تاریخ: ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۳۰
بازدید: ۳۰۶
کد خبر: ۳۲۵۶۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
مهندس مرتضی یزدخواستی، مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس مطرح کرد:

تأمین مواد اولیه موردنیاز بنگاه‌های تولیدی یکی از چالش‌های اصلی است/ دولت برای تصمیمات خود بخش خصوصی را هم مدنظر داشته باشد/ درگیر اصلاحیه‌های پیاپی نباشیم

می متالز - شروع سال نو می‌تواند بهانه‌ای باشد تا مشکلات تولید سال قبل را بررسی کرده و راهکارها را در سال جدید اجرایی کنیم، بهترین گزینه برای یافتن چالش‌ها خود تولیدکنندگان هستند که با این چالش‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند و بیشتر از هر کسی به آن واقف‌اند.
تأمین مواد اولیه موردنیاز بنگاه‌های تولیدی یکی از چالش‌های اصلی است/ دولت برای تصمیمات خود بخش خصوصی را هم مدنظر داشته باشد/ درگیر اصلاحیه‌های پیاپی نباشیم

به گزارش می متالز، بهتر است دولت این موضوع را در نظر داشته باشد و تصمیمات خود را به‌تنهایی اتخاذ نکند که به‌واسطه آن ناگزیر به اصلاحیه‌های مکرر برای هر بخش‌نامه ای باشد.

در خصوص اقدامات مثبتی که دولت در این سال می‌تواند انجام دهد گفتگویی با مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج‌فارس داشتیم.

مهندس مرتضی یزدخواستی عنوان کرد: اولین موضوعی که باید به آن رسیدگی شود تأمین مواد اولیه است. تأمین مواد اولیه موردنیاز بنگاه‌های تولیدی همواره یکی از چالش‌های اصلی این بخش محسوب شده، که برای تأمین آن به صورت داخلی یا خارجی باید تمهیداتی ارائه شود. در حوزه فولاد سنگ‌آهن، گندله، آهن اسفنجی و شمش نیاز تولیدکنندگان است به همین خاطر دولت باید شرایطی را فراهم کند تا تأمین این مواد بدون مشکل باشد.

مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس در ادامه با در نظر گرفتن نوسانات ارز افزود: مسئله سامانه نیما و سامانه سنا و سامانه‌های این چنینی که با هدف بازگشت ارز حاصل از صادرات ایجاد شده به شکلی باشد که اجرایی باشند و به صورت مکرر با اصلاحیه تغییر رویه ندهند تا تولیدکنندگان براساس یک قاعده برنامه‌ریزی‌های خود را انجام دهند.

وی عنوان کرد: موضوع مهم دیگر حامل‌های انرژی است که افزایش قیمت‌های آن هزینه تمام شده محصولات تولیدی را افزایش می‌دهد. در شرایط فعلی که قیمت گاز افزایش حدود دو برابری داشته فشار آن برای تولیدکنندگان زیاد است. با توجه به اینکه فروش و صادرات براساس قیمت جهانی است و تابعی از قیمت‌های داخلی ما نمی‌باشد افزایش قیمت‌ها سبب عدم رقابت‌پذیری تولیدکنندگان داخلی در سطح جهانی است. به همین خاطر بهتر است دولت برای این موضوع نیز اقدامی انجام دهد.

یزدخواستی به تأمین قطعات یدکی هم اشاره کرد و گفت: البته این موضوع به مهمی سه موضوع عنوان شده فوق الذکر نیست ولی از دغدغه‌های ماست که به واسطه تحریم‌ها تأمین قطعات یدکی خارجی سخت شده است.

وی در آخر اشاره کرد: دولت برای تصمیمات خود بخش خصوصی را هم مدنظر داشته باشد و برای دستورالعمل‌هایی که اتخاذ می‌کند از تولیدکنندگان و انجمن‌های فولادی هم نظرسنجی کند. بهتر این است که ابتدا مشکلات شنیده شود سپس برای آن نسخه بپیچند نه آنکه ناگزیر شوند برای نسخه‌های پیچیده شده‌ی خود اصلاحیه‌های مکرر داشته باشند و از سرعت حرکت تولیدکننده بکاهند برای نمونه اعتصاب در بخش حمل‌ونقل در سال گذشته بسیار مشکل‌ساز شد که تولیدکنندگان را برای تأمین مواد اولیه و ارسال محصول با مشکل مواجه کرد.

عناوین برگزیده