تاریخ: ۲۴ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۲۲
بازدید: ۴۲۳
کد خبر: ۲۷۷۰۱۰
سرویس خبر : زمین شناسی

مخالفت منابع طبیعی با صدور پروانه اکتشاف در همدان

‌می‌متالز - معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به ۳۱۰ معدن با پروانه بهره‌برداری دارای زمان در استان گفت: ۲۰۰ معدن دارای فعالیت معدنی و ۱۱۰ معدن غیرفعال در استان همدان وجود دارد.

به گزارش می‌متالز، محمدهادی احمدی با اشاره به اینکه بیشتر معادن استان شامل معادن سنگ آهن، دولومیت، سیلیس و سنگ‌های تزئینی و آهکی است، اظهار کرد: ۱۱۰ معدن غیرفعال در استان همدان وجود دارد که علت غیرفعال بودن این معادن مشکلات زیست محیطی، مشکلات قضایی و نبود بازار است.

معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه ۳۲ نوع ماده معدنی در استان همدان وجود دارد، اضافه کرد: در حال حاضر ۲۹ ماده معدنی در استان همدان استخراج می‌شود.

وی با اشاره به اینکه میزان اشتغال در معادن بزرگ استان بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ نفر است، یادآور شد: بعد از آزادسازی پهنه‌های اکتشافی در تاریخ ۲۷ اردیبهشت‌ماه، تعداد زیادی درخواست صدور پروانه اکتشافی داشتیم به طوریکه ۳۰۰ فقره درخواست داده شده که ۹۰ درصد این درخواست‌ها با مخالفت منابع طبیعی مواجه شده است که نیاز به بازنگری دارد.

احمدی با تأکید بر اینکه میزان تخریب معادن در منابع طبیعی با تخریب سایر عوامل از جمله عشایر، لوله‌گذاری آب و ... باید مقایسه شود، مطرح کرد: تخریبی که دام عشایر بر منابع طبیعی وارد می‌کند، با فعالیت معدنی قابل قیاس نیست. سه صدم درصد از تخریب منابع طبیعی را معدن کاری به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه جلوی خام فروشی مواد معدنی در استان گرفته شده است، خاطرنشان کرد: در استان همدان باید سالانه ۲۱ میلیون تن ماده معدنی استخراج شود که از این میزان ۱۴.۵ میلیون تن طی یک سال محقق می‌شود که علت عمده آن نبود پروژه‌های عمرانی در استان است.

احمدی درباره فعالیت معدن سنگ‌های قیمتی رُزکواترز در روستای ابرو در شهر همدان ادامه داد: این معدن به علت مشکلات معارض محلی غیرفعال شده است که درخواست دادیم در شورای تأمین استان این موضوع مجدد بررسی شود و فعالیت خود را آغاز کند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده