تاریخ: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۰:۰۴
بازدید: ۱۷۷
کد خبر: ۳۰۷۹۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مشاور استاندار در امور آمایش سرزمین:

بخش معدن یکی از راهبردهای اصلی خراسان جنوبی است

می متالز - مشاور استاندار خراسان جنوبی در امور آمایش سرزمین، محیط زیست و توسعه پایدار گفت: بخش معدن یکی از راهبردهای اصلی استان است و ذخایره بسیار غنی در خراسان جنوبی داریم.
بخش معدن یکی از راهبردهای اصلی خراسان جنوبی است

به گزارش می متالز، محمد مهدی خطیب عصر سه شنبه در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان خراسان جنوبی که در پایان سفر 2 روزه معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه به این استان برگزار شد افزود: پتانسیل علمی به گونه ای است که باید بخش بسیاری زیادی را شناسایی کنیم.
وی با بیان اینکه اقلیم سر سازگاری با این استان را ندارد گفت: منابع آبی استان در وضع مطلوبی نیست اما می توانیم برنامه های علمی را اجرا و با این منابع محدود آبی تمام نیازهای استان را برآورده کنیم.
مجری طرح آمایش سرزمین خراسان جنوبی با اشاره به اختلاف درآمد بین خانوار شهری و روستایی استان افزود: این مساله باعث مهاجرت از روستا به شهرها شده و نرخ رشد جمیعت در همه شهرها مثبت اما در نهبندان منفی است که با توجه به مرزی بودن نیاز به توجه دارد.
وی اظهار داشت: چشم انداز استان جایگاه برتر در حوزه های تربیت نیروی انسانی متعهد، فرآوری مواد معدنی و کشاورزی پایدار، بهره وری بالا در منابع آب، استفاده از انرژی های تجدیدپذیر، اقتصاد دانش بنیان، توسعه گردشگری و حفظ منابع طبیعی و محیط زیست بوده که این اهداف بنیادین توسعه بر مبنای سند چشم انداز تدوین شده است.
خطیب خواستار ردیف بودجه مستقل برای گروه های علوم زمین شناسی، زعفران، افغانستان شناسی و گردشگری در دانشگاه بیرجند شد.
وی اضافه کرد: طرح آمایش سرزمین خراسان جنوبی از سوی دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان یکی از طرح های صنعتی برگزیده دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور معرفی شد.
عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند گفت: این طرح با کمک حدود 40 نفر از اساتید و نخبگان دانشگاه بیرجند و دانشگاه های استان و دستگاه های اجرایی تهیه شد.
وی افزود: در این طرح توانستیم وضع موجود استان را شناسایی و منابع طبیعی استان را ارزیابی کنیم به طوری که هشت هزار و 700 صفحه مطلب در این طرح تولید شده است.
خطیب مباحث زمین شناسی را یکی از مواهب بسیار خوب در استان خراسان جنوبی عنوان کرد و گفت: در کنار این مواهب مخاطرات زمین هم شناسایی شده است.

عناوین برگزیده