیرد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از بندهای آن، نظارت بر عملیات اجرایی است که دقت و صلاحیت واردکننده را بررسی می‌کند. همچنین واردات تقاضاکننده نسبت به سال گذشته بررسی می‌شود. قیمت‌ها با توجه به خریدهای گذشته تعیین می‌شوند و اولویت‌های کالایی هم باید موردنظر قرار گیرند.
مدیرکل صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر این موضوع که برخی دلالان به بازار نفوذ کرده‌اند و واردات انجام می‌دهند، عنوان کرد: ثبت سفارش به این منظور است که واحدهای تولیدی، بیش از نیاز خود وارد نکنند یا دلالان وارد بازار واردات نشوند. حراست هم بر این روند نظارت کامل دارد. در هر دفتری، به طور روزانه به ثبت سفارش‌ها پاسخ داده می‌شود و اگر کسی اعتراضی به رد ثبت سفارش خود داشته باشد می‌تواند آن را اعلام کند و دفتر، آن مورد را بررسی خواهد کرد.
امیری درباره میزان ثبت سفارش‌های انجام شده عنوان کرد: تاکنون ۵ هزار و ۱۰۰ ثبت سفارش در دفتر انجام شده که حدود ۲هزار و ۲۰۰ تا ۲هزار و ۳۰۰ مورد، تایید یا رد شده‌اند. در حال بررسی روزانه این ثبت سفارش‌ها هستیم و روزانه حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ ثبت سفارش را بررسی می‌کنیم. البته تعداد بررسی‌ها بستگی به سرعت اینترنت هم دارد. از زمانی که ثبت سفارش‌ها آغاز شده، کارمندان این دفاتر از ساعت ۷ صبح تا ۱۰ یا ۱۱ شب در حال بررسی آنها هستند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا این روش سبب طولانی شدن کار برای وزارتخانه و تولیدکننده نخواهد بود، گفت: کار، روال طولانی پیدا کرده است. پیشنهاد ما این است که ثبت سفارش‌ها به استان‌ها واگذار شوند چون درحال‌حاضر برای این کار از کل کشور به وزارتخانه در تهران مراجعه می‌کنند، در حالی که وزارتخانه‌ای که باید به‌دنبال سیاست‌گذاری باشد به دنبال جوابگویی به ارباب رجوع است. اگر این هدف در اختیار استان‌ها باشد، کارها راحت‌تر انجام می‌شوند.

 

دلالان، بازار را نابود کرده‌اند

مدیر کل صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به دلالانی که به بازار رسوخ کرده‌اند، گفت: برخی از واردکنندگان، دلال و کلاهبردار هستند که از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند. با این ثبت سفارش به خوبی متوجه شدیم که یک عده دلال خون تولیدکنندگان را در شیشه کرده‌اند. اگر تولیدکننده‌ای بخواهد کالایی را از خارج وارد کند هیچ مشکلی برای ثبت سفارش آن نداریم اما واسطه‌هایی در بازار هستند که کار را برای تولیدکنندگان دشوار کرده‌اند.

 

ثبت سفارش را آنقدر نگه می‌دارند که موعد تحریم‌ها برسد

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت مواد نسوز، درباره ثبت سفارش‌هایی که در وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می‌شود، عنوان کرد: برای واردات هر کالایی باید آن را در اداره صنعت، معدن و تجارت ثبت سفارش کرد اما موضوع بدتر این است که کالاهایی که بخشی از پول آنها پرداخت شده نیز در گمرک انبار شده‌اند و به بهانه مابه‌التفاوت نرخ ارز ترخیص نمی‌شوند که ترخیص نشدن آنها سبب می‌شود کالایی مانند نسوز در داخل تولید نشود و در اختیار فولاد قرار نگیرد. وقتی به آبان نزدیک شویم این واحدها نیز تعطیل خواهند شد.
علی‌حسین زاویه در ادامه توضیح داد: نکته بعدی این است که برخی واردکنندگان بدون انتقال ارز، مواد اولیه موردنیاز خود را وارد کرده‌اند اما گمرک با این استدلال که باید منشأ ارز آنها مشخص شود، اجازه ترخیص را نمی‌دهد. زاویه در ادامه خاطرنشان کرد: در واقع آنها در جایی دیگر ثبت سفارش شده‌اند اما اجازه واردات به آنها داده نمی‌شود. ثبت سفارش‌ها را آنقدر نگه می‌دارند که موعد تحریم‌ها برسد و نتوان کالا را واردکرد.
زاویه تاکید کرد: کالاها، خریداری شده و در گمرک باقی مانده‌اند اما به بهانه‌های مختلف آنها را ترخیص نمی‌کنند، در حالی که باید این کالاها را هر چه زودتر از گمرک ترخیص و از خریدار آنها تضامینی دریافت کنند. باید اجازه داده شود که مواد اولیه نسوز وارد شوند و در اختیار صنایع فولاد، مس، روی، برق، پتروشیمی و... قرار گیرند. وی در ادامه یادآور شد: این تفکر که اجازه واردات را به مواد اولیه ندهیم، بسیار ابتدایی است. اگر این روال ادامه یابد، بسیاری از صنایع مادر و به دنبال آن صنایع کوچک تعطیل خواهند شد.

 

با ثبت سفارش دیگر نمی‌توان تولید کرد

امیرحسین بابایی، تولیدکننده ورق آلومینیوم با اشاره به ثبت سفارش‌ها در حوزه آلومینیوم، اظهار کرد: موضوع دیگر این است که ثبت سفارش‌ها در اداره صنعت، معدن و تجارت، مانع بزرگی برای تولیدکننده ایجاد می‌کند و بستگی به سلیقه تاییدکننده آن دارد. بابایی در ادامه خاطرنشان کرد: این چه تصمیمی است که کل واردات کشور باید به تایید ۳۰ نفر در وزارت صنعت، معدن و تجارت برسد؟ این تصمیم، نتیجه‌ای جز فساد به همراه نخواهد آورد. وی با اشاره به ثبت سفارش‌های واحدهای تولیدی، گفت: واحد تولیدی ما ۱۶ ثبت سفارش انجام داده که تنها ۳ مورد آن به تایید رسیده است. اگر همین روش ادامه‌دار شود، دیگر نمی‌توان به تولید ادامه داد چراکه این ثبت سفارش‌ها معضل بزرگی برای تولید شده‌اند. شاهد هستیم که برخی افراد، پس از ما ثبت سفارش کرده‌اند و سفارش آنها به تایید رسیده اما سفارش‌های ما هنوز به ثبت نرسیده‌اند.
وی در پاسخ به این پرسش که ماده اولیه را چگونه تهیه می‌کنید، عنوان کرد: ما به سختی مواد اولیه را در بازار تهیه می‌کنیم و حدود ۱۰ روز نتوانستیم به مشتری نرخ بدهیم. بابایی ادامه داد: از ابتدای سال قیمت‌ها دو و نیم برابر شده است.
این فعال حوزه آلومینیوم در ادامه تاکید کرد: مهم‌ترین مشکل را خود دولت ایجاد کرده است. زمانی که تولیدکنندگان واردات را انجام می‌دادند آگاه بودند که چه چیزی را وارد کنند، اما اکنون دولت اقتصاد کشور را وابسته به ۳۰ کارمند در وزارتخانه برای واردات کرده است.
این در حالی است که کشورها نیاز به واردات دارند چراکه هر کشوری در تولید یک نوع کالایی مزیت دارد و آن را تولید می‌کند اما کشورهای دیگر این مزیت را ندارند و باید آن را وارد کنند. اگر مانع واردات مواد اولیه شوند، تولیدکننده چگونه قادر به تولید خواهد بود؟
بابایی افزود: تا پیش از این، وقتی به وزارتخانه مراجعه می‌کردیم ما را به عنوان تولیدکننده می‌شناختند اما اینک برای یک ثبت سفارش باید ۲۰ بار به وزارتخانه مراجعه کنیم و مدرک ارائه بدهیم تا ما را به عنوان تولیدکننده برای واردات به رسمیت بشناسند.
وی در ادامه توضیح داد: برای تایید ثبت سفارش نیز باید ساعت‌ها در صف‌های طولانی بایستیم البته در نهایت مشخص نیست که کالای درخواستی ما مورد تایید قرار می‌گیرد یا خیر. به نظر من بهتر است اصلا دولت به تولیدکنندگان، ارز اختصاص ندهد تا آنها را وابسته به بانک و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز نکند زیرا برای ثبت سفارش مدام در رفت و آمد هستند.

منبع: صمت
عناوین برگزیده