تاریخ: ۰۹ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۲۱
بازدید: ۷۶
کد خبر: ۲۷۹۱۹۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بررسی عملکرد فاطمی امین در وزارت صنعت، معدن و تجارت؛

رشد ۱۳ درصدی صادرات/ فعال سازی و احیای ۲۰۵۴ واحد صنعتی راکد و تعطیل/ بهبود ۵.۸ درصد تشکیل سرمایه/ پایان دادن به قرعه کشی محصولات سایپا/ طراحی بسته‌های سرمایه گذاری برای احیا ۴۰۰ معدن راکد

‌می‌متالز - رشد صادرات غیر نفتی، افزایش قابل توجه تولیدات صنعتی، رشد سرمایه‌گذاری و اشتغال در واحد‌های صنعتی و معدنی بخشی از کارنامه سید رضا فاطمی امین در یک سال و چند ماه گذشته پس از ورودش به وزارت صمت است.

به گزارش می‌متالز، وزارت صنعت، معدن و تجارت را باید بزرگترین وزارتخانه اقتصادی دولت با گستردگی و تنوع وظایف محوله دانست. در کنار گستردگی وظایف این وزارتخانه مشکلات و گرفتاری‌های پیچیده‌ای نیز دارد که اغلب به صورت بنیادی و طی چند دهه به وجود آمده‌اند. مشکلاتی که بدون طراحی نقشه و برنامه مدون قابل حل نیستند.

سید رضا فاطمی امین، در اولین گام پس از شروع فعالیتش در وزارت صمت، برنامه‌ای بلند مدت طراحی کرد: مرحله اول: آمادگی (از نیمه دوم ۱۴۰۰ تا پایان ۱۴۰۱ با تمرکز بر حل مسائل روزمره، استقرار سازوکار‌های نوین با اصلاح شیوه حکمرانی) ، مرحله دوم: باز آفرینی (از سال ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۴ با تمرکز بر باز آفرینی و تعالی کسب و کارها) ، مرحله سوم: گسترش بین المللی (از سال ۱۴۰۵ به بعد با تمرکز بر صادرات و جهانی کردن صنایع و معادن ایرانی).

بنا بر این گزارش، در حال حاضر بیش از ۱۰۰ پروژه مهم در وزارت صمت در حال اجراست که با تکمیل آن‌ها می‌توان آماده ورود به مرحله دوم برنامه بلند مدت فاطمی امین شد. این پروژه‌ها تمام ابعاد و مولفه‌های بخش صنعت، معدن و تجارت را پوشش می‌دهند.

همزمان با اجرای پروژه‌ها وزارت صمت تعامل گسترده‌ای نیز با فعالان اقتصادی شروع کرده است که به عنوان نمونه در یک سال گذشته وزیر صمت از ۱۵۰ واحد اقتصادی بازدید کرده و در بیش از ۶۴ نشست هم اندیشی حضور داشته است.

در ادامه به طور موردی به بررسی کارنامه فاطمی امین در یک سال و چند ماه گذشته و عضویت در کابینه دولت سیزدهم، می‌پردازیم:

رشد تولیدات صنعتی

اکثر تولیدات صنعتی طی ۵ ماه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل بهبود چشمگیری داشته‌اند؛ برای مثال الکترو موتور صنعتی ۳.۸ درصد، فولاد ۹.۹ درصد، محصولات فولادی ۸ درصد، تراکتور ۵۳ درصد، تولید خودرو‌های کامل ۲۸۸ درصد، کاغذ ۶.۸ درصد، تلویزیون ۲۱ درصد، پتروشیمی ۶.۲ درصد رشد را تجربه کرده‌اند.

توسعه صادرات

صادرات غیر نفتی در نیمه اول سال به بیش از ۲۴ میلیارد دلار رسیده است و نسبت به مشابه سال قبل ۱۳ درصد رشد کرده است.

رشد سرمایه گذاری

بر اساس اعلام مرکز آمار تشکیل سرمایه در بخش ماشین آلات و تجهیزات در سال ۱۴۰۰ و پس از سه سال رشد منفی متوالی به ۳.۸ افزایش یافته است. در سه ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ نیز این روند استمرار یافته و به ۵.۸ رسیده است.

بهبود اشتغال در بخش صنعت و معدن

ایجاد اشتغال گروه صنعت در تابستان ۱۴۰۱، ۱۲۱ هزار و ۹۱۳ نفر بیشتر از تابستان ۱۴۰۰ بوده که با توجه به ارزیابی‌ها عمده این اشتغال مربوط به بخش صنعت و معدن بوده است.

بهبود کسب و کار

فعال‌سازی و احیای ۲۰۵۴ واحد صنعتی راکد و تعطیل در داخل و خارج از شهرک‌های صنعتی.

ترمیم صنعت خودرو

به طور موردی فاطمی امین اقدامات گسترده‌ای در راستای بهبود کیفیت خودرو‌های داخلی و پایان لاتاری خودرو انجام داده است. این صنعت به دلیل عقب ماندگی‌های تاریخی خود در شرایط بسیار نا مناسبی قرار داشت، ماحصل این اقدامات به شرح زیر است:
قرعه کشی در محصولات شرکت سایپا (شاهین کوییک و کوییک ار و ساینا) حذف شد که ناشی از افزایش تولید و تعادل عرضه و تقاضا در بازار است.
ممنوعیت واردات خودرو در سال ۱۴۰۱ رفع شد و فرآیند واردات آغاز شده است.
تولید خودرو‌های باکیفیت پایین مانند تیبا سمند و پژو ۴۰۵ در سال ۱۴۰۱ متوقف شد.

احیای معادن

اقدامات دولت سیزدهم در زمینه معدن به دو دسته کلی احیا و رفع امضا‌های طلایی تقسیم می‌شود.
تهیه و اجرای بسته‌های سرمایه گذاری برای اجرای احیا و فعال سازی مجدد ۴۰۰ معدن راکد.
آغاز مزایده برای بیش از ۵۳۰۰ پروانه اکتشاف، مجوز برداشت و معدن برای کل کشور.
تجمیع بیش از ۳۲۰ بخشنامه معدنی که طی سال‌های گذشته صادر شده و منجر به عدم شفافیت و ایجاد امضا‌های طلایی در حوزه معدن شده بود.
این بخشنامه‌ها پس از تلفیق، اصلاح یا حذف تجمیع شده و به صورت کاملا شفاف مبنای اقدامات فعالین معدنی قرار گرفته است.

منبع: رجانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده