تاریخ: ۳۰ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۰۹
بازدید: ۱۹۳
کد خبر: ۳۱۸۰۶۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

دوراندیشی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

‌می‌متالز - اکتشاف، مقوله مهمی که در بخش معدن و صنایع معدنی کشور مغفول مانده است، اما شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به عنوان یکی از فعالان این حوزه همواره انجام فعالیت‌های اکتشافی را سرلوحه اقدامات خود قرار داده است؛ به همین دلیل موفق به تامین پایدار مواد اولیه فولادسازان کشور و افزایش میزان ذخایر معدنی سنگ‌آهن شده است. لازم به ذکر است که این مجموعه به دنبال افزایش فعالیت‌های اکتشافی خود بوده و سرمایه‌گذاری‌های بسیاری در این زمینه انجام داده است.

به گزارش می‌متالز، با توجه به اینکه ایران در حال حاضر دهمین تولیدکننده فولاد در جهان بوده و همچنین تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ هدف‌گذاری شده است، تامین به‌موقع و کافی مواد اولیه برای فولادسازان کشور به منظور تولید پایدار و دستیابی به اهداف مشخص شده، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. گفتنی است که بر اساس گزارش سازمان زمین‌‎شناسی آمریکا، میزان ذخایر سنگ‌آهن خام جهان ۱۸۰ میلیارد تن و میزان ذخیره آهن آن ۸۵ میلیارد تن برآورد شده است و ایران با در اختیار داشتن دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تن ذخایر سنگ‌آهن خام، در بین ۱۰ کشور برتر رتبه نهم را از لحاظ ذخایر این ماده معدنی به خود اختصاص داده است. همچنین میزان تولید جهانی سنگ‌آهن در سال ۲۰۲۲، بیش از دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تن گزارش شده که ایران در این سال موفق شد با تولید ۷۵ میلیون تن سنگ‌آهن، رتبه هشتم جهانی تولید این ماده معدنی را کسب کند؛ همچنین میانگین جهانی عیار سنگ‌آهن معادل ۴۷ درصد بوده و عیار سنگ‌آهن ایران ۵۶ درصد است. باید به این نکته توجه داشت که اکثر معادن سنگ‌آهن کشور در استان‌های یزد، کرمان، مرکزی و خراسان قرار دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به معادن گل‌گهر، سنگان، چغارت، سه‌چاهون، چادرملو، زرند و چاه‌گز اشاره کرد.

همان طور که ذکر شد دغدغه اصلی فولادسازان کشور تامین مواد اولیه است؛ به همین دلیل شرکت‌های فعال در صنایع بالادستی و صنایع معدنی باید اقدامات موثری برای رفع این مشکل انجام دهند، اما مسئله این است که تنها افزایش تولید مواد اولیه به این نگرانی پایان نداده و حتی باعث پیچیده‌تر شدن آن هم می‌شود، زیرا به هر حال منابع معدنی روزی به اتمام خواهند رسید. به همین دلیل شرکت‌های معدنی باید همگام با افزایش تولید، انجام فعالیت‌های اکتشافی را برای یافتن ذخایر جدید در دستور کار خود قرار دهند، اما باید گفت که به دلیل زمان‌بر بودن فعالیت‌های اکتشافی، افزایش ذخایر معدنی از رشد تولید هم اهمیت بیشتری داشته و راهبرد‌های اتخاذ شده از سوی شرکت‌های معدنی باید بر پایه افزایش و سرعت بخشیدن به انجام فعالیت‌های اکتشافی باشد. شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گندله و کنسانتره در کشور، به اهمیت و حساسیت این موضوع واقف بوده و تمام تلاش خود را به‌کار گرفته است تا با انجام عملیات‌های اکتشافی و یافتن ذخایر جدید سنگ‌آهن، به نگرانی فولادسازان کشور خاتمه دهد. نتیجه اقدامات این شرکت پویا منجر به آغاز عملیات اکتشاف و بهره‌برداری از معدن شماره ۱۰ چادرملو در منطقه ساغند اردکان شد؛ لازم به ذکر است که ذخیره این آنومالی بر اساس مطالعات اولیه، معادل ۴۰ میلیون تن سنگ‌آهن با عیار ۴۴ درصد برآورد شده است. فعالیت‌های اکتشافی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در این نقطه خلاصه نشده و این مجموعه با مشارکت یک شرکت معدنی دیگر موفق به انجام ۲۷ هزار متر حفاری اکتشافی به عمق ۶۰۰ متر در آنومالی «D۱۹» شده است؛ ذخیره احتمالی این آنومالی تا ۲۴۰ میلیون تن برآورد شده که مطابق با هدف‌گذاری استخراج سالانه هفت میلیون تن، عمر اولیه معدن به طور تقریبی ۲۰ سال تخمین زده می‌شود. میزان ذخایر برآورد شده در توده جنوبی آنومالی «D۱۹» به میزان ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تن و در توده شمالی که هنوز اکتشافات گسترده‌ای در آن صورت نگرفته است، حدود ۸۰ میلیون تن گزارش شده و عیار میانگین سنگ‌آهن این آنومالی نیز ۴۰ درصد عنوان شده است؛ علاوه‌براین پروژه انجام عملیات شناسایی و پی‌جویی مواد معدنی در پهنه رشتخوار با سرمایه‌گذاری ۶ هزار و ۴۸۰ میلیارد ریالی در دستور کار شرکت معدنی و صنعتی چادرملو قرار دارد. گفتنی است که این شرکت در سال گذشته موفق به استخراج ۹ میلیون و ۵۱۳ هزار و ۹۰۶ تن سنگ‌آهن شد و رتبه اول تولید کنسانتره سنگ‌آهن و رتبه هفتم تولید گندله در کشور را به خود اختصاص داد.

