تاریخ: ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۱۵
بازدید: ۱۶۸
کد خبر: ۳۱۴۳۴۱
سرویس خبر : انرژی

هند یک محموله نفتی امارات را با روپیه خرید

‌می‌متالز - شرکت نفت هند یک میلیون بشکه نفت از شرکت ملی نفت ابوظبی امارات در یک معامله بدون دخالت دلار خریداری کرد.

به گزارش می‌متالز، هند و امارات در روز دوشنبه اولین قرارداد نفتی را بدون تبدیل ارزهایشان به دلار آمریکا امضا کردند. بزرگترین پالایشگاه هند قرار است پول نفت امارات را با روپیه پرداخت کند.

شرکت نفت هند یک میلیون بشکه نفت از شرکت ملی نفت ابوظبی امارات در یک معامله بدون دخالت دلار خریداری کرد.

این قرارداد فروش اولین قرارداد پس یادداشت تفاهم بین دو کشور در ماه ژوئیه بود. بانک‌های مرکزی دو کشور سیستمی برای پرداخت با ارز ملی راه اندازی کرده‌اند تا معاملات خود را با روپیه و درهم انجام دهند. طبق اطلاعیه بانک مرکزی چین، این قرارداد نقل و انتقال و پرداخت‌های بین مرزی را ممکن کرده و باعث همکاری اقتصادی بیشتر دو کشور می‌شود.

اولین بار یک خریدار هندی از این سیستم برای خرید ۲۵ کیلوگرم طلا از امارات به ارزش حدود ۱۲۸.۴ میلیون روپیه (۱.۵۴ میلیون دلار) استفاده کرد.

هند اعلام کرد این سیستم هزینه‌ها را کاهش داده و انتقال بین دو کشور را تسریع می‌کند.

به علاوه، تکیه بر ارز‌های ملی اقتصاد دو کشور را تقویت کرده و روابط دوجانبه را محکم‌تر می‌کند. می‌توان از تراز مازاد ارز‌های داخلی هم برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های ملی مثل اوراق قرضه شرکتی، اوراق بهره دولتی و بازار‌های سهام استفاده کرد.

اگر فرآیند نقل و انتقال‌ها بدون دلار به سایر کشور‌ها راه یابد، پایین آمدن ارزش دلار در تجارت جهانی نفت خبر بدی برای آمریکا خواهد بود.

دور شدن از دلار قدرت اقتصادی آمریکا را پایین آورده و به اقتصاد این کشور آسیب می‌زند. هندبه عنوان سومین وارد کننده بزرگ نفت دنیا تنها کشوری نیست که از دلار دوری می‌کند. وزیر دارایی عربستان هم در در ژانویه اعلام کرد کشورش آماده مذاکره در مورد تجارت با ارز‌هایی غیر از دلار آمریکاست.

عربستان از ۱۹۷۴ و طبق قراردادی که با دولت نیکسون بسته بود نفت خود را منحصراً با دلار به فروش می‌رساند. اگر عربستان دلار را کنار گذاشته و از ارز‌های دیگر استفاده کند، سایر کشور‌ها هم از او تبعیت می‌کنند، چون این کشور یک تولید کننده تاثیرگذار در بازار نفت دنیاست.

درست است که روند دوری از دلار در حال حاضر تاثیر مستقیمی بر نقش ارز آمریکا به عنوان ارز ذخیره دنیا نمی‌گذارد، اما به مرور مشکلات بیشتری به وجود خواهد آورد. صندوق بین المللی پول پس از حمله روسیه به اوکراین هشدار داد تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه سلطه دلار را کاهش می‌دهد، چون باعث شده بلوک‌های کوچک تجاری تشکیل شود که از ارز‌های دیگری استفاده می‌کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده