تاریخ: ۰۱ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۰۱
بازدید: ۲۰۵
کد خبر: ۱۸۹۹۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مجتبی خسروتاج، رئیس کل سازمان توسعه تجارت

همکاری با اتحادیه اوراسیا در راستای اقتصاد مقاومتی است

می متالز - مجتبی خسروتاج، رئیس کل سازمان توسعه تجارت در نخستین همایش فرصت‌ها در حوزه اوراسیا گفت: یکی از دغدغه‌های صادرکنندگان ایرانی در بازارهای جهانی این است که رفتار تبعیض‌آمیز با آن‌ها می‌شود.
همکاری با اتحادیه اوراسیا در راستای اقتصاد مقاومتی است

به گزارش می متالز، طبیعی است وقتی کشورها در قالب موافقتنامه‌های دوجانبه یا چندجانبه از تعرفه‌های ترجیحی استفاده می‌کنند، صادرات برای کشور ما سخت می‌شود. بنابراین صادرکنندگان ایرانی در شرایط برابر قرار نمی‌گیرند. دولتمردان باید شرایط حضور صادرکنندگان را در صحنه‌های بین‌المللی به‌صورت رقابتی فراهم کنند.

خسروتاج افزود: ایران نیز از ابزار تعرفه برای واردات استفاده می‌کند و در مذاکرات برای تعرفه‌های ترجیحی، طرف‌های مقابل این مساله را گوشزد می‌کنند. طبیعی است که طرف‌های مقابل انتظار کاهش تعرفه را برای برخی کالاها داشته باشند. بر همین اساس باید در مذاکرات به‌صورت برد – برد پیش رفت. ضمن اینکه ممکن است زمان مذاکرات طولانی باشد.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت بیان کرد: در مذاکرات می‌توان اقدام به جابه‌جایی کالا کرد. به‌طور مثال ایران از برخی از کشورها کالاهایی را وارد می‌کند. بنابراین در مذاکرات برای تعرفه‌های ترجیحی می‌توان واردات کالا را از کشوری به کشور دیگر تغییر داد تا برای صادرات تعرفه ترجیحی لحاظ شود.

وی اذعان کرد: در این شرایط اشتغال و حمایت از تولید اهمیت ویژه‌ای دارد. در مذاکرات این دغدغه وجود دارد که واردات کالا به تولید داخلی لطمه نزند.

خسروتاج در خصوص اهمیت این موافقتنامه گفت: کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا جمعیتی حدود 183 میلیون نفر دارند. قرار است این اتحادیه با ویتنام قرارداد تجارت آزاد را منعقد کند و مذاکراتی را با چین و هند دنبال می‌کند.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت میانگین واردات سال‌های 2016 و 2017 اوراسیا را حدود 237 میلیارد دلار اعلام کرد و بیان داشت: ایران تنها 500 میلیون دلار از این بازار سهم داشت. میانگین صادرات اتحادیه اوراسیا 366 میلیارد دلار بود که به ایران 2.1 میلیارد دلار صادرات داشتند. سهم ایران در تجارت با اتحادیه اوراسیا ناچیز بود. تراز تجاری ایران با روسیه و بلاروس منفی و با قزاقستان، ارمنستان و قرقیزستان مثبت بود.

وی تاکید کرد: اگر کشور ما به همبستگی اقتصادی با کشورها در زمینه‌های مختلف مانند ترانزیت و گمرکی می‌رسید، شاید از نظر ثبات سیاسی موفقیت بیشتری نصیب کشور ما می‌شد. به هر میزان که کشور ما با اتحادیه اورسیا ارتباطات خود را قوی‌تر کند، ضامن امنیت منطقه است. در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تاکید شده که باید نسبت به توسعه و تقویت مناسبت‌های منطقه‌ای اقدام کرد. همکاری با اتحادیه اوراسیا در همان راستا قرار می‌گیرد.

خسروتاج خاطرنشان کرد: اگر کشور ما برای اقلام خود قادر به کاهش تعرفه با اتحادیه اوراسیا باشد، فرصتی برای صادرات به این کشورها به‌دست خواهد آورد. به‌طور مثال برای محصولات پایه نفتی ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد. داروها دیگر اقلامی هستند که ظرفیت‌های خوبی دارند. در بخش فلزات نیز علی‌رغم اینکه دو کشور عضو مانند قزاقستان و روسیه پتانسیل بالایی دارند، در اقلام فولادی و فلزات رنگین کشور ما می‌تواند بازار خوبی در این کشورها داشته باشد.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت 50 درصد از صادرات کالایی دنیا را از محل موافقتنامه‌ها و تعرفه‌های ترجیحی دانست و افزود: سهم ایران در این موافقتنامه‌ها بسیار اندک است. بنابراین نیاز است که در این بخش کار بیشتری صورت گیرد. آنچه که ایران در این موافقتنامه‌ها لحاظ کرده، تاکید بر تعرفه‌های ترجیحی است. فرصت دیگری که نصیب ایران با موافقتنامه‌های تجاری می‌شود، ورود به زنجیره ارزش جهانی وارد است.

وی افزود: قیمت یکی از مشکلات صادرات است؛ اما کیفیت، بسته‌بندی، نفوذ بازیگران اصلی، خدمات پس از فروش و... نقشی اساسی دارند.

خسروتاج اعلام کرد: ایران در حال حاضر موافقتنامه با ازبکستان درخصوص 27 کد تعرفه، پاکستان 309 کد تعرفه، تونس، سوریه، بوسنی و ترکیه دارد. در مجموع 931 ردیف تعرفه تعریف شده است. امتیازات دریافتی ایران نیز 936 کد تعرفه است.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت  با بیان اینکه در اردیبهشت ماه سال جاری، وزیر صنعت، معدن و تجارت با معاونان نخست وزیر 5 کشور در قزاقستان موافقتنامه را امضا کردند، گفت: در حال حاضر نیز فرآیند قانونی خود را طی می‌کند. این موافقتنامه برای یک دوره سه ساله است. پس از این دوره مذاکرات برای تجارت آزاد آغاز می‌شود. در غیر این صورت تمدید موافقتنامه مذکور مورد مذاکره قرار می‌گیرد.

وی افزود: متن موافقتنامه شامل مواردی مانند قواعد عمومی، تجارت کالاها، راهکارهای دفاع تجاری، موانع فنی فراراه تجارت، اقدامات بهداشتی، قواعد مبدا، تسهیل تجاری و... است. ایران و کشورهای طرف قرارداد توافق کرده‌اند که تعرفه‌ها را تا سه سال آینده افزایش ندهند.

خسروتاج تاکید کرد: کشورهای طرف قرارداد ایران در زمینه فلزات رنگی و فولاد ظرفیت‌های خوبی دارند. در سال گذشته ایران بیش از 6 میلیارد دلار در بخش کالاهای معدنی صادرات داشت که با تعرفه‌های ترجیحی کنونی این میزان در سال جاری افزایش خواهد یافت.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به موفقتنامه‌های مالی متعددی که منعقد می‌شود، اتحادیه اوراسیا در حال تبدیل شدن به یکی از قطب‌های اقتصادی است. این توافقنامه می‌تواند مقدمه‌ای برای توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف باشد.

عناوین برگزیده