تاریخ: ۰۳ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۰۷
بازدید: ۱۱۲
کد خبر: ۳۲۷۷۸۲

زیرساخت پهلوگیری شناور‌های ۸۰۰۰ TEU در بندر شهید بهشتی فراهم می‌شود

‌می‌متالز - مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: ۵۷ پروژه عمرانی و سرمایه گذاری با مشارکت بخش‌های دولتی و خصوصی در بندر شهید بهشتی چابهار تعریف شده است.

به گزارش می‌متالز، قاسم عسگری‌نسب با اشاره به آخرین وضعیت و برنامه‌های در دست اقدام در بندر شهید بهشتی چابهار اظهار کرد: فاز یک این بندر با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری سازمان بنادر و دریانوردی تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است و در حال حاضر ۴۵ پروژه عمرانی دولتی (سازمان بنادر و دریانوردی) به ارزش ۳۶۷ هزار و ۵۶۰ میلیارد ریال به علاوه ۵۶ میلیون دلار و ۱۲ پروژه سرمایه‌گذاری برای بخش خصوصی به ارزش ۶۸ هزار میلیارد ریال به علاوه ۲۲ میلیون یورو تعریف شده است.

وی افزود: قرارداد ۵۶ میلیون دلاری مربوط به پروژه احداث کریدور لجستیکی (مسیر دسترسی کامیون‌ها به بندر) به طول ۲.۶ کیلومتر با عرض ۱۱۰ متر و ۱۲ باند به همراه پروژه احداث فاز اول سیلو ۱۰۰ هزار تنی در این فاز است که پروژه اول در دهه مبارک فجر و پروژه دوم در خردادماه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: قرارداد سرمایه‌گذاری احداث نیروگاه ۲۵ مگاواتی برق با قابلیت بهره برداری از ۵ هزار متر مکعب آب به ارزش ۲۲ میلیون یورو نیز با یک شرکت ایرانی منعقد شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اقدامات انجام شده از ابتدای دولت سیزدهم در فاز یک بندر شهید بهشتی بیان کرد: طی این مدت ۲۰۰ هکتار استحصال اراضی انجام شده، عمق حوضچه از ۹ متر به ۱۶.۵ متر افزایش یافته و موج شکنی به طول ۳ کیلومتر در این فاز احداث شده است. همچنین ۱۷۰۰ متر اسکله احداث شده که طول کل اسکله‌های این بندر به ۲ هزار متر افزایش یافته است. در حال حاضر امکان پهلوگیری ۶ فروند شناور با آبخور حد اکثر ۱۲۰ هزار تن فراهم است.

عسگری‌نصب با بیان اینکه امسال ۳ خط کانتینری از بندر شهید بهشتی به کشور‌های چین و هند و امارات راه اندازی شده است، گفت: خط بندر شهید بهشتی به چین، موجب کاهش زمان انتقال کالا از ۳۵ به ۱۲ روز و ۷۰۰ دلار در هزینه حمل کانتینری شده است. همچنین در خط بندر شهید بهشتی به هند نیز محصولات کشاورزی ایران به بنادر هند و بالعکس توسط کانتینر‌های یخچالی و خشک جابه‌جا می‌شوند و در خط سوم هفته‌ای یک سفر به بندر جبل علی امارات متحده عربی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: راه اندازی سه خط کانتینری مذکور باعث شد که عملیات کانتینری در بندر شهید بهشتی طی ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با عملکرد بالغ بر ۶ هزار TEU رشد ۱۴۰ درصدی را تجربه کند.

وی یادآور شد: در فاز ۱ بندر شهید بهشتی، برنامه‌ها در چهار محور در دست بررسی قرار دارند که اول حمل کانتینری، دوم صادرات مشتقات معدنی با رشد ۸.۵ درصدی و با عملکرد ۷۰۰ هزار تن، سوم تامین نیازمندی‌های نفتی و مشتقات آن برای جنوب شرق کشور است که حجم آن به یک میلیون تن رسیده و محور چهارم شامل ورود کالا‌های اساسی می‌شود که ۳۰ درصد مجموع کالا‌های اساسی ورودی به کشور را در بر می‌گیرد.

وی یادآور شد: با توجه به اقدامات انجام شده ظرفیت بندر شهید بهشتی از ۳ میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن افزایش یافته است و امکان تخلیه و بارگیری تا ۱۲.۵ میلیون تن نیز در این بندر وجود دارد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در خصوص فاز ۲ طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار گفت: این فاز، یک پکیج آماده سرمایه‌گذاری شامل ۴۰ هکتار پسکرانه و اسکله ۹۷۰ متری است که استحصال اراضی آن انجام شده است.

عسگری نسب حجم سرمایه‌گذاری مورد نیاز بخش کانتینری فاز دو بندر شهید بهشتی را ۳۰۰ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود با تکمیل این فاز و دسترسی به آبخور ۱۹ متری پای اسکله، کشتی‌هایی با ظرفیت ۸۰۰۰ TEU کانتینر امکان پهلوگیری در این بندر را داشته باشند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده