تاریخ: ۰۱ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۳۵
بازدید: ۲۱۶
کد خبر: ۲۱۱۵۹
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد

اجرای قرارداد بهره‌برداری موقت پایانه چابهار توسط شرکت هندی تا 14 روز آینده

می متالز - مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه تا ۲ ماه آینده کمیته پیگیری موافقت‌نامه چابهار تشکیل می‌شود، گفت: حداکثر تا دو هفته آینده شاهد شروع رسمی قرارداد بهره‌برداری موقت پایانه چابهار توسط شرکت هندی هستیم.
اجرای قرارداد بهره‌برداری موقت پایانه چابهار توسط شرکت هندی تا 14 روز آینده

به گزارش می متالز، محمد راستاد امروز در حاشیه اولین اجلاس نشست اجرایی سازی و شورای هماهنگی موافقتنامه ۳ جانبه ترانزیتی چابهار بین ایران، هند و افغانستان اظهارداشت: در سال ۱۳۹۶ موافقت‌نامه در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و مردادماه امسال برای اجرا ابلاغ شد.

وی افزود: براساس ماده ۹ این موافقتنامه باید شورای هماهنگی ۳ کشور با حضور معاونان وزرای حمل و نقل ۳ کشور تشکیل می‌شد تا زمینه اجرای موافقتنامه فراهم شود.

راستاد افزود: امروز ما شاهد برگزاری اولین شورای هماهنگی موافقتنامه تأسیس دالان حمل و نقل و گذر بین‌المللی ۳ دولت هستیم و متعاقباً تا ۲ ماه آینده کمیته پیگیری در مورد این موافقتنامه تشکیل می‌شود تا جزئیات عملیاتی اجرای موافقتنامه را تعیین کند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: از نظر نقش مهم ۳ کشور در ترانزیت، این موافقتنامه و نحوه اجرای آن می‌تواند کمک شایسته‌ای به بهبود وضعیت حمل و نقل و تجارت ۳ کشور داشته باشد. 

راستاد بیان کرد: در این مدت شاهد این بودیم که ۹ کشتی حامل گندم صادراتی از طریق چابهار از هند به افغانستان ترانزیت شد.

وی با اشاره به زیرساخت‌های مناسب در بندر چابهار گفت: سرمایه‌گذاری مختلف توسط شرکت IPGL هندوستان در بندر چابهار و اپراتوری پایانه این بندر شاهد افزایش هرچه بیشتر مبادله کالا بین ۳ کشور از طریق بندر چابهار خواهیم بود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: این امکان وجود دارد که از پتانسیل‌های ۳ کشور برای توسعه صادرات به کشورهای ساحلی، اقیانوس هند و آسیای میانه استفاده شود.

وی بیان کرد: انتظار داریم حداکثر تا ۲ هفته آینده شاهد شروع رسمی قرارداد بهره‌برداری موقت پایانه چابهار توسط شرکت هندی مذکور باشیم.

راستاد اضافه کرد: طبیعتاً حضور یک اپراتور بین‌المللی در بندر چابهار می‌تواند زمینه خوبی فراهم کند تا ما کالاهای بیشتری از مبداء هندوستان و از طریق چابهار جذب کنیم از سوی دیگر با تجهیزاتی که توسط این اپراتور تأمین می‌شود بهره‌وری عملیات در چابهار ارتقا می‌یابد و مزیت رقابتی چابهار و این کریدور به واسطه حضور اپراتور بین‌المللی ارتقاء می‌یابد.

راستاد اضافه کرد: با توجه به اینکه زیرساخت‌های ما در چابهار آماده است همانطور که کالای ترانزیتی از هندوستان به افغانستان از طریق چابهار جابجا کردیم امکان ترانزیت کالا از مبدا افغانستان به مقصد هندوستان از طریق چابهار وجود دارد و بندر چابهار زیرساخت‌های کامل در این حوزه دارد.

عناوین برگزیده