تاریخ: ۰۹ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۲:۱۸
بازدید: ۲۲۸
کد خبر: ۱۹۶۴۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
خسروتاج:

شرکت‌های اروپایی در پشت‌صحنه،خواهان ادامه همکاری با ایران هستند

می متالز - رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: شرکت‌های اروپایی در پشت‌صحنه خواهان ادامه همکاری با ایران هستند اما در بلندگو می‌گویند که ایران را ترک می‌کنند.
شرکت‌های اروپایی در پشت‌صحنه،خواهان ادامه همکاری با ایران هستند

به گزارش می متالز، مجتبی خسروتاج،معاون صادراتی وزیر صنعت معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت در ابتدای نشست هم اندیشی روسای نمایشگاهی کشور با تاکید بر ضرورت برگزاری چنین جلساتی، گفت:فضای اقتصادی امروز کشور به دلیل تحریم‌های آمریکا به‌ویژه در حوزه بانکی با محدودیت‌های جدی مواجه شده است.
وی افزود:به دلیل مشکلاتی که در تامین اعتبار ارزی و اسکناس وجود دارد، بازار ارز با نوسان بیشتری ادامه مسیر می‌دهد.
مجتبی خسروتاج ادامه داد: نوسانات نرخ ارز بر صنایع مختلف و حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه‌های ایران تاثیر منفی می‌گذارد و به‌رغم حمایت‌های همه‌جانبه اروپایی‌ها از ایران، همچنان دل‌نگرانی‌هایی برای شرکت‌های خارجی وجود دارد.
رئیس سازمان توسعه تجارت اذعان کرد:شرکت‌های خارجی ترجیح می‌دهند تا زمانی که آمریکا چنین مواضعی دارد، در ایران حضور پیدا نکنند.
وی با بیان این موضوع که نمایشگاه محلی برای عرضه محصولات مختلف است و بازتاب جهانی دارد،گفت: ممکن است شرکت‌های اروپایی در پشت‌صحنه خواهان ادامه همکاری با ایران باشنداما در عین حال در بلندگو می‌گویند که ایران را ترک می‌کنند.
خسروتاج اذعان کرد: در تحریم‌هایی هم که پیش از این وجود داشت به‌رغم این‌که برخی شرکت‌ها در ظاهر مشارکت خود را با ایران قطع کرده بودند، درعمل و پشت‌پرده خواهان همکاری با ما بودند.
رئیس سازمان توسعه تجارت در خاتمه یادآوری کرد: بخش نمایشگاهی، صنعتی است که به شکل دانش‌بنیان رو به جلو حرکت می‌کند و تنها به حوزه ظاهری و فیزیکی محدود نمی‌شود.

در ادامه این نشست،عباس قبادی سرپرست شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران گفت:صنعت نمایشگاهی یکی از صنایع محرک تولید و صنعت در هر کشوری است.
وی افزود:1222نمایشگاه به متراژ35مترمربع هرساله در دنیا برگزار می‌شود که گردش مالی این حوزه بالغ بر 49میلیون یورو است.
قبادی با اشاره به کمک 8 هزار میلیارد یورویی صنعت نمایشگاهی به اقتصاد جهانی،یادآوری کرد:ظرفیت متراژ نمایشگاهی در جهان در سال گذشته،رشد 7 درصدی داشت.

سرپرست شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران گفت:در شرایط کنونی تغییر نگرش می‎تواند مشکلات تحریم را به حداقل رسانده و اکنون صنعت نمایشگاهی بیش از پیش حایز اهمیت شده است.
وی با اشاره به اهمیت رشد صادرات غیر نفتی در کشور، اذعان کرد:شرایط تحریم و مسایل اقتصادی موجب شده تا از علاقه فعالان صنعتی و تجاری به شرکت در نمایشگاه‌های خارجی کاسته شود.
قبادی در پایان از رییس سازمان توسعه تجارت خواست به مواردی از جمله معافیت‌های گمرکی اقلام نمایشگاهی،نرخ ارز،عدم ثبت ویزا در پاسپورت شرکت‌کننده‌های خارجی و حفظ و ارتقا جایگاه ویژه ایران در صنعت نمایشگاهی توجه ویژه صورت گیرد.
در ادامه این نشست،فعالان صنعت نمایشگاهی به بیان مشکلات و موانع خود در حوزه این صنعت پرداختند.

عناوین برگزیده