تاریخ: ۰۱ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۳۲
بازدید: ۱۷۹
کد خبر: ۲۱۱۵۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
بهبود فاکتورهای قیمت،کیفیت و پایداری در تامین محصول فولاد هرمزگان

صادرات؛ کلید توسعه بازار فروش

می متالز - توسعه صنایع فولاد به عنوان دومین صنعت بزرگ دنیا پس از نفت و گاز از ملاک های مهم پیشرفت در نظر گرفته می شود که قدرت نظامی ، سیاسی و اقتصادی یک کشور را نشان می دهد و صادرات نیز کلید توسعه بازار فروش محصول است که با افزایش گردش مالی نه تنها رونق بازار را در پی خواهد داشت بلکه به طور غیر مستقیم با افزایش بازدهی به مقیاس تولید منجر به افزایش درآمد و سود می گردد .
صادرات؛ کلید توسعه بازار فروش

به گزارش می متالز، به طور کل ، بازار گسترده جهانی فرصتی خواهد بود تا با افزایش عرضه محصول با قیمت هایی رقابتی ، سود تولید را افزایش و با کاهش هزینه های جاری ، به تعالی سازمان رسید.

در شرکت فولاد هرمزگان نیز به دلیل دارا بودن برخی مزایای رقابتی خاص نظیر نزدیک بودن به معادن سنگ‌آهن درگل‌گهر، دسترسی به آبهای آزاد و واقع شدن در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس ولذا بهره مندی از مزیت امکان واردات مواد اولیه و تجهیزات و صادرات محصولات تولیدی با مجاورت به مجتمع‌های بندری و اسکله شهید رجایی و همچنین مزیت امکانات حمل و نقل جاده ای، ریلی و دریایی ، صادرات به عنوان اولویت اول در نظر گرفته شده و تبدیل فولاد هرمزگان به عنوان پایگاه صادراتی کشور به عنوان چشم انداز آتی سیاست گذاران مطرح می باشد و از این روست که با ایفای نقش راهبردی در توسعه صنعتی در منطقه جنوب کشور با رویکرد توسعه پایدار به عنوان سازمانی سرآمد در صنعت فولاد ، همواره برآن بوده با به کارگیری روش های بهبود مستمر و استراتژی های توسعه بازار ، در راستای جلب نظر مشتریان و ارائه محصولات مطابق استانداردهای روز دنیا،اهداف و برنامه های خود را تهیه و تدوین نماید.

اما شدت رقابت ،محدودیت بازار تقاضا ، محدودیت های تجاری در بازارهای بین المللی ، سیاست گذاری برخی کشورها در زمینه واردات محصول تختال ،تامین محصول اسلب توسط شرکت های چند ملیتی به ویژه در منطقه اروپا از مجموعه تولیدکنندگان این منطقه و افزایش تولید در کشورهای مطرح صادر کننده ، فروش اسلب را در بازارهای جهانی با دشواری های خاص خود مواجه ساخته است و با پیشرفت تکنولوژی و بهبود ساختارهای مورد استفاده در تجهیزات ، سطح انتظارات مشتریان و نیاز مصرف کنندگان محصولات فولادی تغییر کرده و کیفیت محصول ، تحویل به موقع ، پاسخگویی سریع و ارائه خدمات مطلوب به عنوان اولویت های اول آن ها مطرح گردیده است و بدین روی بر رقابت شرکت ها به ویژه در بازارهای صادراتی بر سر حفظ و افزایش سهم بازار افزوده شده است و ضروری است در تعیین نقشه راه استراتژی شرکت ها، اهداف بر اساس تفاهم نامه ها،توافقات و همکاری های بلند مدت با مشتریان متمرکز گردد.

آنچه که به وضوح در چشم انداز شرکت فولاد هرمزگان متصور است، توسعه بازارهای صادراتی،حفظ و تامین پایدار نیازهای نوردکاران داخلی، بازاریابی محصولات با ارزش افزوده بالاتر ،توسعه محصولات جدید خطوط و تکمیل زنجیره ارزش با رویکرد توسعه خطوط تولید به سمت محصولات نهایی است که مطالعات مورد نیاز جهت شناسایی نیاز بازار در  واحد برنامه ریزی و تحقیقات بازاریابی صورت پذیرفته و گزارشات مورد نیاز تهیه و به مدیریت عالی سازمان ارسال شده است و این روند نیز به طور مستمر به منظور ارزیابی بازارهای بالقوه و بالفعل و برداشتن گام هایی در راستای توسعه بازار از طریق تولید محصولات جدید انجام می پذیرد.

استراتژی شرکت فولاد هرمزگان نیز برای افزایش سهم بازار در زمینه بازار یابی و فروش محصولات فولادی به ویژه فروش محصول نیمه نهایی اسلب بر پایه شیوه های فروش در جهت جذب مشتریان جدید و خرید پایدار مشتریان بالفعل انعطاف پذیرتر گشته و عمدتا رویکرد مد نظر بصورت همکاری های بلند مدت با مشتریان استراتژیک و یا روش های فروش اعتباری که استراتژی برد- برد طرفین را مد نظر قرار میدهد می باشد. بنابراین مجموعه فروش و بازاریابی شرکت سعی نموده است تا با شناسایی دقیق بازار هدف و جلب رضایت مشتریان وفادار،حضور خود را در عرصه جهانی و از جمله مناطق آسیای جنوب شرقی،شمال آفریقا و اروپا تداوم بخشد.

در این راستا واحد فروش و بازاریابی به صورت سالیانه اقدام به نظرسنجی از مشتریان خود نموده و اقدامات اصلاحی مورد نیاز را بر مبنای نتایج نظرسنجی صورت می دهد. بدین منظور در جهت بهبود فاکتورهای قیمت ، کیفیت و پایداری در تامین محصول ، گام های زیادی برداشته شده است. تولید و طراحی گرید های جدید ، راه‌اندازی سامانه پساب صنعتی ریخته‌گری، ارتقای کیفیت و کاهش ضایعات آهک، کاهش متوسط درصد عیوب اسلب، کاهش متوسط تولید اسلب خارج از محدوده تحلیلی ، افزایش متوسط تولید اسلب براساس سفارش، افزایش متوسط کارآیی ریخته‌گری، کاهش میزان نسوز، کاهش زمان توقفات اضطراری، کاهش مصرف الکترود، کاهش شدت ضریب حوادث و ... از جمله فعالیت‌های صورت گرفته در این رابطه می باشد. امری که رضایت مشتریان در بازارهای جهانی را در پی داشته و افزایش فروش محصول در بازارهای جهانی موید این مطلب می باشد.اخذ عنوان برترین صادرکننده نمونه استانی در دو سال گذشته ، عرضه بیش از یک میلیون تن محصول به بازارهای جهانی و تامین پایدار نیاز نوردکاران داخلی گواه این مدعاست.

شرکت فولاد هرمزگان که از سال 1390 رسما محصول اسلب خود را به صورت انبوه تولید و به بازارهای داخل و صادراتی عرضه نمود، تاکنون روندی صعودی را در فروش محصولات تجربه نموده است. از سال 1395 به بعد،واحد فروش و بازاریابی، استراتژی خود را با توجه به نقشه راه شرکت مبنی بر حضور پررنگ و قوی تر در بازارهای بین المللی ، بر افزایش سهم بازارهای جهانی ،توسعه بازارهای جدید صادراتی در جهت افزایش درآمد و سودآوری شرکت متمرکز کرده است . در این راستا در سال 1395 از کل محصول اسلب فروش رفته ، حدود 77  درصد آن به بازارهای هدف صادراتی عرضه گردید.همین روند در سال 1396 نیز ادامه یافت و بیش از هفتاد درصد محصولات خود را در بازارهای جهانی عرضه نمود. روند فروش محصول در بازارهای صادراتی در شش ماهه نخست سال 1397 نیز از تحقق برنامه های فروش صادراتی شرکت حکایت دارد.

در این ارتباط پیش بینی می گردد عرضه تختال فولاد هرمزگان در پایان سال 1397 نیز مانند سالیان گذشته از رشد قابل توجهی برخوردار باشد و نیز با توجه به طرح ها و برنامه های توسعه شرکت به میزان 3 میلیون تن تختال در سال و نظر به افق برنامه شرکت به عنوان قطب صادرات فولاد ایران، عرضه به بازارهای جهانی به بیش از 2.5 میلیون تن ارتقا یابد. فروش بیش از یک میلیون تن محصول اسلب در بازارهای جهانی،تحقق حدود پانصد میلیون دلار درآمد ارزی از محل فروش در بازارهای جهانی،توسعه بازارهای صادراتی به ویژه در منطقه اروپا، شمال آفریقا ومنطقه  MENA ، حفظ و تقویت بازارهای هدف صادراتی در منطقه جنوب شرق آسیا و هند و... را می توان اهم برنامه های فولاد هرمزگان در سال 1397 در نظر گرفت .

در خاتمه باید به نقش کلیدی دولت در حمایت از صادرکنندگان نیز اشاره ای نمود.دولت در رقابت پذیری صنعت فولاد نقش اساسی دارد. هر چند که تفکر غالب ، کوچک کردن بخش دولتی و واسپاری امور به بخش خصوصی است اما نباید فراموش کرد که دولت نیز با تقبل سرمایه گذاری های زیر بنایی به عنوان موتور محرک بخش خصوصی دارای نقش کلیدی است. لذا انتظار داریم که دولت نیز با ایجاد مشوق های صادراتی شامل جوایز صادراتی،یارانه نرخ بهره و تسهیلات ویژه ، تخصیص یارانه تولید ،تخفیفات و بخشودگی مالیاتی ،تسهیل در قوانین و مقررات گمرکی ،کاهش یا حذف هزینه های مترتب بر محصولات صادراتی در مناطق ویژه مانند حقوق و عوارض بندری و هزینه صدور گواهی تولید ،تامین زیرساختهای مناسب  از طریق توسعه ناوگان  حمل و نقل جاده ای ، ریلی و دریایی،ایجاد اسکله اختصاصی،برطرف نمودن محدودیت های مربوط به ناوگان کشتیرانی وتسهیل نمودن روابط و مبادلات بانکی بین المللی شرکت های صادرات محور را در امر صادرات یاری رساند.

عناوین برگزیده