تاریخ: ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۳۰
بازدید: ۱۰۲
کد خبر: ۳۱۴۶۹۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

هفته ریزش‌های سنگین در کامودیتی‌ها

‌می‌متالز - کامودیتی‌ها هفته چهارم مردادماه را ریزشی پشت سر گذاشتند. اتانول، لیتیوم، قهوه و گالیوم سنگین‌ترین ریزش‌های هفته را به ثبت رساندند. اخبار منفی در بسیاری از حوزه‌ها مانند ورشکستگی اورگراند دلیل اصلی این ریزش قیمت‌ها عنوان می‌شود.

به گزارش می‌متالز، ورشکستگی اورگراند در کنار داده‌های منفی از اقتصاد‌های بزرگ جهان و خبر‌های منفی دیگر باعث شد قیمت کامودیتی‌ها یک هفته ریزشی را پشت سر بگذارند. اقتصاد جهانی پس از همه‌گیری کرونا و جنگ روسیه با اوکراین درگیر تورم سنگینی شد و بانک‌های مرکزی برای کنترل تورم سیاست‌های انقباضی را در دستور کار خود قرار دادند تا کامودیتی‌ها در طول دو سال گذشته نوسانات شدیدی تجربه کنند. با این حال هفته گذشته قیمت بسیاری از انواع کامودیتی‌ها به خصوص در بخش فلزات با بازدهی منفی مواجه شد.

انرژی

داده‌های اقتصادی چین نشان می‌دهد واردات نفت این کشور در ماه گذشته بیش از ۱۸ درصد کاهش یافته است، با این حال دو هفته قبل نفت به این اخبار واکنشی منفی نداشت، ولی هفته گذشته نفت برنت تا کانال ۸۴ دلار ریزشی شد تا به دنبال آن قیمت بنزین نیز کاهش پیدا کند. از طرفی مخازن گاز اروپا ۳ ماه زودتر از موعد مقرر پر شد و این خبر نیز با کاهش قیمت گاز طبیعی همراه بود. نوسانات هفتگی قیمت انواع انرژی به قرار جدول زیر است:

هفته ریزش‌های سنگین در کامودیتی‌ها

قیمت انواع انرژی در طول هفته گذشته ریزشی بود و اتانول با ریزش نزدیک به ۱۴ درصدی در صدر قرار می‌گیرد.

فلزات

انس طلا پس از چندین ماه به کانال ۱۸۰۰ دلار بازگشت، ولی قیمت نقره رشد کرد. نقره و طلا در بازار‌های جهانی همبستگی بالایی دارند با این حال بازدهی قیمت نقره در طول هفته گذشته مثبت بود. نوسانات هفتگی قیمت فلرات به قرار نمودار زیر است:

هفته ریزش‌های سنگین در کامودیتی‌ها

قیمت لیتیوم همچنان پرقدرت کاهش پیدا می‌کند. این فلز در طول ۲ سال گذشته نوسانات قیمتی شدیدی داشت و دو ماه قبل در فاز ریزشی قرار داشت. قیمت لیتیوم در طول یک سال گذشته بیش از ۵۱ درصد کاهش پیدا کرد.

محصولات کشاورزی

قیمت کاکائو و ذرت هفته گذشته صعودی بود، ولی مابقی محصولات کشاورزی در بازار‌های جهانی بازدهی منفی به ثبت رساندند. نوسانات هفتگی محصولات کشاورزی در بازار‌های جهانی به قرار نمودار زیر است:

هفته ریزش‌های سنگین در کامودیتی‌ها

حجم بالای بارندگی‌ها باعث شد تا برداشت قهوه از مزارع در حد بالایی باشد و به همین دلیل قیمت قهوه نزدیک به ۶.۵ درصد کاهش پیدا کرد. قیمت روغن پالم نیز نزولی شد، ولی کاهش قیمت شکر و گندم در هفته گذشته اتفاق مهمی در بازار‌های جهانی بود. امسال قیمت شکر صعودی بود، قیمت گندم نیز پس از اختلاف نظر در مورد دریای سیاه افزایشی شده بود تا اینکه هفته گذشته قیمت هر دو کاهش پیدا کرد.

فلزات صنعتی

فلزات صنعتی در واکنش به ورشکستگی اورگرند هفته ریزشی را پشت سرگذاشتند. گالیم با ریزش ۸.۴۵ درصدی بیشترین ریزش قیمت را در این بخش از بازار ثبت کرد و پس از آن قیمت قلع حدود ۶ درصد کاهش پیدا کرد. نوسانات هفتگی قیمت فلزات صنعتی به قرار نمودار زیر است:

هفته ریزش‌های سنگین در کامودیتی‌ها

قیمت فلزات صنعتی در بازار‌های جهانی طی دو سال گذشته ریزشی بود و بسیاری از آن‌ها در این مدت بیش از ۵۰ درصد قیمت خود را از دست داده‌اند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده