تاریخ: ۳۰ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۱۳
بازدید: ۳۹۹
کد خبر: ۲۴۹۳۶
سرویس خبر : زمین شناسی
مدیرکل دفتر مخاطرات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در جلسه تشکل غیردولتی سرا در نطنز

کمبود آب در نقاط مختلف کشور از جمله اصفهان وجود دارد

می‌متالز - گام نخست برای رویارویی با مشکلات زیست‌محیطی و تغییر اقلیم، شناخت کافی پدیده است و در صورت فقدان آن نمی‌توان به سایر مسائل پرداخت و مدیریت خوبی بر آنها اعمال کرد.
کمبود آب در نقاط مختلف کشور از جمله اصفهان وجود دارد

به گزارش می‌متالز، مدیرکل دفتر مخاطرات این سازمان در جلسه تشکل غیردولتی سرا در نطنز گفت: گام نخست برای رویارویی با مشکلات زیست‌محیطی و تغییر اقلیم، شناخت کافی پدیده است و در صورت فقدان آن نمی‌توان به سایر مسائل پرداخت و مدیریت خوبی بر آنها اعمال کرد.

دکتر رضا شهبازی افزود: امروزه تغییر اقلیم به عنوان مساله‌ای بسیار مهم مطرح است، چنان که سران کشورها در لهستان گردهم آمدند تا پیرامون این موضوع به بحث و تبادل نظر بپردازند.

وی  با بیان این‌که  تغییر اقلیم چالشی است که از گرم شدن زمین و تغییر دما اثر می‌پذیرد، افزود: این امر در همه بخش‌ها چالش ایجاد می‌کند اما استفاده از ظرفیت‌های محلی با تمرکز بر مخاطرات زیست‌محیطی موجب می‌شود تا با کمک گرفتن از فناوری‌های نوین به راهکارهای بهتری برسیم.

این کارشناس‌ارشد زمین‌شناسی تصریح کرد: موضوع گرد و غبار نیز پدیده جدیدی است که خشکسالی‌ها در دنیا به آن دامن می‌زند و این مساله‌ای فارغ از بحث تپه‌های ماسه‌ای است.

شهبازی با اشاره به این‌که کمبود آب در نقاط مختلف کشور از جمله اصفهان وجود دارد، تاکید کرد: کشورهای همسایه مانند عراق نیز همگی با این چالش رو به رو هستند اما خشکسالی در ایران از اواخر دهه 70 گسترش یافت.

مدیرکل دفتر بررسی مخاطرات  زمین‌شناختی، زیست‌محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور عنوان کرد: اتفاقی که سال 80 کلید خورد، در سال 95 تبدیل به پدیده گرد و غبار شد و این امر منجر به مهاجرت همه دنیا به سمت شمال و ارتفاعات شده که واکنشی در برابر تغییرات محیطی است.

به گفته وی علت‌های گوناگونی برای بروز این شرایط عنوان می‌شود که بی‌ثباتی‌های سیاسی منطقه نیز از آن جمله است و همچنین فقدان دیپلماسی زیست محیطی یکی از مشکلات بود که مسئولان با توجه به همین مهم امروزه به سمت دیپلماسی زیست محیطی رفتند.

در این نشست شهردار نطنز با بیان این‌که مسائل شهری و مخاطرات زیست محیطی باید در مرکز توجه قرار گیرد؛ خاطرنشان کرد: محیط زیست مقوله‌ای پر اهمیت است و پرداختن به مسائل شهری و مخاطرات زیست محیطی باید به جای حواشی مورد توجه قرار گیرد.

علی پیراینده گفت: ما طی 60 سال گذشته متاسفانه طوری عمل کرده‌ایم که امروز با مشکلات زیست محیطی فراوان مواجه هستیم و لذا پرداختن به مسائل محیط زیست برای آینده شهرمان موثر خواهد بود.

وی افزود: ما باید با طبیعت آشتی کرده و به آن نزدیک‌تر شویم و خوشبختانه پاییز امسال تجربه خوبی در زمینه آشتی با طبیعت شهرمان داشتیم و با عدم جمع‌آوری برگ‌های پاییزی برای مدتی زیبایی این برگها را به عنوان یکی از ظواهر زیبای طبیعت به نمایش گذاشتیم و از شهروندان و خودمان خواستیم به برگ‌های ریخته شده به چشم زباله نگاه نکنند.

این مقام مسئول اظهار کرد: به عنوان یک شهرداری که به توسعه پایدار توجه کند هنوز راه زیادی داریم اما خوشبختانه امروز وفاق خوبی بین مجموعه شهرداری‌های شهرستان و دهیاری‌ها به وجود آمده که می‌تواند زمینه‌ساز اتفاقات مثبت باشد.

شهردار نطنز همچنین گفت: چالش نخاله‌های ساختمانی در شهر نطنز همیشه مطرح بود و بعد از مدت‌ها توانستیم برای دفع نخاله‌ها مکانی را در نظر بگیریم که حتما حل این مشکل نیازمند همکاری مردمی و مساعدت همگانی است.

نماینده تشکل‌های محیط زیستی کشور در تدوین قانون مدیریت پسماند نیز دیگر سخنران نشست سرا در نطنز بود که به موضوع «پسماند و مشارکت اجتماعی» پرداخت و ضمن تعریف پسماند گفت: هر جامد، مایع و گاز که به طور مستقیم و غیرمستقیم توسط انسان تولید شده و از نظر او زائد به نظر می‌رسد پسماند تعریف می‌شود.

سجاد حسینی از زباله را به عنوان طلای کثیف تشبیه کرد و افزود: باید توجه داشت چگونه هر پسماند معادل هدر دادن آب است. وی تصریح کرد: هر سیب برای اینکه به دست مصرف‌کننده برسد به 70 لیتر آب نیاز دارد و با آن چیزی که در کشور دور ریخته می شود، می توان 7.5 بار همه افرادی که تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند را غذا داد.

مشاور پسماند معاونت آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست کشور تاکید کرد: که نگاه انسان زباله را می‌سازد و به عبارت دیگر آدمی تعریف می‌کند که چه چیز زباله است.

شایان ذکر است، نشست‌های سرا با هدف توسعه پایدار در یکشنبه آخر هر ماه برگزار می‌شود. این نشست که بانیان اصلی آن موسسه سبزکاران بالان، انجمن پدافند غیرعامل استان گیلان و انجمن پویندگان صلح گیل است در یک سال گذشته به طور منظم در گیلان و رشت برگزار شده است. این نخستین نشست «سرا» بوده که با هدف گسترش آگاهی درباره اهداف توسعه پایدار خارج از استان گیلان برگزار شده است

عناوین برگزیده