تاریخ: ۰۸ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۱۸
بازدید: ۱۶۱
کد خبر: ۳۲۲۳۸۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در نشست خبری "یک دیدار- یک عرضه" مطرح شد؛

کرومیت؛ لازمه فولاد است/ دو پروانه اکتشاف "کرومیت" در دستور کار

‌می‌متالز - نشست خبری "یک دیدار- یک عرضه" شرکت توسعه معادن کرومیت کاوندگان بنا در محل شرکت فرابورس برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، در این مراسم، سید تورج معراجی، مدیرعامل شرکت توسعه معادن کرومیت کاوندگان بنا در نشست "یک دیدار- یک عرضه" اظهار کرد: شرکت کاوندگان بنا در سال ۱۳۹۵ تاسیس شد. در ۳۰ بهمن ماه سال ۱۴۰۱ در شرکت فرابورس پذیرفته شد. فعالیت شرکت کلیه امور مربوط به اکتشاف، استخراج و راه اندازی معادن و همه امور معدن است.

مدیرعامل شرکت توسعه معادن کرومیت کاوندگان بنا ادامه داد: شرکت در سال ۱۳۹۵ با سرمایه ۵۰۰ میلیون تومان ثبت و تاسیس شد. در سال‌های گذشته افزایش سرمایه شرکت به ۱۵۵ میلیارد تومان رسید. این افزایش سرمایه در ۴ مرحله اتفاق افتاده که سه مرحله از مطالبات و آورده نقدی و مرحله چهارم از محل سود انباشته صورت گرفته است.

وی افزود: ماده معدنی کرومیت یکی از مواد معدنی استراتژیک است. هیچ جایگزینی برای این ماده در صنعت فولاد نیست. هر جا که فولاد نیاز به سختی داشته باشد هیچ ماده‌ای جز کرومیت نمی‌تواند این کار را انجام دهد. به همین دلیل یک ماده معدنی منحصر به فرد محسوب می‌شود.

معراجی بیان کرد: سال ۲۰۱۰، ۲۳.۷ میلیون تن و در سال ۲۰۲۲ به ۴۱ میلیون تن رسیده است. این آمار رو به افزایش است و علت آن نیز تقاضای فولاد است. همان طور که می‌دانید جهان روز به روز به سوی صنعتی شدن پیش می‌رود. لازمه صنعتی شدن صنعت فولاد است و لازمه فولاد نیز کرومیت و فرکروم است.

وی خاطرنشان کرد: کرومیت، در چهار گرید متفاوت تفکیک می‌شود. گرید نسوز، گرید متالوژی، گرید شیمیایی و گرید ریخته گری. دوران اوج کرومیت در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ بود که قیمت آن ۶۱۰ تا ۶۳۰ دلار را تجربه کرد.

وی درباره فرکروم توضیح داد: ماده معدنی کرومیت از معدن استخراج می‌شود و در کوره‌ها به ماده فرکروم تبدیل می‌شود. براثر گرما مواد زائد را از دست می‌دهد و به شمشی تبدیل می‌شود که عمده آن کروم، فلز کروم، آهن، درصد کمی سیلیس و کربن خواهد بود. این آلیاژ یکی از پرمصرف‌ترین آلیاژ‌های فولاد است.

معراجی بیان کرد: شرکت کاوندگان بنا عملا تولیدکننده کرومیت است. درسال‌های گذشته جهت جلوگیری از خام فروشی در شرکت زیرمجموعه یعنی شرکت صنعت بنا ماشین سرمایه گذاری کردیم. شرکت کاوندگان بنا ۶۰ درصد از سهام شرکت صنعت بنا ماشین را دارد. کار شرکت صنعت بناماشین تولید فرکروم از کرومیت است. عملا زنجیره تولید را از ابتدا یعنی کرومیت تا فرکروم را داریم.

کرومیت؛ لازمه فولاد است/ دو پروانه اکتشاف
مدیرعامل شرکت توسعه معادن کرومیت کاوندگان بنا درباره صادرات نیز خاطرنشان کرد: مقدار فروش صادراتی کرومیت از سال ۹۵ به بعد روند صادراتی کاهش یافته بود. علت این کاهش، جذابیت تقاضای داخلی در فروش ماده معدنی کرومیت بوده است.

وی درباره پروانه‌های اکتشاف شرکت توسعه معادن کرومیت کاوندگان بنا گفت: دو پروانه مس در استان آذربایجان مس آق بلاغ و بنا آباد شهرستان اهر است که در دست اقدام قرار داد.

نایب رئیس هیات مدیره شرکت کاوندگان بنا درباره معادن این شرکت گفت: ما ۱۳ پروانه بهره برداری کرومیت داریم که در یکی از معادن به نام معدن جفت رو ماده معدنی منگنز اکتشاف شد. سال گذشته شرکت کاوندگان بنا به عنوان مکتشف نمونه استان خراسان با کشف ذخیره ۴۰ هزار تن معرفی شد. در سه معدن دیگر شرکت نیز کار‌های اکتشافی منگنز در حال انجام بوده تا بتوانیم سه پروانه معدنی دیگر را به دو ماده معدنی تبدیل کنیم که این کار، تنوع محصول برای شرکت ایجاد می‌کند. همزمان با استخراج اکتشافات را در دستور کار داریم.

ظرفیت اسمی بهره برداری منگنز ۱۲۰۰ تن در سال و ظرفیت اسمی سالانه کرومیت ۱۲۴۱۰ تن است.

معراجی درباره استخراج کرومیت گفت: ما باطله برداری و سپس استخراج می‌کنیم. در سنواتی که باطله برداری بیشتر است احتمالا استخراج کمتر خواهد بود.

وی درباره مسوولیت‌های اجتماعی این شرکت افزود: در تمام دنیا سهم معدنکار، ایجاد اشتغال است. هر جا لازم بود شرکت کاوندگان بنا در کار‌های عام المنفعه مانند ساخت مسجد مشارکت داشته است.

در ادامه این نشست، پیرزادی، مدیر مالی شرکت توسعه معادن کرومیت کاوندگا بنا خاطرنشان کرد: درآمد شرکت از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ را در کدال افشا کردیم که ۶۲ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ و ۹۹ میلیارد برای سال ۱۴۰۱ اتفاق افتاده است. در سال ۱۴۰۱، از محصول دوم یعنی منگنز را از مردادماه آغاز کردیم که از ۹۲ میلیارد تومانی که حاصل شد ۴۸۰۰ میلیارد تومان از منگنز بوده است.

مدیرمالی شرکت کاوندگان بنا در خصوص فروش سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ رشد ۶ درصدی و در سال ۱۴۰۱ رشد ۴۹ درصدی را به دنبال داشت. این می‌تواند نویدی برای سرمایه گذاران باشد.

پیرزادی درباره بهای تمام شده شرکت گفت: بهای تمام شده شرکت ۸۷۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹، ۸۳۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰، ۱۸۹۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ قیمت تمام شده محصولات است. از آنجایی که این صنعت مواد اولیه ندارد عمده هزینه شرکت بحث حقوق و دستمزد و هزینه‌های سربار است که با رشد ۵۴ درصدی مواجه شد.

وی درباره سود خالص و ناخالص شرکت بیان کرد: سود ناخالص شرکت در سال ۹۹، ۴۹ میلیارد تومان، سال ۱۴۰۰، ۵۳ میلیارد و در سال ۱۴۰۱، ۷۳ میلیارد تومان بوده است. سود خالص در پایان هر سال برای سال ۹۹، ۵۰ میلیارد تومان، برای سال ۱۴۰۰، ۵۱ میلیارد تومان و سال ۱۴۰۱، ۶۹ میلیارد تومان محقق شد. حاشیه سود عملیاتی ۸۲ درصدی این صنعت می‌تواند بستر امنی برای سرمایه گذاران باشد.

مدیرمالی شرکت کاوندگان بنا عنوان کرد: برای ۶ ماهه سال ۱۴۰۲، ۵۸ میلیارد تومان فروش داشتیم که ۵۰ میلیارد مربوط به فروش کرومیت و ۸ میلیارد مربوط به فروش منگنز بوده است. باتوجه به ظرفیت تولید محصولات کرومیت و منگنز برآورد مان این است که بودجه ۱۳۵ میلیارد تومانی را محقق کنیم.

پیرزادی یادآور شد: شرکت در سال ۱۴۰۰، اقدام به خرید ۴۵ درصد از سهام شرکت بنا ماشین کرد. در سال ۱۴۰۱، ۱۵ درصد دیگر این شرکت را خریداری کردیم که ارزش تمام شده این سرمایه گذاری ۹۷ میلیارد تومان بود. سرمایه این شرکت از یک میلیارد تومان به ۷۰ میلیارد تومان افزایش یافت.
وی درباره معافیت مالیاتی این شرکت گفت: از آنجایی که شرکت کاوندگان بنا در منطقه محروم قرار دارد، برای این صنعت معافیت ۲۰ ساله مالیاتی در نظر گرفته شد.

منبع: بورس نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده