تاریخ: ۱۷ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۲۶
بازدید: ۱۵۸
کد خبر: ۳۰۹۶۲۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
کریمی تاکید کرد:

تجهیزات معدنی به نوسازی نیاز دارد/ نگاه موثر به معادن در استان‌ها با ایجاد شورای معادن

‌می‌متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در گذشته نگاه موثر در استان‌ها به معادن وجود نداشت، اما هم‌اکنون با ایجاد شورای معادن به ریاست استانداران، نگاه به این بخش پررنگ شده است.

به گزارش می‌متالز، علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در بیست و یکمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی معدن کشور در ارک، گفت: با وجود ظرفیت‌های فراوان و بالقوه معدن، عقب افتادگی در این حوزه زیاد است.

کریمی افزود: سهم بخش معدن پایین است و تناسبی با ظرفیت عظیم خدادادی و شرایط اقلیمی و تنوع گسترده‌ای که در معادن وجود دارد، نیست.

وی بیان کرد: جمهوری اسلامی در تنوع مواد معدنی و حجم ماده معدنی جزو معدود کشور‌های دنیا است، اما در بهره‌برداری از این حوزه عقب است.

نماینده مردم اراک، کمیجان وخنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از آسیب‌ها جدی، نبود تجهیزات روز معدنی و یا تجهیزات فرسوده است که باید نوسازی آن‌ها مورد توجه جدی قرار گیرد.

کریمی گفت: در تعاملات بین دولت و بهره‌برداران معادن، مسائل حقوق مالکانه در سال‌های اخیر موضوع جدی شده و در سال‌های گذشته این رقم ناچیز بود که افزایش یافته، اما این رقم به معنای اجحاف بهره‌بردارن معادن نیست، بلکه شفاف‌سازی در میزان بهره‌برداری و ظرفیت‌های جدید است.

وی عنوان کرد: سازمان نظام مهندسی معدن نقش مهمی در توجه به ظرفیت‌های این بخش دارد.

نماینده مردم اراک، کمیجان وخنداب در مجلس شورای اسلامی افزود: طرحی در مجلس در خصوص معادن در حال بررسی است که طرح اولیه ناقص و خام بود و تغییرات زیادی در طرح اول داده شد و در آخرین نسخه آن، ۲۵ ماده دیده شده که هنوز به تصویب نهایی کمیسیون برای ارسال به صحن نرسیده و فرصت در بازبینی نهایی وجود دارد.

کریمی اظهار کرد: در گذشته نگاه موثر در استان‌ها به معادن وجود نداشت، اما هم‌اکنون با ایجاد شورای معادن به ریاست استانداران، نگاه به این بخش پررنگ شده است.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده