تاریخ: ۳۰ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۲۲
بازدید: ۱۴۴
کد خبر: ۳۲۱۴۲۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تغییر اشتهای بازار‌های جهانی و تنوع بخشی گل گهر به حوزه‌های کسب و کار

‌می‌متالز - مجموعه معدنی و صنعتی گل گهر با نگاهی متفاوت به سمت تحقق اهداف ۱۴۱۰ در حرکت است، نگاهی که می‌تواند شانس گل گهر در سوددهی را افزایش دهد.

به گزارش می‌متالز، گل گهر با استراتژی تدوین شده خود را برای چشم انداز ۱۴۱۰ آماده می‌کند تا بتواند از اصلی‌ترین قدرت‌های معدنی کشور باشد. از سویی دیگر تغییر اشتهای بازار‌های جهانی باعث شده تا برخی محصولات معدنی از اقبال بیشتری برخوردار باشند و بتوانند سود بیشتری را راهی شرکت‌های معدنی کنند.

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر تا سال‌های قبل عمده فعالیت‌های خود را بر استخراج سنگ آهن و در ادامه ایجاد زنجیره ارزش فولاد متمرکز کرد.

این برنامه توانست میزان حضور گل گهر در زنجیره ارزش فولاد را افزایش دهد و این مجموعه سهمی بیش از ۳۰ درصد از تامین مواد اولیه صنعت فولاد را به خود اختصاص دهد.

همین نقش آفرینی باعث شد تا گل گهر به دنبال سهم خواهی بیشتر باشد. اما امروز دیگر این سهم خواهی محدود به زنجیره ارزش فولاد نیست، بلکه این مجموعه با چشم انداز تدوین شده به سراغ حوزه‌های دیگر رفته است.

حضور در کنسرسیوم‌های معدنی یکی از قدم‌هایی است که گل گهر برای ورود به حوزه‌های دیگر برداشته است. گل گهر یکی از اعضای کنسرسیوم مس جانجا است. اما حضور گل گهر در این حوزه تا چه اندازه با آینده نگری انجام شده است؟

نگاهی به بازار پیش روی فلز مس، نشان می‌دهد، بازار خوبی در انتظار این فلز است. توسعه تولید خودرو‌های برقی و تغییر کاربری فلز مس از مهمترین دلایلی است که می‌تواند میزان تقاضا برای مس را افزایش دهد.

درنتیجه حضور گل گهر در این حوزه می‌تواند در آینده به درآمدزایی خوبی منجر شود. این موضوع نشان می‌دهد سرمایه گذاری در حوزه‌های دیگر از سوی گل گهر با برنامه ریزی و رصد بازار آینده انجام می‌شود.

اما گل گهر تنها به مس فعالیت خود را محدود نکرده است. رفتن به سمت ایجاد معدن و کارخانه تولیدات طلا، مس، فلزات کمیاب و استحصال عناصر با ارزش از شورابه‌ها از دیگر برنامه‌هایی است که گل گهر آن را در دستور کار قرار داده است.

بدون شک ورود به حوزه عناصر نادر می‌تواند انقلابی در فعالیت‌های گل گهر ایجاد کند، اما شاید بخشی از این استراتژی به برنامه‌های گل گهر در حوزه اکتشاف باز می‌گردد که تصمیم گرفته است رویه این برنامه را کمی تغییر داده و به سراغ مواد دیگری برود که می‌تواند در ادامه راه مسیر درآمدزایی برای این مجموعه را تغییر دهد.

از سویی دیگر تمرکز این مجموعه بر ارتقای دانش فنی و توسعه همکاری‌ها با شرکت‌های دانش بنیان می‌تواند گل گهر را در ادامه این مسیر یکه تاز کند.

گل گهر در چهار محدوده فلز آنتیموان، طلا و سنگ آهن نیز برنده مزایده شده که تمامی آن‌ها نشان می‌دهد، سیاست گذاری‌ها در این مجموعه با تغییر و تحول همراه است و این اتفاق نشان می‌دهد گل گهر تنها به یک حوزه بسنده نمی‌کند. این موضوع می‌تواند شانس گل گهر در سوددهی را هم افزایش دهد.

درواقع این تغییرات نشان می‌دهد دیگر بازار پیش روی کامودیتی‌ها به فعالیت‌های تک بعدی شرکت‌ها اکتفا نمی‌کند، گل گهر نیز خود را برای این تغییر آماده کرده و با حضور در بخش‌های مختلف سعی بر تقویت حوزه‌های دیگر دارد تا در شرایط مختلف سوددهی مجموعه اش تحت تاثیر قرار نگیرد.

منبع: تیتر ۲۰

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده