تاریخ: ۱۸ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۳۴
بازدید: ۲۷۸
کد خبر: ۲۴۳۹۳۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
سیامک فتحی، مدیرعامل شرکت فنی مهندسی پدیده فولاد ارس:

نگاه بین‌المللی به اجرای پروژه‌های فولادی

‌می‌متالز - یکی از نقاط قوت صنعت فولاد کشور در سال‌های اخیر، طراحی و ساخت کاملا بومی کارخانه‌های فولادی بوده و همین موضوع موجب شده است تا بسیاری از فعالان و دست‌اندرکاران صنعت فولاد کشور نسبت به دستیابی به اهداف تعیین شده به ویژه در افق ۱۴۰۴ امیدوار باشند. نمونه این امر را می‌توان در طراحی و ساخت واحد‌های تولید گندله، آهن اسفنجی و فولادسازی مشاهده کرد که شرکت‌های فنی و مهندسی توانمند کشور با تکیه بر نیرو‌های متخصص داخلی توانستند حتی در تحریم، این کارخانه‌ها را به بهره‌برداری برسانند. در این رابطه، سیامک فتحی، مدیرعامل شرکت فنی مهندسی پدیده فولاد ارس گفت: این شرکت پس از طراحی و ساخت دو کارخانه فولادی و به تولید رساندن آن‌ها، قصد حضور در صنایع بین‌المللی فولاد را دارد و در این راستا، یک پروژه را در کشور ارمنستان اجرایی کرده است که امیدوار هستیم به زودی به بهره‌برداری برسد. متن کامل این گفتگو را در ادامه خواهید خواند:

به گزارش می‌متالز،

توضیحاتی در خصوص فعالیت‌های شرکت فنی مهندسی پدیده فولاد ارس بفرمایید.

شرکت فنی مهندسی پدیده فولاد ارس به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه سرمایه‌گذاری فولاد ارس در کنار دیگر شرکت‌های این مجموعه (شرکت مجتمع فولاد آذر آبادگان ارس تولیدکننده شمش فولادی به ظرفیت ۳۲۰ هزار تن در سال در منطقه آزاد ارس، شرکت فرآور فولاد آذر پولاد ارس، فعال در حوزه فرآوری و بازیافت آهن و چدن و شرکت ثمین رستاک خلیج فارس به عنوان شرکت فعال این هلدینگ در حوزه تامین و تجهیز کارخانه‌های فولادی و صنایع وابسته) از سال ۱۳۹۳ با هدف ارائه خدمات فنی و مهندسی و مشاوره در حوزه احداث و بهره‌برداری از کارخانه‌های فولادی و صنعتی با بهره‌گیری از مدیران و مهندسان مجرب و دارای دانش روز، در زمینه‌های تخصصی تولید، اتوماسیون، احداث و نگهداری پست برق و خطوط انتقال، طراحی و اجرای عمران (سازه و مکانیکال) و متالوژی حوزه فولادسازی، نورد و دیگر صنایع به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه سرمایه‌گذاری ارس شروع به فعالیت کرده است.

این شرکت در کدام حوزه از صنعت به فعالیت می‌پردازد و تاکنون چه عملکردی از خود بر جای گذاشته است؟

عمده فعالیت شرکت پدیده در سال‌های اخیر، حوزه فولاد و پروژه‌های فولادی بوده است که از اهم موارد می‌توان به مشارکت و تکمیل پروژه و بهره‌برداری از کارخانه ذوب القایی ۱۰۰ هزار تن در سال فولاد پارس هفت تپه در سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۸ و تکمیل فاز اول پروژه احداث کارخانه ذوب القایی فولاد آذرآبادگان ارس به ظرفیت ۳۲۰ هزار تن سالیانه انواع شمش در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ اشاره کرد که حاصل آن اشتغال‌زایی برای ۳۵۰ نفر به صورت مستقیم بوده است. البته احداث واحد متریال هندلینگ کارخانه تولید الیاف نسوز کائولن ارس با مشارکت شرکت گریک آلمان از دیگر فعالیت‌های غیرفولادی شرکت پدیده در سال ۱۳۹۸ به شمار می‌رود.

این شرکت برای شرکت‌های فولادی از چه روش‌ها و تکنولوژی‌هایی برای بهره‌برداری سریع از پروژه‌های تحت مدیریت خود استفاده کرده و چه دستاورد‌هایی در حوزه تولید محصولات خاص داشته است؟

مدیریت پروژه در مرحله اول نیازمند تجربه و دانش علمی و فنی است تا بتواند با شناخت اولویت‌ها و زمان‌بندی و تعیین دقیق بودجه، پروژه‌ها را در زمان مشخص به بهره‌برداری برساند. در مرحله بعد وجود مهندسان مجرب و تکنسین‌ها و کارگران فنی برای نیل به این هدف از اهمیت بسزایی برخوردار است.

مدیران و سایر پرسنل شرکت پدیده، با کوله‌باری از تجربه در انجام پروژه‌ها و بهره‌برداری از کارخانه‌های مختلف حوزه فولادسازی و نوردی انواع مقاطع نقش دارند و این موضوع، یکی از نقاط قوت شرکت پدیده به شمار می‌رود.

واحد مهندسی و ساخت و مونتاژ شرکت پدیده با تکیه بر دانش فنی روز، طراحی و بومی‌سازی بسیاری از تجهیزات مورد نیاز پروژه‌ها را بر عهده دارد که در مواردی با بهره‌گیری از توانمندی‌های سایر کارخانه‌های داخل کشور که گاهی اوقات از پتانسیل‌های شگفت‌انگیزی برخوردار هستند، سرعت روند اجرای پروژه‌ها را بهبود می‌بخشد. بی‌شک انتخاب برند با تکنولوژی روز برای تجهیزات با راندمان بالا که دارای مصرف انرژی پایین باشند و نیز آموزش نیروی انسانی برای نگهداری علمی از تجهیزات و کاربری صحیح آن‌ها بسیار حائز اهمیت است که متاسفانه اکثر کارخانه‌ها با هدف صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها، این موارد را نادیده می‌گیرند و در روند تولید مشکلات و هزینه‌های گزافی را متحمل می‌شوند.

شرکت فنی مهندسی پدیده فولاد ارس چه پروژه‌هایی را در دست اقدام دارد و چه چشم‌اندازی را برای خود طی سال‌های آینده در نظر گرفته است؟

یکی از رسالت‌های شرکت پدیده مطالعه و بررسی بستر‌های جدید برای سرمایه‌گذاری گروه ارس است. در این راستا شرکت پدیده کار مطالعات و ارائه طرح توجیهی احداث گلخانه سازه فلزی و شیشه‌ای به روش کاشت هیدروپونیک انواع صیفی‌جات در مساحت ۵۰ هکتاری را به تصویب هیات مدیره رسانده است که زمین مستعدی نیز در منطقه آزاد ارس شناسایی و خریداری شده و پروژه احداث آن توسط شرکت پدیده به زودی آغاز خواهد شد.

مجموعه فولاد ارس با هدف گسترش فعالیت‌های برون مرزی خود، از اواخر سال ۱۳۹۹ مطالعاتی را در کشور‌های همسایه مستعد سرمایه‌گذاری در بخش فولاد انجام داد و کشور ارمنستان را به عنوان مقصد سرمایه‌گذاری و فعالیت برون مرزی خود انتخاب کرده و با مطالعه بسیار دقیق زیرساخت‌های این کشور که در حال کاهش تنش‌های سیاسی با همسایگان خود و ورود به حوزه کشور‌های در حال توسعه است، اقدام به شناساندن توانمندی‌های خود در عرصه فولاد این کشور کرده است. شرکت فنی مهندسی پدیده فولاد ارس در حال حاضر در کنار دیگر شرکت‌های مجموعه فولاد ارس، برای احداث کارخانه ذوب القایی در منطقه Lernagok واقع در ۶۰ کیلومتری ایروان مشارکت می‌کند و ساخت و تحویل خط ریخته‌گری پیوسته تک Strand و دیگر ملزومات و تجهیزات تولید را عهده‌دار است که امید داریم در کمتر از پنج ماه شاهد افتتاح فاز اول آن باشیم.

شرکت پدیده به لحاظ ماهیت بهره‌بردار بودن و تجربه حضور در عرصه تولید با درک نیاز‌های روز برای بهبود فرآیند‌های تولید و بهره‌وری بیشتر کارخانه‌های و نیز نقصان و گاهی اوقات کیفیت پایین تجهیزات تولید داخل اقدام به طراحی و ساخت تجهیزاتی همچون پوشر تمام هیدرولیکی و نیز خط ریخته‌گری پیوسته بر اساس تکنولوژی روز دنیا کرده است که در اولین حضور خود در نمایشگاه‌ها آخرین دستاورد‌های خود را در این عرصه به معرض نمایش بازدیدکنندگان گذاشت که با استقبال خوب تولیدکنندگان و فعالان این عرصه روبه‌رو شد.

چشم‌انداز آتی پیش‌بینی شده برای این شرکت مهندسی گسترش پهنای حضور در بازار‌های بین‌المللی است و یقین داریم که هوش و خلاقیت مهندسان ایرانی می‌تواند موجب تولید ثروت برای کشور باشد و برای تحقق آن خواهیم کوشید.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده