تاریخ: ۰۵ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۴۵
بازدید: ۲۳۶
کد خبر: ۱۹۲۵۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ممنوعیتی برای ورود کالا به افغانستان وجود ندارد/ محموله ها موقتا از گمرکات میلک و دوغارون صادر می شوند

می متالز - دبیر میز تجاری افغانستان در سازمان توسعه تجارت در رابطه با اطلاعیه اخیر یکی از واحدهای سرپرستی گمرکات افغانستان مبنی بر ممنوعیت واردات برخی کالاهای ایرانی به این کشور گفت: دولت مرکزی افغانستان به قصد ساماندهی و مبارزه با فساد اداری در گمرک " ابونصر فراهی" که هم مرز با گمرک "ماهیرود" ایران در خراسان جنوبی، تصمیم به این اقدام گرفته است.
ممنوعیتی برای ورود کالا به افغانستان وجود ندارد/ محموله ها موقتا از گمرکات میلک و دوغارون صادر می شوند

به گزارش می متالز، محمدمهدی جوانمردقصاب اظهار داشت: بهتر بود دولت مرکزی افغانستان قبل از ممنوعیت واردات کالا از این مرز، برای جلوگیری از خلل ایجاد شده در روند تجاری دوکشور نسبت به ساماندهی این گمرک اقدام می‌کرد.

وی افزود: در حال حاضر تبادلات کالا از گمرکات مرزی میلک و دوغارون انجام می‌شود و این مشکل داخلی کشور افغانستان بوده و هیچ ارتباطی به روابط تجاری بین دو کشور ندارد.

وی در ادامه گفت: طبیعتاً تا زمان برطرف شدن این موضوع، ترافیک گمرکی در مرزهای میلک و دوغارون برای خروج محموله‌ها افزایش خواهد یافت اما هیچ‌گونه ممنوعیتی برای واردات این محصولات اعلام‌نشده است.

دبیر میز افغانستان در سازمان توسعه تجارت تشریح کرد: شنیده‌ها حاکی از آن است که دولت مرکزی افغانستان درگذشته به دلیل تخلفات موجود در گمرک فراهی به این واحد تذکراتی داده بود که تاکنون رفع نشده و به همین دلیل ورود اجناسی که از این مرز بیشترین آمار را دارد تا زمان ایجاد سیستم کارآمد موقتاً به گمرکات مشترک دیگر انتقال داده شد.

وی همچنین در رابطه با برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی برافزایش تحریم‌ها گفت: این موضوع به‌هیچ‌وجه صحت ندارد و نباید با اعلام نظرات غیر کارشناسی و  شایعه‌سازی در روابط تجاری دو کشور خلل ایجاد کرد.

جوانمردقصاب در ادامه گفت: رایزنی ها در خصوص ایجاد تعرفه ترجیحی بین دو کشور در کوتاه مدت و حرکت به سمت تجارت آزاد در بلند مدت از سوی وزارت صمت ( سازمان توسعه تجارت ایران) در حال پیگیری و انجام است.

عناوین برگزیده