تاریخ: ۰۳ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۰:۱۹
بازدید: ۲۰۰۸
کد خبر: ۳۱۸۲۰۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در نشست خبری هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی، ماشین‌آلات، تجهیزات و صنایع وابسته تهران (ایران کانمین ۲۰۲۳) مطرح شد:

ایران کانمین به دنبال جذب سرمایه برای بخش معدن

‌می‌متالز - نشست خبری هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی، ماشین‌آلات، تجهیزات و صنایع وابسته تهران (ایران کان مین ۲۰۲۳) با حضور رییس خانه معدن و شرکت بانیان امید برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا بهرامن رییس خانه معدن ایران در نشست خبری هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی، ماشین‌آلات، تجهیزات و صنایع وابسته تهران (ایران کانمین ۲۰۲۳) اظهار کرد: در تلاش هستیم نمایشگاهی را برگزار کنیم که یک حرکت جدیدی را اجرایی کند. البته به دلیل برخی سیاست‌ها دیگر خانه معدن برگزارکننده این نمایشگاه نیست و شرکت بانیان امید این نمایشگاه را برگزار می‌کند. ما به عنوان متولی بخش معدن از برگزارکننده حمایت می‌کنیم.

وی درباره بحث سرمایه‌گذاری افزود: اگر برنامه‌ریزی نداشته باشیم نمی‌توانیم رشد ۱۳ درصدی در بخش معدن را محقق کنیم. یکی از ابزار‌های رشد سرمایه‌گذاری در بخش تولید است که انتهای آن هم بازار است. باید درباره صادرات نیز برنامه‌ریزی داشته باشیم. مواد معدنی تامین‌کننده مواد اولیه بسیاری از صنایع هستند. ما باید به دنبال سرمایه‌گذاری در کشور‌های دیگر مثل افغانستان باشیم. امیدوار هستیم شرایط به نحوی باشد که بتوان سرمایه‌گذاری را افزایش داد ما برنامه خود را دنبال می‌کنیم در نتیجه برنامه ما برای بخش معدن حداقل برای ۲۰۵۰ است. ما نمی‌توانیم غیر از این حرکت کنیم.

رییس خانه معدن ادامه داد: نباید انتظار داشت هر شرکتی که برای اولین بار به ایران می‌آید به سراغ سرمایه‌گذاری برود. بلکه اول مطالعه انجام می‌شود. امروز کشور‌های نیازمند به دنبال مطالعه وضعیت کشور‌های معدنی هستند، اما با رفتن به این کشور‌ها سرمایه‌گذاری انجام نمی‌شود. خانه معدن در نمایشگاه غرفه دارد و اطلاعات لازم را به شرکت‌های خارجی ارائه می‌کند.

ایران کانمین به دنبال جذب سرمایه برای بخش معدن

بهرامن اضافه کرد: در نشست‌های ما این موضوع مطرح است که چرا نتوانستیم از این ثروت که تجدیدپذیر نیست استفاده بهینه داشته باشیم و این موضوع در نمایشگاه بررسی می‌شود.

رییس خانه معدن بیان کرد: تا به امروز حدود ۴۵ میلیارد دلار در بخش معدن سرمایه گذاری شده است و قرار است رشد بخش معدن را به ۱۳ درصد برسانیم پس باید بر مبنای آن نگاهمان را تغییر دهیم. اگر سهم ما را در GDP با جهش اعلام می‌کنند قاعدتا باید میزان سرمایه‌گذاری نیز تغییر کند. سرمایه‌گذاری در بخش معدن تا پایان برنامه هفتم باید به میزانی باشد که رشد ۳ درصدی را به ۱۳ درصد برسانیم.

بهرامن درباره ماشین‌آلات معدنی و واردات آن‌ها تصریح کرد: ماشین‌آلات یکی از مبانی است که در آینده ما را با چالش همراه می‌کند. باید دید با همان نگاه سنتی حرکت می‌کنیم یا قرار است به سراغ هوشمندسازی برویم. آیا قرار است به سمت تکنولوژی جدید برویم؟ ما باید خود را با دنیا تطبیق دهیم. مواد معدنی یک ثروت ملی است و تجدیدناپذیر، ما باید از بهترین تکنولوژی‌ها برای بهره‌برداری از آن‌ها استفاده کنیم.

وی ادامه داد: ابتدای زنجیره بخش معدن است و هرچه به پایین دست می‌رویم فشار بیشتر می‌شود اگر نتوانیم در بالادست شرایط خوبی فراهم کنیم بدون شک فشار در پایین‌دست بیشتر شده و این بر روی قیمت تمام شده نیز اثرگذار است. در نتیجه هوشمندسازی می‌تواند به میزان ۲۵ درصد بر قیمت تمام شده اثرگذار باشد. ما مجبور هستیم برای عرضه کالا در بازار جهانی خودمان را با تغییرات تطبیق دهیم. اگر قیمت تمام شده برای داخل نیز بالا برود می‌تواند تمام صنعت کشور را تحت تاثیر قرار دهد. این اتفاق در جهان رخ داده و نمی‌توانیم خود را همراه نکنیم. اما وقتی می‌خواهیم ماشین خاص وارد کنیم مجبور هستیم تغییرات لازم را اعمال کنیم.

ایران کانمین به دنبال جذب سرمایه برای بخش معدن

بهرامن درباره تامین انرژی در بخش معدن، اضافه کرد: اگر در بخش معدن مزیت خاص داریم به دلیل وجود ذخایر معدنی در کنار نفت و گاز است. این مزیت در همه جای دنیا وجود ندارد. اگر ما ناموفق هستیم به معنای آن است که سیاست‌گذاری‌ها باید درست شود در نتیجه نیازمند زیرساخت لازم هستیم. ما باید در این زمینه سرمایه‌گذاری کنیم، اما نباید رویابینانه تصمیم بگیریم. امروز صنعت فولاد با مشکلات انرژی مواجه است در حالی که ما با مزیت گاز همراه هستیم. باید سیاست‌های اقتصادی را واقع‌گرایانه اعمال کنیم و این موضوع به برنامه‌های کلان باز می‌گردد.

وی ادامه داد: سند بخش معدن در حال ابلاغ است و حدود یک سال بر روی آن کار کارشناسی صورت گرفته است. ما مزیت‌ها را مشخص کردیم، اما این مزیت‌ها متولی مجزا می‌خواهد. چرا نباید بخش معدن از وزارت صمت جدا شود در حالی که دارای مزیت‌های بسیاری است. در واقع با توجه به مطالبه‌گری بالا باید وزارتخانه معدن مجزا باشد.

ایران کانمین به دنبال جذب سرمایه برای بخش معدن

بهرامن درباره تعدد نمایشگاه‌ها به «می متالز» گفت: ما دو سال حضور نداشتیم، زیرا سازمان توسعه تجارت در برگزاری نمایشگاه دخالت کرد. در آن زمان تنها نمایشگاه تخصصی بخش معدن بودیم، اما به مرور نمایشگاه‌های مختلفی برگزار شد. در نمایشگاه ورنا هم یک دوره ورنا و یک دوره کارارا برگزار شد تا نمایشگاه موفق ادامه‌دار شود. برگزاری نمایشگاه در شهر‌های مختلف ارتباطی به سیاست‌های سازمان توسعه تجارت ندارد. صنعت نمایشگاهی را نباید با بنگاه‌های کوچک سنجید. نمایشگاه ماشین‌آلات در ایتالیا هر سه سال یکبار برگزار می‌شود. اما وقتی نمایشگاه‌های متفاوت برگزار می‌شود نظر بر این است که اگر شرکت نکنیم مشتری را از دست می‌دهیم.

وی ادامه داد: نگاه ما درآمدزایی نیست بلکه نگاه صنفی داریم. سازمان توسعه تجارت ۲ نمایشگاه متافو و ایران کان‌مین را دارد. ما نگاه تخصصی در این زمینه داریم.

ایران کانمین به دنبال جذب سرمایه برای بخش معدن

شهنام سپاسدار مدیرعامل شرکت بانیان امید نیز در ادامه درباره نمایشگاه اظهار کرد: نمایشگاه‌ها هنوز هم مهم‌ترین مانیتوری است که نشان دهنده توسعه کشورهاست. در حال حاضر در کشور ما این نقش به اندازه کافی شناخته نشده و اهمیت داده نمی‌شود، اما نمایشگاه‌ها تاثیر خود را گذاشته و در حوزه اشتغال‌زایی و توسعه بسیار اثرگذار هستند. امروز اگر کسی می‌خواهد یک اشتغال‌زایی داشته باشد نیازمند اطلاع‌رسانی است و هیچ رسانه‌ای به اندازه نمایشگاه ارزش افزوده نداشته است.

وی ادامه داد: یکی از شاخصه‌های این موضوع استقبالی است که شرکت‌کنندگان از آن دارند. به عنوان مثال استقبال از نمایشگاه پیش رو بسیار بالا است و این یعنی برگزاری نمایشگاه نتیجه می‌دهد. در نمایشگاه پیش رو دو اتفاق جالب رخ می‌دهد. معادن ایران وسعت بالایی دارد و جذب سرمایه بسیار مهم است و یکی از اتفاقات این است که ما در این نمایشگاه جذب سرمایه خواهیم کرد. موضوع مهم دیگر صدور خدمات فنی و مهندسی است یعنی هیات‌هایی را از کشور‌های دیگر داریم و اگر بتوانیم در کشور‌های اطراف سرمایه‌گذاری کنیم می‌توانیم مواد اولیه وارد و برای کشور ارزش افزوده ایجاد کنیم.

سپاسدار اظهار کرد: آخرین دوره نمایشگاه در سال ۹۹ برگزار شد و ما امروز نسبت به آن زمان آمار‌های خوبی داریم. فکر می‌کنم یکی از دلایل همکاری خوب خانه معدن و وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

وی در پاسخ به «می‌متالز» درباره حضور شرکت‌های خارجی در این نمایشگاه، اظهار کرد: آخرین دوره نتایج خوبی نداشت و شرکت ایماگ آلمان امروز تعطیل شده است. اما سیاست گذاران این نمایشگاه تصمیم به تغییر مجری نمایشگاه را گرفتند. در نمایشگاه ما به صورت پاویونی از کشورهای ترکیه، هند و چین حضور دارند، اما از باقی شرکت‌های خارجی نمایندگانی در نمایشگاه حضور دارند.

سپاسدار همچنین درباره تعدد نمایشگاه‌های معدنی اظهار کرد: در دوره آبان و آذر چندین رویداد مهم معدنی برگزار می‌شود و از همه استقبال می‌شود و به نوعی موفق هستند.

ایران کانمین به دنبال جذب سرمایه برای بخش معدن

حسام گودرزی قائم مقام این شرکت نیز در ادامه بیان کرد: امسال حدود ۳۰۰ شرکت داخلی و خارجی در نمایشگاه داریم که ۷۴ شرکت خارجی از کشور‌های روسیه، چین، ترکیه، هند، امارات، افغانستان، اسپانیا، آلمان، کانادا و بلاروس هستند. البته هیات‌های تجاری هم در این نمایشگاه حضور دارند. همچنین ۵ پنل جانبی در نمایشگاه برگزار می‌شود که به ترتیب ذیل است:

۱- پنل مسوولیت‌پذیری اجتماعی سازمانی در صنعت معدن

مدیر پنل سرکار خانم طاهره خارستانی، مشاور و مدرس بین‌المللی مدیریت پایدار و مسوولانه و رییس کمسیون مسوولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران

۲- پنل راهکار‌های تامین مالی در حوزه معدن

مدیر پنل دکتر پیمان مولوی، دبیر کل انجمن اقتصاددانان ایران و رئیس کمسیون اقتصاد خانه معدن ایران

۳-پنل چالش‌های توسعه پایدار در حوزه معادن و صنایع معدنی

مدیر پنل مهندس محمدرضا بهرامن، رییس خانه معدن ایران و نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

۴- پنل هوشمندسازی، تحول دیجیتال و انقلاب صنعتی چهارم در صنایع معدنی

مدیر پنل دکتر مجید وفایی فرد، رییس مرکز نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی (ایمینو) و مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران

۵- پنل اهمیت و جایگاه حمل و نقل و ترانزیت در صنایع معدنی

مدیر پنل مهندس محمد عیقرلو، دبیرکل فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری در صنایع معدنی از موضوعات مهم دیگری است که سعی کردیم در این دوره تمرکز ویژه روی آن داشته باشیم.

گودرزی همچنین بیان کرد: بخش معدن ایران با ۳ چالش اصلی مواجه است. نبود اکتشافات عمیق یکی از چالش‌های اصلی است. عدم توسعه صنایع معدنی، عدم رقابت‌پذیری و نبود سرمایه‌گذاری نیز از دیگر چالش هاست که سعی کردیم در پنل‌های یاد شده به آن‌ها بپردازیم.

گودرزی در پاسخ به «می متالز» درباره همکاری با عربستان نیز تصریح کرد: موضوع مهم سرمایه‌گذاری است و باید از این روابط در قالب سرمایه‌گذار استفاده کرد هرچند که در حوزه‌های مختلف مثل سنگ آهن عربستان واردکننده است. یک نمایشگاه در اردیبهشت‌ماه برگزار شد (اکسپو ایران) که تعداد زیادی سرمایه‌گذار عربستانی به کشورمان آمدند و برای حوزه‌های مختلف اعلام آمادگی کردند که یکی از آن‌ها بحث معدن بود، ما در تلاش هستیم تا این فرصت ایجاد شود.

گزارش از علیرضا جعفری نژاد

ایران کانمین به دنبال جذب سرمایه برای بخش معدن

ایران کانمین به دنبال جذب سرمایه برای بخش معدن

ایران کانمین به دنبال جذب سرمایه برای بخش معدن

عناوین برگزیده