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو روی ریل رشد تولید

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به عنوان یکی از فعالان صنعت فولاد که موفق به تکمیل زنجیره ارزش و تولید در یک منطقه شده است، علی‌رغم وجود محدودیت‌های انرژی صنایع در کشور موفق به ثبت رکورد‌های ارزشمندی در زمینه تولید شمش فولادی و آهن اسفنجی، در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ شده است. این شرکت در سال گذشته رتبه هفتم تولید شمش و رتبه پنجم تولید آهن اسفنجی در کشور را به خود اختصاص داد؛ همچنین در فروردین ماه ۱۴۰۲، با تولید ۱۱۲ هزار و ۴۵۰ تن شمش فولادی موفق به ثبت رکورد ماهانه و در روز ۲۲ فروردین ماه با تولید چهار هزار و ۹۴۱ تن، موفق به ثبت بالاترین رکورد تولید روزانه شد که این رکورد‌ها بالاترین میزان تولید از زمان بهره‌برداری بودند. گفتنی است که شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در پنج ماهه ابتدایی ۱۴۰۲، موفق به تولید ۷۶۳ هزار و ۵۸۵ تن آهن اسفنجی، ۴۶۱ هزار و ۵۹۱ تن فولاد، سه میلیون و ۹۲۰ هزار و ۶۵۹ تن کنسانتره، ۲۴ هزار و ۲۷۲ تن آپاتیت و یک میلیون و ۶۱۷ هزار و ۳۲۶ تن گندله شد. جمع درآمد شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در پنج ماهه ابتدایی ۱۴۰۲، به ۲۱۶ هزار و ۶۶۵ میلیارد و ۱۷۲ میلیون ریال رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (۱۸۴ هزار و ۲۵۵ میلیارد و ۵۶۷ میلیون ریال)، با رشد ۱۷٫۵ درصدی همراه بوده است.

صرفه‌جویی انرژی در شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

محدودیت‌های انرژی در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین مشکلات فولادسازان کشور است، اما شرکت معدنی و صنعتی چادرملو موفق شده تا با اتخاذ راهبرد‌هایی کاربردی، میزان مصرف انرژی خود را کاهش دهد؛ همچنین به منظور رفع این مشکل اقدام به تدوین طرح‌های توسعه‌ای و ساخت نیروگاه‌هایی با انرژی تجدید‌پذیر کرده است. تشکیل واحد مدیریت انرژی در هر دو مجتمع معدنی و صنعتی، برگزاری جلسات کمیته انرژی با موضوع بررسی مصارف انرژی و ارائه راهکار‌هایی برای مصرف بهینه، تشکیل و برگزاری دوره‌های آموزشی مدیریت انرژی، پیاده‌سازی سیستم‌های مدیریت بهره‌وری آب و اجرای پروژه هات شارژ (که موجب کاهش حدود ۲۵ درصدی برق در واحد فولادسازی، کاهش ۵ درصدی بـرق، کاهش حـدود ۱۰ تا ۱۲ درصدی آب و کاهش حدود ۸ درصدی گاز در واحد احیا مستقیم خواهد شد) از جمله راهبرد‌های اتخاذ شده توسط شرکت معدنی و صنعتی چادرملو برای مدیریت مصرف انرژی هستند. لازم به ذکر است که این مجموعه احداث نیروگاه‌های سیکل ترکیبی اردکان و بهاباد هر کدام با ظرفیت ۵۴۶ مگاوات، احداث نیروگاه‌های خورشیدی واحد ۲ اردکان و واحد ۳ بهاباد هر کدام با ظرفیت ۱۰ مگاوات و احداث نیروگاه خورشیدی ۱۰۰ مگاواتی را در دستور کار خود دارد.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده