تاریخ: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۴:۲۴
بازدید: ۱۸۲
کد خبر: ۲۸۰۱۳
سرویس خبر : زمین شناسی

نیاز بازارهای جهانی، اکتشاف عمیق را توجیه می‌کند

می متالز - حاشیه‌های دریافت جوایز برترین‌ها در همایش‌ها و نمایشگاه‌ها، همواره برای مخاطبان جذابیت دارد.
نیاز بازارهای جهانی، اکتشاف عمیق را توجیه می‌کند

به گزارش می متالز، حاشیه‌های دومین همایش و نمایشگاه تخصصی بین‌المللی اکتشاف مواد معدنی نیز از این اصل مستثنا نبود. این همایش با حضور مسئولان دولتی و فعالان معدنی، با شور و حال خاصی برگزار شد. برخی از فعالان معدنی حاضر در این نمایشگاه بر این باورند که اگر بخواهیم اکتشاف در عمق برای مواد معدنی توجیه اقتصادی داشته باشد، باید رفتار مشتریان را بسنجیم و با توجه به نیاز بازارهای جهانی، اکتشاف در عمق را انجام دهیم.

 

تاثیر بلاک‌چین در توسعه معدنکاری

در آیین پایانی، عباس گل‌محمدی، معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به همراه مریم مهردادیان، کارشناس امور اکتشاف به ارائه سخنرانی تخصصی با عنوان راهکار بلاک‌چین در زنجیره معدن(اکتشاف تا عرضه مواد معدنی) پرداختند.
گل‌محمدی گفت: بلاک‌چین یک دفتر کل توزیع شده در یک شبکه غیرمتمرکز اتوماتیک و امن است که می‌تواند در تمام حوزه‌های معادن، فلزات و سایر صنایع وابسته در زمینه‌های تجاری و عملیاتی، بسیار سودمند باشد.
وی خاطرنشان کرد: این پایگاه داده توزیع شده، پلت‌فرمی را فراهم می‌کند که تمام معاملات در زنجیره تامین و ارزش از اکتشاف تا مرحله مصرف ماده معدنی و فراتر در آن ثبت شود و می‌توان آن را به عنوان راه‌حلی برای ایجاد شبکه شفاف، قوی و کمتر وابسته به واسطه‌ها به کار برد.

 

لزوم اکتشاف عمیق در مواد معدنی فلزی

در حاشیه این همایش، کیوان جعفری طهرانی، کارشناس ارشد بازارهای بین‌الملل سنگ‌آهن و فولاد اظهار کرد: دومین همایش اکتشاف در سطح کیفی بالایی برگزار شد و شرکت‌های داخلی و خارجی در این همایش حضور پررنگی داشتند. وی با بیان اینکه ایران در حوزه اکتشاف از استاندارهای جهانی عقب‌تر است، بیان کرد: شرایط تحریم، ما را با چالش‌های زیادی در حوزه اکتشاف روبه‌رو کرده است. در این شرایط باید به توان داخلی به‌ویژه نیروی‌های متخصص و شرکت‌های دانش‌بنیان تکیه کنیم تا نیازهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای توسعه اکتشاف در شرایط تحریم را تامین کنند. این کارشناس در پاسخ به این پرسش که عمق اکتشاف در ایران بسیار پایین است. آیا امکان ورود فناوری‌های جدید در این حوزه وجود دارد؟ بیان کرد: ارزشمندترین موادمعدنی، فلزی‌ها هستند. نرخ جهانی مواد معدنی چون مس، سرب، روی و آلومینیوم بالاست. از این‌رو اکتشاف در عمق‌های بالا برای این مواد معدنی توجیه اقتصادی دارد. نوسان‌های نرخ در ۵ سال گذشته باعث شد که اکتشاف در عمق برای بسیاری از مواد معدنی چون سنگ‌آهن صرفه مالی نداشته باشد.
جعفری طهرانی در ادامه با بیان اینکه ۵ سال پیش ذخایر قابل توجهی از سنگ آهن در منطقه گل‌گهر کشف شد، گفت: این میزان ذخایر سنگ‌آهن در عمق ۵۰۰ متری، توجیه اقتصادی داشت چراکه نرخ جهانی سنگ آهن در آن زمان بالا بود.
وی در ادامه با اشاره به لزوم نسبت برقرار کردن بین اکتشافات عمیق و وضعیت بازار محصولات معدنی، گفت: ارتباط مهندسی بازار با اکتشافات عمیق باید برقرار شود. در تحلیل بازارهای بین‌المللی، کمتر به تحلیل رفتاری توجه کردیم. این تحلیل به رفتار سازمان‌ها و مشتریان می‌پردازد و با پیش‌بینی آن تلاش می‌کند که بازارهای جدید را تصاحب کند.
به گفته این کارشناس بازار مواد معدنی، تحلیل تئوری رفتاری از سوی ریچارد تالر، مطرح و وی برای ارائه این دیدگاه در سال ۱۳۹۶ موفق به دریافت جایزه نوبل اقتصادی شد. در این مدت یک مقاله هم درباره این نظریه در ایران، منتشر نشد و کمتر فعال اقتصادی تلاش کرد در عرضه محصولات خود در بازارهای جهانی، رفتار مشتریان و نیازهای آنها را بسنجد.
جعفری طهرانی، در ادامه بیان کرد: با مجموعه تحلیل‌های فنی، اقتصادی و رفتاری می‌توان بازار را تحلیل و بر اساس آن بازار را پیش‌بینی کرد و با توجه به این داده‌ها اکتشافات سطحی و عمقی را انجام داد.

 

قدردانی از برترین‌های اکتشاف

در ادامه‌ آیین، از ۶ پیشکسوت اکتشاف کشور، قدردانی شد که بر همین اساس از کمال‌الدین بازرگانی گیلانی استاد دانشگاه تهران، منصور صمیمی‌نمین پیشکسوت زمین‌شناسی و اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، علی الماسی پیشکسوت اکتشاف وزارتخانه و رئیس پیشین سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، فرزان رفیعا پیشکسوت بخش خصوصی در زمینه اکتشاف، مهدی کرباسیان مدیران اجرایی بخش اکتشاف و رئیس پیشین ایمیدرو، هرمز ناصرنیا نماینده بخش معدن و رئیس پیشین نظام مهندسی و طراح معدن منگنز و نارچ قم با اهدای لوح، تقدیر شد.
همچنین قدردانی از برگزارکنندگان همایش، نمایشگاه و سخنرانان، انتخاب غرفه برتر و خواندن بیانیه، پایان دومین همایش و نمایشگاه تخصصی بین‌المللی اکتشاف مواد معدنی با نگرش ویژه بر توسعه پایدار بود.

 

اکتشاف، لازمه معدنکاری است

رئیس ستاد برگزاری دومین همایش و نمایشگاه تخصصی بین‌المللی اکتشاف مواد معدنی و مدیرعامل شرکت رستاک پاد ویژن نیز ضمن تشکر از حامیان و برگزارکنندگان این نشست، نسبت به برگزاری این رویداد در سال‌های آینده ابراز امیدواری کرد و گفت: این نشست نسبت به دوره گذشته از کیفیت بیشتری برخوردار بود. محمود بندرچی با بیان اینکه اکتشاف لازمه و مقدمه معدن است، گفت: چنین رویدادهایی در سال‌های آینده نیز باید برگزار شوند تا سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت، ایمیدرو و بخش خصوصی ضمن تعامل با یکدیگر بتوانند خدمات و دستاوردهای خود در این بخش را به خاورمیانه و آسیای میانه ارائه دهند.

 

بیانیه پایانی دومین همایش بین‌المللی اکتشاف موادمعدنی

در پایان، بیانیه این همایش از سوی عباس گل‌محمدی، دبیر کل این همایش خوانده شد که شرح آن در ادامه می‌آید:
خداوند بزرگ را سپاس‌گزاریم که با نظر لطفش با همت مردان و زنان پرتلاش سرزمین‌مان و علاقه‌مندان به توسعه دانش از سایر کشورهای شرکت‌کننده، رویدادی را رقم زدیم که زمینه‌ساز تزریق روحیه‌ دوباره در کالبد درخت تنومند اکتشاف موادمعدنی باشد؛ اکتشافاتی هدفمند و هوشمند که نگاهی جامع به تمام نیازهای جوامع طبیعی و انسانی اطراف خود دارد. ما متخصصان اکتشاف کشور معتقدیم با توجه به شرایط زمین‌شناسی حاکم بر ایران، ظرفیت مطلوب انجام عملیات اکتشاف در گستره سطحی و اعماق زمین وجود دارد. با توجه به اینکه بیشتر ظرفیت‌های ذخایر معدنی در مناطق کم برخوردار وجود دارد، انجام عملیات اکتشاف سیستماتیک، منجر به شناسایی ذخایر معدنی، توسعه پایدار و اشتغالزایی در این مناطق خواهد شد. ما اعتقاد داریم بخش خصوصی از لحاظ فنی و مالی توان اجرای رسالت خود در این فعالیت تخصصی را دارد که نیازمند فراهم کردن شرایط مناسب ازجمله قوانین تسهیل شده و حمایت‌های درست در این عرصه است. ما معتقدیم سازمان‌ها، شرکت‌ها و نهادهای مختلفی در زمینه اکتشاف موادمعدنی در حال فعالیت هستند که نظارت عالیه دولت محترم، جلوگیری از موازی‌کاری‌ها و استفاده از داده‌های تولید شده در بستر مناسب، زمینه افزایش بهره‌وری و توسعه بخش معدن و صنایع معدنی را فراهم خواهد کرد. ما جمع حاضر در این رویداد اعلام می‌کنیم که با شناخت کامل وظایف تخصصی و انسانی خود و با پشتکار، آماده ایفای نقش سازنده خود در کشف منابع معدنی جدید برای ایجاد رفاه و توسعه پایدار بشری به‌ویژه کشور عزیزمان (ایران) هستیم و در این راه با توجه به اهتمام کشور به استفاده از منابع جایگزین و اقتصاد با اولویت‌های غیرنفتی، از دولتمردان محترم می‌خواهیم با توجه به اینکه نقشه راه معدن و صنایع معدنی (۱۴۰۰- ۱۳۹۷) تدوین شده و در آن منافع تمام ذی‌نفعان محترم لحاظ شده است، با همت خود بر اجرای بی‌وقفه آن همت گمارند تا شاهد آینده‌ای مناسب برای دانشگاهیان، مشاوران، پیمانکاران، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی- تخصصی، صنایع معدنی و معدنکاران و در نهایت رفاه و پیشرفت مردم عزیز سرزمین‌مان باشیم.

عناوین برگزیده