تاریخ: ۱۰ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۵:۵۹
بازدید: ۱۸۸
کد خبر: ۲۵۷۱۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سبقت شاخص هم‌وزن از نماگر کل

نقشه نیمروز بورس دوشنبه (10 دی)

می متالز - دامنه رشد شاخص کل در معاملات امروز نیز محدودتر شد. عمده تغییرات نماگر کل بازار در این جلسه در دستان نمادهای بانکی-خودرویی است که نشان از تردید در ادامه روند در معاملات بزرگان بازار دارد. رشد 190 واحدی شاخص هم‌وزن در قیاس با تغییرات 120 واحدی شاخص کل موید همین فرض است.
نقشه نیمروز بورس دوشنبه (10 دی)

به گزارش می متالز، در آستانه سال نوی میلادی، بازارهای مالی در بسیاری از نقاط دنیا امروز را به حالت تعطیل و یا نیمه‌تعطیل سپری می‌کنند. با این حال خرده معاملات صورت گرفته در بازارهای امریکا و لندن رشد ملایم فلزات پایه و رشد بیش از 2 درصدی قیمت نفت را در پی داشته است.

علاوه بر فضای نسبتا ساکن بازارهای جهانی، به نظر می‌رسد فاز محرک گزارش‌های ماهانه نیز به حدود انتهایی خود نزدیک شده و در این شرایط معاملات در گروه‌های بزرگ و کالایی با درنگ بیشتری همراه است.

زیگزاگ بانکی-خودرویی

با تشدید تردیدها در معاملات سهام بنیادی، مجددا شاهد اوج‌گیری هیجانات در دادوستدهای گروه‌های کوچکتر بازار از جمله نمادهای خودرو و بانکی هستیم. با این تفاوت که بر خلاف معاملات روز گذشته، امروز اکثر نمادهای گروه بانکی فشار فروش را تجربه می‌کنند و گروه خودرو مقصد نقدینگی است. همچنان پیشران اصلی معاملات را باید در بستر اخبار بدون قطعیت جستجو کرد.

در جلسه معاملاتی امروز، عمده ارزش معاملات در گروه خودرو در جریان است و نماد «خساپا» بیشترین اثر مثبت را بر تغییرات شاخص کل داشته است. از گروه نمادهای بانکی نیز، «وتجارت» از جمله نمادهای با بیشترین اثر مثبت بر تغییرات شاخص است.

«خساپا» معاملات امروز را با تغییرات بیش از 4 درصدی در قیمت پایانی پشت سر گذاشته و «وتجارت» رشد 2 درصدی قیمت سهم را تجربه می‌کند. تغییرات محدودتر بزرگان بازار بار دیگر راه را برای این نمادها به فهرست اثرگذاران بر شاخص کل باز کرده است.

نگاهی به معاملات گروه‌های کالایی

در معاملات امروز گروه‌های فلزات اساسی و نمادهای پتروشیمیایی روندهای یکدست مشاهده نمی‌شود. این رویه از کاهش سوخت محرک‌های سهام در کنار آرامش نسبی از جانب بازارهای جهانی خبر می‌دهد.

با این حال دادوستدهای بورس کالایی همچنان به عنوان مساله‌ای نگران‌کننده در روند قیمت سهام بازتاب می‌یابد. در جلسه امروز بورس کالا و در گروه محصولات صنعتی، محصولات اصلی فولاد مبارکه و کاتد مسی «فملی» حجم محدودی از تقاضا را تجربه کردند و اکثرا بر روی قیمت‌های پایه معامله شدند.

در کنار پیش‌پرده‌ها از رکود تقاضا در بازار داخلی، انتظار برای رونمایی قطعی‌تر از بهبود اوضاع بازارهای جهانی وجود دارد. توییت اخیر دونالد ترامپ توانسته است تا حدودی جو مثبت را به بازارهای جهانی سرایت دهد و این بازارها را از ریزش ملموس (در اثر آمار اقتصادی ضعیف چین) فاصله بخشد. با این حال رفت و برگشت‌های پرنوسان در این بازارها، انتظار برای قطعیت بیشتر را در بورس تهران تقویت کرده است.

از میان نمادهای گروه فلزات اساسی «فولاد» بیشترین اثر منفی را بر تغییرات شاخص داشته است. روند افت قیمت سهم در این نماد، همزمان با معاملات بورس کالایی این شرکت شدت گرفته است. «فولاد» که طی چند جلسه اخیر توانسته بود از روند مداوم افت قیمت فاصله بگیرد امروز را با کاهش 0.7 درصدی قیمت پایانی سپری می‌کند.

موج ملایم شناسایی سود؟

روند افت قیمت در برخی گروه‌های بازار پس از صعود یک‌هفته‌ای سهام می‌تواند نشانه‌ای از شناسایی سود در این گروه‌ها باشد. روند معاملات امروز نمادهای پالایشی می‌تواند مثال مشخصی از این روند باشد.

در روزهای گذشته نمادهای پالایشی واکنش مشخص به صعود قیمت نفت نشان می‌دادند. اما در معاملات امروز علی‌رغم رشد 2 درصدی قیمت هر بشکه نفت، اکثر این نمادها امروز را با افت ملایم قیمت سپری کردند. این در حالی اتفاق می‌افتد که این نمادها طی هفته گذشته و 6 جلسه معاملاتی اخیر روند صعودی ملموسی را پشت سر گذاشته بودند. طی این مدت «شپنا» بازدهی بیش از 15 درصد را به ثبت رسانده بود.

ارزش داد و ستدهای امروز بورس و روند تغییر مالکیت‌ها در کنار تغییرات محدودتر شاخص نسبت به روزهای گذشته نیز تا حدودی به همین موضوع اشاره دارد. به نظر می‌رسد برخی از معامله‌گران در انتظار فرصت مناسب‌تری برای خرید سهام اند و یا محرک‌ها قدرتمندتری را برای ادامه مسیر صعودی انتظار می‌کشند. «دنیای بورس» در دیده‌بان امروز بورس، این سوگیری در معاملات را مورد بررسی قرار داد.

عناوین برگزیده