تاریخ: ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۰۸
بازدید: ۶۱۰
کد خبر: ۲۷۹۱۷
سرویس خبر : انرژی

رنج استخراج اورانیوم هند برجان جادوگودا

می متالز - جادوگودا شهرستانی کوچک و محل استقرار مرغوب‌ترین کانی‌ اورانیوم جهان است که هند برای تحقق رویای هسته‌ای خود برای آن نقشه‌ها دارد.
رنج استخراج اورانیوم هند برجان جادوگودا

به گزارش می متالز، اما فعالیت رآکتورهای هسته‌ای این کشور به بهای انقراض تدریجی قبایلی تمام می‌شود که در این منطقه زندگی می‌کنند.در واقع تمام ساکنان این سرزمین به‌دلایل گوناگون در معرض آسیب‌های حاصل از تابش مواد رادیواکتیو هستند.
استخراج اورانیوم و عملیات فرآوری آن در کارخانه سبب تولید گرد و خاک و انتشار گاز رادونی می‌شود که معدنکاران آنها را استنشاق می‌کنند. کانی اورانیوم در این منطقه در جاده‌های ناهموار و در کامیون‌هایی جابه‌جا می‌شود که هیچ پوششی ندارند و در نتیجه کانی‌های آلوده به مواد رادیواکتیویته از کامیون پایین می‌افتند و به اطراف جاده می‌ریزند. علاوه بر کانی‌ها، باطله‌های معدنی نیز دربردارنده درصد بالایی از تشعشع‌های زیانبار هستند. یوسی‌آی‌اِل (UCIL) کارخانه‌ای است که استخراج و فرآوری اورانیوم منطقه را برعهده دارد و البته از پذیرش مشکلاتی که این واحد تولیدی برای جوامع محلی به‌وجود آورده امتناع می‌کند و همچنان به بازگشایی معادن جدید در حوالی جادوگودا و دیگر بخش‌های کشور مشغول است. ذخایر این منطقه ۶۷ سال پیش و در سال ۱۹۵۱میلادی، کشف و از سال ۱۹۶۷خورشیدی (۱۳۴۶ میلادی) استخراج آن آغاز شد. اکنون هند دو معدن فعال اورانیوم در اختیار دارد که یکی از آنها جادوگودا و دیگری معدن تامالاپال در ایالت آندراپرادش در جنوب شرق کشور است.
منبع: mirror.co.uk
تاریخ انتشار: ۲۰۱۷میلادی (۱۳۹۶خورشیدی)

عناوین برگزیده