تاریخ: ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۲۸
بازدید: ۱۳۲
کد خبر: ۳۱۴۱۷۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کبالت روی مدار کاهش قیمت

‌می‌متالز - قیمت کبالت در طول ۲ سال گذشته از سطح ۸ هزار دلار به ازای هر تن تا ۳ هزار و ۳۰۰ دلار کاهش یافته‌است و همچنان اخبار بسیاری از افزایش عرضه کبالت طی سال‌های آینده مطرح می‌شود. عرضه کبالت در معادن اندونزی و آفریقا در حالی سرعت می‌گیرد که تقاضا برای آن در حال کاهش است.

به گزارش می‌متالز، ذخایر جهانی کبالت در سال گذشته نزدیک به ۱۹۰ هزار تن بود، ولی افزایش عرضه‌ها از سوی معادن اندونزی و آفریقا باعث شده تا تولیدکنندگان از رشد ذخایر این فلز برای حمایت از قیمت آن خبر دهند. مدیران گلنکور یکی از شرکت‌های فعال در بورس فلزات لندن هفته گذشته اعلام کردند برای حمایت از قیمت کبالت ضمن کاهش تولید به ذخایر خود می‌افزاید. تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند عرضه کبالت تا سال ۲۰۲۷ به شدت افزایش می‌یابد درحالی که شکاف بزرگی میان عرضه و تقاضا وجود دارد. جیم لنون، تحلیلگر Macquarie در این باره می‌گوید: در سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۵ مازاد عرضه کبالت به ترتیب به ۸ هزار و ۶۰۰ تن، ۱۰ هزار و ۲۰۰ تن و سپس ۱۰ هزار و ۴۰۰ تن خواهد رسید. ضمن اینکه شرایط برای کبالت از سال ۲۰۲۵ به بعد بدتر خواهد شد، زیرا پروژه‌های بسیاری با هدف استخراج کبالت آغاز به کار خواهند کرد، ولی تقاضا چشم‌انداز مثبتی ندارد.

افزایش تقاضا برای کبالت طی سال‌های گذشته به دلیل کاربرد آن در باتری اتومبیل‌های برقی بود، ولی تولیدکنندگان به آهستگی در حال کنار گذاشتن کبالت در این صنعت هستند. تولیدکنندگان باتری در اتومبیل‌های برقی با دو انتخاب مواجه هستند یا باید از ترکیب نیکل، کبالت و منگنز استفاده کنند و یا باتری‌هایی با لیتیوم و فسفات آهن تولیدکنند و به نظر می‌رسد گزینه دوم مدنظر آنهاست. زیرا هم باتری‌های لیتیومی قیمت پایین‌تری دارند و هم برد رانندگی بالاتری برای خودرو‌های برقی ایجاد می‌کنند. مایکل ویدمر، تحلیلگر در این‌باره به رویترز گفت: جایگزینی و حرکت به سمت باتری‌های نیکل بالاتر و کبالت کمتر (برای افزایش برد رانندگی) تا حدودی با فروش خودرو‌های الکتریکی بالاتر جبران شده است.

افزایش عرضه‌ها در کنار اخبار منفی باعث شد تا قیمت کبالت از سال ۲۰۲۱ ریزشی شود و از سطح ۸ هزار دلار به ازای هر تن تا ۳ هزار و ۳۰۰ دلار ریزشی شد.

کبالت روی مدار کاهش قیمت

تحلیل‌گران دو نظر متفاوت در مورد قیمت کبالت در سال‌های پیش‌رو دارند. برخی معتقدند احتمال افزایش عرضه و کاهش تقاضا در بازار کبالت منجر به ریزش سال ۲۰۲۱ شد و قیمت کبالت در نزدیکی سطح فعلی به تعادل می‌رسد. در واقع این دسته از تحلیلگران مدعی‌اند اخبار منفی بازار کبالت پیش‌خور شده است و این فلز ریزش قیمت دیگری را تجربه نخواهد کرد. در مقابل دسته دوم تحلیل‌گران عقیده دارند کبالت در سال‌های پیش‌رو دست کم تا ۲۰ هزار دلار به ازای هر تن ریزشی خواهد شد و در همین محدوده باقی می‌ماند. البته باید در نظر گرفت در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۲۰ نیز به صورت غیرقابل پیش‌بینی تقاضا برای کبالت رشد کرد تا قیمت صعودی شود و این احتمال وجود دارد تا در آینده‌ای نزدیک کبالت مورد توجه صنعت جدیدی قرار بگیرد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده