تاریخ: ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۴۳
بازدید: ۲۱۴
کد خبر: ۲۷۴۲۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تشکیل انجمن کشوری سنگ و استیفای حقوق فعالان معدنی

می متالز - تشکل‌ یا انجمن‌، نهادی است متشکل از اعضای مختلف که در یک حوزه تخصصی ویژه فعالیت می‌کند و دارای شخصیت حقوقی مستقل است.
تشکیل انجمن کشوری سنگ و استیفای حقوق فعالان معدنی

به گزارش می متالز، این نهادها به‌ شکل صنفی و غیر انتفاعی به سود اعضای خود فعالیت می‌کنند. فعالان معدنی، بر این باورند که درحال‌حاضر فعالان اقتصادی، در زمینه ایجاد تشکل‌‌ها و انجمن‌های معدنی آن‌گونه که باید تلاشی نکرده‌اند. از این‌رو لازم است برای استیفای حقوق معدنکاران، بخش‌خصوصی با تشکیل انجمن‌ها و تشکل‌های معدنی ورود کند. خانه معدن ایران، بزرگ‌ترین و پرنفوذترین تشکل معدنی است اما دیگر فعالان معدنی از جمله انجمن سنگ ایران، با هدف ارتقای نفوذ فعالان این حوزه تلاش می‌کنند که انجمن‌های استانی و انجمن کشوری را در حوزه سنگ تشکیل دهند.

 

نقش تشکل‌ها در تدوین استراتژی

احمد شریفی، دبیر انجمن سنگ ایران در پاسخ به این پرسش که چرا به یک تشکل قوی و قدرتمند نیازمند هستیم، گفت: در بسیاری از کشورها، تشکل‌های کارفرمایی در بخش خصوصی در راستای سیاست‌ها، استراتژی‌ها و تدوین قانون و مقررات اجرایی، نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند.
به گزارش انجمن سنگ ایران، وی در ادامه بیان کرد: در ایران نیز در راستای بهبود کسب‌وکار و رفع موانع تولید، لزوم ایجاد تشکل‌های قدرتمند که مطالبه‌گر باشد و در راستای حقوق فعالان معدنی تلاش کند، دیده شده است اما دولت‌ها همواره تلاش کرده‌اند که این قانون مسکوت بماند و به تشکل‌ها بهای ویژه‌ای داده نشده است.
وی در ادامه، با اشاره به لزوم تشکیل انجمن سراسری سنگ ایران، گفت: باید یک انجمن سراسری متشکل از همه استان‌ها شکل بگیرد. هم‌اکنون ۶هزار واحد فرآوری، ۲ هزار واحد معدنی و ۲ هزار واحد متفرقه و ماشین‌سازی در حوزه سنگ فعال هستند که اگر این واحدها در یک انجمن سراسری متمرکز شوند می‌توانند بسیار قدرتمند باشند.
دبیر انجمن سنگ ایران در پایان خاطرنشان کرد: انجمن استان تهران با حضور حداکثری فعالان سنگ و انجمن استان تهران تشکیل شده است تا الگویی برای سایر استان‌ها شود. امیدواریم به زودی انجمن سراسری سنگ باحضور همه استان‌ها با قوت تشکیل شود تا بتواند حق فعالان این بخش را به‌بهترین شکل ممکن بگیرد.

 

اداره ۹۳ درصد معادن از سوی بخش‌خصوصی

همچنین در این زمینه، فرزاد اسدی، رئیس خانه معدن گیلان اظهار کرد: در بخش معدن، تنها تشکل معدنی که حرفی برای گفتن دارد خانه معدن ایران است که توانسته جایگاه خود را با صبر و تلاش بسیار به‌دست بیاورد.
 به‌عبارت دیگر خانه معدن، تنها نهادی است که توانسته عضویت خود را در شورای‌عالی معادن نشان دهد و در بالاترین جایگاه تصمیم‌گیری، موضوع‌ها و چالش‌‌های معدنی را مطرح کند.
وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که تشکل‌های معدنی در چه زمینه‌هایی می‌توانند تاثیرگذار باشند، گفت: واقعیت این است که براساس آمار منتشرشده، ۹۳ درصد معادن کشور از سوی بخش‌خصوصی اداره می‌شوند و سهم معادن دولتی ۷ درصد است اما در مجموع دولت در ۹۷ درصد سیاست‌گذاری‌های حوزه معادن نقش دارد و بخش‌خصوصی در ۳ درصد سیاست‌گذاری‌ها دخالت دارد. این آمار نشان می‌دهد که تناسب مناسبی میان این دو حوزه وجود ندارد. به گفته اسدی، برای برون‌رفت از این مشکل مدیران تصمیم‌گیرنده در بخش معدن باید به تشکل‌های مردم‌نهاد بیشتر اهمیت بدهند.
رئیس خانه معدن گیلان در ادامه بابیان اینکه تشکل‌های موازی و منطقه‌ای نمی‌تواند آن‌گونه که باید جوابگوی نیاز معدنکاران باشد، گفت: فعالان معدنی در ایران نیازمند ایجاد یک ساختار منسجم کشوری هستند که پیشنهاد می‌دهیم خانه معدن ایران به‌عنوان نهادی که بر تمام فعالان معدنی بخش‌خصوصی نظارت دارد، بر روند تشکیل تا قوت گرفتن دیگر انجمن‌های معدنی نظارت کند که آنها بتوانند قوت بگیرند و مسائل خود را حل کنند.
وی ادامه داد: تشکل‌های معدنی باید مسائل و مشکلات معدنکاری را در سطحی بیان کنند که تاثیرگذار باشند. به نظر من تشکل‌های استانی نمی‌توانند آن‌گونه که باید تاثیرگذار باشند و تغییر و اصلاح قوانین در سطح شهرستان‌ها و استان انجام نمی‌شود بلکه نیاز به جایگاهی است که بتواند در سطح کلان مشکلات را حل کند و این رسالت را هم‌اکنون خانه معدن ایران برعهده گرفته است.

 

دفاع از حق و حقوق معدنکاران

همچنین در این زمینه، عزیز میرزائیان، عضو خانه معدن ایران، اظهار کرد: تشکل‌ها می‌توانند از حق و حقوق قانونی معدنکاران دفاع کنند. در واقع تشکل‌ها نمایندگان بخش‌خصوصی هستند که تلاش می‌کنند از حقوق فعالان معدنی در برابر قانون‌گذاران دفاع کنند.
وی در ادامه بیان کرد: تشکل‌های معدنی در قالب انجمن‌های صنفی براساس ماده ۱۳۱ قانون کار ایجاد شدند و درحال‌حاضر اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران، موضوع ایجاد تشکل‌ها را برعهده گرفته است. به نظر من تشکل‌ها می‌توانند مطالبات واقعی فعالان معدنی را براساس نظر کارشناسی بدون ملاحظات سیاسی به گوش مسئولان دولت برسانند.
به گزارش روابط عمومی انجمن سنگ ایران، عزیزالله علی مددیان، مدیر کارخانه سنگ فیروز نیز گفت: امروز در بخش کسب‌وکار با مشکلاتی از قبیل قوانین ضد تولید روبه‌رو هستیم. از این‌رو از همکاران تقاضا می‌کنیم برای بهبود صنف و تشکل شرکت کنند.
 عضویت تمام اعضای انجمن سنگ در انجمن سراسری باعث پرقدرت شدن و اتحاد اعضای صنف خواهد شد و من از اعضای انجمن سنگ تهران دعوت می‌کنم در این مسیر با ما همراه شوند.

عناوین برگزیده