تاریخ: ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۳۸
بازدید: ۱۹۵
کد خبر: ۳۲۷۷۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی:

اولین و مهمترین بازار هدف صادراتی خراسان جنوبی، کشور افغانستان است

می متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: 91 درصد بازار هدف صادراتی استان، کشور افغانستان است که نشان دهنده ظرفیت بالای توسعه تجارت با این کشور است.
اولین و مهمترین بازار هدف صادراتی خراسان جنوبی، کشور افغانستان است

به گزارش می متالز، داود شهرکی در جلسه شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان که با حضور سفیر ایران در افغانستان در مرز ماهیرود برگزار شد افزود: فراهم شدن برگزاری نمایشگاه در افغانستان، حضور رایزنان بازرگانی ایران، استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی به عنوان رایزن بازرگانی در افغانستان، استقرار کنسولگری افغانستان در بیرجند و همچنین کنسولگری ایران در ولایت فراه از مهمترین راهکارهای توسعه تجارت استان با افغانستان است.

شهرکی با اشاره به اهمیت ایجاد جاذبه و تشویق سرمایه گذاران در این راستا تصریح کرد: اعمال تعرفه های ترجیحی و تشویق سرمایه گذاران افغانستان برای سرمایه گذاری در استان، تاسیس بانک مشترک ایران و افغانستان، رفع مشکلات نقل و انتقال پول، تکمیل زیرساخت های تجارت خارجی استان و برگزاری میزهای مشترک ایران و افغانستان از دیگر راهکارهای مهم برای توسعه تجارت است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اظهار داشت: برای به حداقل رسیدن محدودیت و ممنوعیت صادرات بین دو کشور ایران و افغانستان نیاز است توافق نامه هایی 2 طرفه انجام شود.

وی با اشاره به ظرفیت های صادراتی در خراسان جنوبی افزود: کل صادرات غیرنفتی کشور در یازده ماه سال 1397 به میزان 40 میلیارد دلار بوده که حدود 2 و 7 دهم میلیارد دلار آن به افغانستان صادر شده است.

شهرکی بیان کرد: به عبارت دیگر 6 و 8 دهم درصد صادرات کشور به افغانستان انجام شده که از این مقدار حدود 21 درصد از مرزهای خراسان جنوبی خارج شده است.

عناوین برگزیده