تاریخ: ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۵۰
بازدید: ۱۸۸
کد خبر: ۲۴۶۷۶۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

احیای هزار معدن و بازگرداندن آن‌ها به چرخه تولید/ معادن هوشمند می‌شوند؟

‌می‌متالز - کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران در دور جدید فعالیت‌های خود در تلاش است تا هزار معدن غیر فعال را با رفع موانع و مشکلات به چرخه تولید بازگرداند.

به گزارش می‌متالز، رییس کمیسیون صنایع و معادن اتاق ایران افزود: در کشور ۴ هزار معدن بلاتکلیف وجود دارد که چند سال گذشته طرحی به نام احیای معادن مطرح شد که در آن ۱۷۰۰ معدن شناسایی شدند، اما در حال حاضر با توجه به شرایط موجود در کمیسیون صنایع و معادن اتاق ایران مقرر شد در اولین مرحله هزار معدن احیا و فعال سازی شود

ابراهیم ️جمیلی با بیان اینکه فعال شدن هزار معدن ۱۰۰ هزار اشتغال ایجاد می‌کند افزود: اجرای طرح احیا نتیجه همکاری جمعی معاونت معدنی وزارت صمت به‌عنوان مجری، نظام مهندسی و تشکل‌های معدنی است و بسته به اینکه چه معدنی قرار است احیا شود انجمن سنگ آهن و یا انجمن مس و یا حتی انجمن سنگ‌های ساختمانی در اجرای آن همکاری موثر خواهد داشت.

وی با اشاره به پیشنهاد معدن هوشمند اعضا در اولین نشست اتاق ایران با سرمایه گذاران گفت: قرار شد اگر یک معدن احیا شد، اطلاعات معادن به روز شود و برای این کار پیشنهاد معدن هوشمند ارائه شد. به این صورت که برای هر معدن یک کارت هوشمند صادر شود و مشخصات معدن و اینکه چه میزان از معدن اجاره‌ای است، در این معدن چه ماده کانی و به چه میزان و با چه عیاری تولید می‌شود در این کارت‌ها کاملا مشخص درج شود.

رییس کمیسیون صنایع و معادن اتاق ایران افزود: در اولین جلسه با مشارکت ۱۰۰ سرمایه گذار مشکلات و شرایط معادن بررسی شد و قرار شد با طراحی و اجرای یک سایت، فعالان بتوانند به آن مراجعه و معادن را رصد کنند.

جمیلی ادامه داد: اجرای این طرح با سرمایه بخش خصوصی خواهد بود و دولت در اجرای این طرح‌ها مشارکت مالی ندارد و حتی شماری از معادن به بورس معرفی خواهد شد تا هیچ وابستگی بودجه‌ای به دولت نداشته باشد.

وی تصریح کرد: مرحله اول اجرای طرح احیا، شناسایی معادن، تهیه طرح تفضیلی و سپس طرح خوشه‌ای معادن است که باید با جانمایی مناسب معادن را رتبه بندی و در آخر با تشکیل کنسرسیوم‌های سرمایه گذاری طرح‌های استانی، منطقه‌ای و ملی پیگیری شود.

این مقام معدنی ابراز امیدواری کرد با شناسایی معادن فعال، موجبات ایجاد ارزش افزوده بویژه در معادن کوچک و متوسط فعال فراهم شود.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده