تاریخ: ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۳۸
بازدید: ۲۴۹
کد خبر: ۳۱۹۰۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
هادی گلزار:

انتظارات جدید از بازار کنسانتره و گندله سنگ آهن در سال ۹۸

می متالز - بازار فولاد و صنایع بالادستی آن در سال ۹۸مطلوب خواهد بود.
انتظارات جدید از بازار کنسانتره و گندله سنگ آهن در سال ۹۸

به گزارش می متالز، هادی گلزار مدیر عامل شرکت معادن سنگ آهن احیا سپاهان گفت: با توجه خروج دولت از قیمت گذاری دستوری فولاد انتظار می رود سال آینده برای فولاد سازان و تولید کنندگان کنسانتره و گندله سنگ آهن شرایط مطلوب تر ی نسبت به گذشته باشد.

وی تصریح کرد: مبنا قرار دادن قیمت فولاد در بورس کالا طبق نرخ های جهانی بطور قطع به سود دهی صنایع بالادستی فولاد کمک خواهد کرد وانتظار می رود نهادهای نظارتی نظیر وزارت صمت نگاه بلند مدت به صنعت فولاد داشته باشند و تصمیمات کوتاه بلند نمی تواند راه حل مناسب در دوران کنونی باشد.
گلزار گفت: ایجاد تنوع در صادرات فولاد علاوه براینکه یک راهکار عملی برای مبارزه با تحریم ها است بلکه سبب ارز آوری خواهد شد و قدرت رقابت پذیری صنایع بالادستی و پایین دستی فولاد در بازار های جهانی راافزایش می دهد.
وی اظهار داشت: افزایش قیمت شمش فولاد خوزستان طی ماههای اخیر علاوه بر اینکه سوددهی شرکت های سنگ آهنی را افزایش داده ،سبب واقعی شدن قیمت کنسانتره و گندله سنگ آهن شده است، بطوریکه در دوماه گذشته نرخ گندله و کنسانتره تقریبا یکسان بود اما هم اکنون شاهد فاصله قیمتی در میان محصولات زنجیره فولاد هستیم.
گلزار افزود: صادرات سنگ آهن در سال ۹۸با توجه به رشد همزمان نرخ دلار و سنگ آهن سبب افزایش سودهی شرکت های معدنی خواهد شد. اما هم اکنون ۱۰شرکت برتر سنگ آهنی کشور بیش از ۶۰درصد محصولات خودشان را در داخل می فروشند و الباقی را با هدف تامین ارز صادر می کنند.
وی اظهار داشت: با توجه به اتفاقات اخیر در معدن سنگ آهن برزیل و حوادت مربوط به بندر واله در مالزی و به دنبال آن مشکلاتی که در عرضه جهانی سنگ آهن پیش آمد به نظر میرسد این موضوعات یک فرصت طلایی برای صادرکنندگان زنجیره فولاد در سال ۹۸محسوب می شود.
عضو هیئت مدیره انجمن سنگ آهن افزود: بر اساس توافق انجمن سنگ آهن و انجمن تولید کنندگان فولاد با هدف کاهش تاثیر گذاری تحریم ها تصمیم گرفته شد تولید کنندگان سنگ آهن در سال ۹۸تامین مواد اولیه کارخانه های فولادی را باهدف ارز آوری بیشتر برای صنایع فولاد در الویت قرار دهند بااینکه قیمت داخلی سنگ آهن حدود ۱۰درصد پایین تر ازنرخ صادراتی است.

منبع: معدن 24
عناوین برگزیده