تاریخ: ۲۸ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۵:۳۵
بازدید: ۳۶۰
کد خبر: ۲۶۶۵۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بازیگران بورس (26 دی)

سهامداران در هفته پایانی دی‌ماه چه خریدند؟ / هفته گذشته در اختیار سهامداران خرد

می متالز - هفته گذشته دادوستدها در بازار سهام نمادهای گروه بانکی بیش‌تر مود توجه سهامداران قرار گرفت. انتشار شایعه‌های غیررسمی تایید نشده در خصوص شایعه موافقت بانک مرکزی با اعمال تسعیر نرخ ارز بانک‌ها با دلار نیمایی که برخی از مقام‌های بانکی از آن خبر می‌دهند، خود عامل جدی در میل به خرید سهام بانک‌ها بود. «دنیای بورس» در این هفته با مروری بر تحولات روز پایانی هفته، نگاهی جدی به روند دادوستدها در بازار سهام در هفته سپری شده دارد. خواندن گزارش این هفته بازیگران بورس را از دست ندهید.
سهامداران در هفته پایانی دی‌ماه چه خریدند؟ / هفته گذشته در اختیار سهامداران خرد

به گزارش می متالز، آخرین هفته کاری دی‌ماه با حفظ تغییر مالکیت در زمین بازی سهامداران خرد پایان گرفت؛ به‌طوری‌که در این هفته بیش از 100میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی معامله‌گران حقیقی افزوده شد.

در حالی حقیقی‌ها در تمام روزهای هفته به خرید سهم پرداخته و خالص خریدی مثبت را در کارنامه خود ثبت کردند که در این هفته نمادهای گروه بانکی در کانون خرید معامله‌گران قرار داشتند. اما جزییات جابه‌جایی‌های صورت گرفته در این هفته نشان از آن دارد که خالص خرید 1.8میلیارد تومانی حقیقی‌ها در روز شنبه با روندی افزایشی به بیش از 15میلیارد تومان در روز یکشنبه رسید.

هر چند خالص خرید حقیقی‌ها در جریان معاملات روز دوشنبه با کمی کاهش روبه‌رو شد و به 13.6میلیارد تومان رسید که خرید حقیقی‌ها در روز سه‌شنبه به بیشترین میزان خود در مقیاس هفتگی رسید. بر این اساس بیش از 49میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابه‌‍جا شد. روند مزبور در جریان معاملات روز چهارشنبه نیز با خالص خرید 28میلیارد تومانی حقیقی‌ها دنبال شد تا به این ترتیب هفته‌ای با خالص خرید مثبت حقیقی‌ها ثبت شود.

معاملات روز چهارشنبه

همانطور که عنوان شد در معاملات روز چهارشنبه شاهد تغییرمالکیت 28میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی بودیم. در این میان سهامداران خرد به خرید نمادهای بانکی به‌خصوص سهام بانک ملت تمایل نشان دادند. به‌طوری‌که خالص خرید صورت گرفته در این نماد به بیش از 11میلیارد تومان رسید. به دنبال تقاضای بالای شکل گرفته در نماد مزبور، دو سهامدار عمده به عرضه سهم اقدام کردند. به‌طوری‌که 2میلیون سهم «وبملت» توسط صندوق سرمایه‌گذاری یکم کارگزاری بانک کشاورزی و 1.5میلیون سهم دیگر نیز از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت عرضه شد.

بانک تجارت نیز از دیگر نمادهای مورد توجه حقیقی‌ها بوده که خالص خرید 4.5میلیارد تومانی را تجربه کرد. در این راستا 4میلیون سهم را صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایران عرضه کرد.

در مقابل بانک خاورمیانه مورد توجه سهامداران حقوقی قرار گرفت. بر این اساس 20میلیون سهم مزبور توسط سرمایه‌گذاری سمند، 10میلیون سهم توسط گروه صنعتی سپاهان و 1.5میلیون سهم نیز توسط شرکت سرمایه‌گذاری تامین آتیه مسکن خریداری شد.

در همین راستا دانش گستران آتی سازپویا نیز به عنوان سهامدار عمده در نماد بانک پاسارگاد، اقدام به خرید 200هزار سهم کرد. در نماد بانک صادرات نیز یک میلیون سهم توسط گروه مالی سپهر صادرات خریداری شد.

خرید و فروش‌ها در «های وب»

داده گسترعصرنوین نیز از دیگر نمادهایی بود که در هفته جاری خرید و فروش‌های قابل‌توجهی را از سوی سهامداران عمده تجربه کرد. در حالی روز چهارشنبه بیش از 35میلیون سهم مزبور توسط بازارگردان شرکت یعنی تامین سرمایه لوتوس پارسیان عرضه شد که این بازارگردان در روزهای قبل، اقدام به خرید «های‌وب» کرده بود. به‌طوری‌که بیش از 10میلیون سهم را به پرتفوی خود افزوده بود.

الف) گروه محصول‌های شیمیایی: رصد خرید و فروش‌های صورت گرفته در نمادهای شیمیایی نیز نشان از آن دارد که گسترش نفت و گاز پارسیان با خرید حدود 300میلیون سهم از سوی سهامدار عمده یعنی شرکت توسعه ومدیریت سرمایه صبا روبه‌رو شد.

در نماد گروه صنعتی پاکشو نیز شرکت رستوران‌های زنجیره‌ای گل فوده به خریدهای خود ادامه داد و روز چهارشنبه نیز حدود 50هزار سهم دیگر را به پرتفوی خود افزود.

اما در مقابل سهامداران عمده خریدهای پرحجمی در نمادهای گروه خودرو داشتند. در صدر این خریدها نیز حمایت از سهام سایپا قرار داشت که با خالص خرید یک میلیارد و 400میلیون تومانی حقوقی‌ها دنبال شد.

ب) گروه شرکت‌های خودرویی: در میان نمادهای خودرویی نیز در حالی سایپا خرید یک میلیون سهم از سوی سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رنا را تجربه کرد که در مقابل پارس خودرو با عرضه سنگین از سوی سهامدار عمده مواجه شد. بر این اساس شرکت ایرانی تولید اتومبیل سایپا، روز چهارشنبه نیز 225میلیون سهم «خپارس» را واگذار کرد. این حقوقی روز سه‌شنبه نیز 225میلیون سهم پارس خودرو را به فروش رسانده بود.

سرمایه‌گذاری سمند نیز در روز پایانی هفته به خرید سهام قطعات اتومبیل ایران پرداخت و بیش از 2میلیون سهم این قطعه‌ساز را به پرتفوی خود افزود. روندی مشابه در نماد گروه بهمن با جمع‌آوری 2میلیون سهم از سوی سرمایه‌گذاری اندیشه فردا دنبال شد.

عناوین برگزیده