تاریخ: ۲۳ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۱:۴۹
بازدید: ۳۰۹
کد خبر: ۲۶۴۲۴
سرویس خبر : زمین شناسی

نقشه‌های زمین‌شناسی؛ لازمه تامین محیطی امن و آرام برای زندگی مردم و بررسی ذخایر طبیعی کشور

می‌متالز - مدیرکل دفتر زمین‌شناسی منطقه‌ای این سازمان درباره ضرورت تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی گفت: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور یک سازمان پژوهشی-عملیاتی در زیر مجموعه وزارت صنعت و معدن و تجارت کشور است که وظیفه اصلی بررسی‌های زمین‌شناختی و اکتشافات ناحیه‌ای در کشور را به عهده دارد.
نقشه‌های زمین‌شناسی؛ لازمه تامین محیطی امن و آرام برای زندگی مردم و بررسی ذخایر طبیعی کشور

به گزارش می‌متالز، مهندس رضا سلامتی، مهم‌ترین بخش از فعالیت‌های حاکمیتی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در حوزه مدیریت زمین‌شناسی منطقه‌ای، تهیه و تکمیل نقشه‌های زمین‌شناسی پایه و کاربردی سراسر ایران در مقیاس‌های مختلف است.

به گفته وی نقشه‌های زمین‌شناسی که تصویرگر علمی ویژگی‌های مختلف زمین، شامل جنس سنگ‌ها، سن و روابط آنها، ساختمان زمین، پتانسیل‌های معدنی، مناطق مستعد خطرات طبیعی‌و... است که با توجه به نیاز جامعه در مقیاس‌های گوناگون تهیه می‌شوند. سلامتی با بیان این‌که نقشه‌های زمین‌شناسی از لایه‌های اطلاعات پایه کشور هستند، خاطرنشان کرد: این نقشه‌ها در کلیه طرح‌های عمرانی و صنعتی کاربرد دارند و افزون بر فراهم کردن بستر مناسب جهت انجام تحقیقات زمین‌شناسی و علوم وابسته، در اکتشاف مواد معدنی، تعیین و تشخیص مناطق و مناطق بالقوه و مستعد وجود منابع آب، مطالعات لرزه‌خیزی و تهیه نقشه‌های پهنه‌بندی خطر بلایای طبیعی (مانند سیلاب، زلزله، لغزش و آتشفشان) به عنوان نقشه مبنا به‌کار می‌روند، به طوری‌که بدون نقشه‌های زمین‌شناسی مناسب امکان تهیه یا مطالعه آنها وجود ندارد.

مدیرکل دفتر زمین‌شناسی منطقه‌ای سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور تصریح کرد: همچنین این نقشه‌ها در مطالعات زیست‌محیطی،آب‌خیزداری و کلیه طرح‌های مکان‌یابی صنعتی و شهری و مسیریابی جاده‌ها و خطوط انتقال نیرو، انرژی و آب کاربرد دارند.

وی یادآور شد: بینش و هدف ما در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور یاری رساندن به جامعه و نهادهای حاکمیتی و تصمیم‌ساز با انجام پژوهش‌های زمین‌شناسی در جهت تامین محیطی امن و آرام برای زندگی مردم و بررسی ذخایر طبیعی کشور برای استفاده بهینه از این منابع در توسعه اقتصادی کشور است.

عناوین برگزیده