تاریخ: ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۶:۱۸
بازدید: ۱۳۰
کد خبر: ۳۳۰۹۲۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
رییس اسبق هیات عامل ایمیدرو:

تصمیم‌گیران دولتی در تصمیم‌های خود به حرف فولادی‌ها گوش بدهند

‌می‌متالز - انجمن فولاد یک انجمن ریشه‌دار است که به درستی توانسته وظایف خود را انجام دهد.

به گزارش می‌متالز، این مطلب را «مهدی کرباسیان» رییس اسبق هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در آیین اختتامیه پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران که روز پنجشنبه ۲۱ دی‌ماه ۱۴۰۲ در سالن سعدی برج میلاد تهران برگزار شد، ضمن تبریک به انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران عنوان کرد و افزود: تاریخ با بی‌رحمی قضاوت می‌کند و البته به‌درستی نیز قضاوت می‌کند. در این نسل، باید هر کس به اندازه وزن خود، جوابگوی تاریخ باشد. ما کشوری با مواهب الهی هستیم که باید بپذیریم خداوند نعمت‌های بسیاری از جمله نفت، گاز، معدن و موقعیت به ما داده است. از نظر مواهب خدادادی شاید در ردیف ۵ کشور دنیا قرار داشته باشیم. این کشور و باوجود همه منابع به یک خودباوری نیاز دارد.

وی با اشاره به رشد صنعت فولاد در کشور یادآور شد: در سال ۱۳۶۱ ما حدود ۶ میلیون تن واردات فولاد داشتیم، هم اکنون ۵.۵ میلیارد دلار در ۹ ماهه نخست سال جاری زنجیره فولاد صادرات داشته و به نوبه خود این آمار بسیار خوبی است، هر چند می‌توانسته این آمار را به بین ۷ تا ۸ میلیارد دلار نیز برساند. مهم‌ترین دلیل این نرسیدن به حداکثر ظرفیت خود، این است که دست‌اندرکاران و تصمیم‌گیران از صنعتگران این بخش مشورت نمی‌گیرند. برای نمونه ظرف سال‌های گذشته، چندین بار عوارض روی صادرات بسته‌اند. یا در سال ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ وزارت نیرو و وزارت راه وقت مکلف بودند که زیرساخت‌های حوزه فولاد را تکمیل کنند و آن‌ها به وظایف‌شان عمل نکردند و هم‌اکنون اعلام می‌کنند که فولادسازان خود انرژی مورد نیازشان را تامین کنند؛ در حالی که فولادسازان چه گناهی دارند.

تصمیم‌گیران دولتی در تصمیم‌های خود به حرف فولادی‌ها گوش بدهند

رییس اسبق هیات عامل ایمیدرو با تاکید بر این موضوع که ایران موقعیت بی‌نظیری دارد، گفت: نظیر کشور ما وجود ندارد، این در حالی است که کشور‌هایی مانند بنگلادش یا ویتنام قادر به رشد و توسعه خود شدند. در چند سال گذشته ۸۰ درصد مردم بنگلادش زیر خط فقر قرار داشتند که بر اساس آمار سال ۲۰۲۲ مردم این کشور به میزان ۱۰ درصد زیر خط فقر قرار دارند و ۷۰ درصد آن‌ها از خط فقر بیرون آمدند، در حالی که آن‌ها نفت و گازی ندارند.

کرباسیان در ادامه تاکید کرد: ما در بخش‌های مختلف حاکمیتی، دولتی، خصوصی و تعاونی به تعهدات خود عمل نمی‌کنیم؛ در حالی‌که مردم ما اراده لازم را برای انجام امور دارند. ما در سال ۱۳۸۲ فولاد وارد می‌کردیم، هم اکنون در برخی حوزه‌ها صادرکننده شده‌ایم. باید خود را باور کنیم.

وی در ادامه یادآور شد: در تصمیم‌گیری‌های دولتی، ممکن است فولادی‌ها را فرا بخوانند، اما به حرف آن‌ها گوش نمی‌دهند، در حالی که این‌ها دلسوز جمهوری اسلامی ایران هستند و با پوست و گوشت و استخوان خود پای کار مانده‌اند، خوب باید به حرف آن‌ها گوش داد. اگر به حرف بخش خصوصی گوش بدهند، بخش خصوصی و اقتصاد کشور قوی خواهد شد و مشورت گرفتن از کاردان به صلاح آینده کشور خواهد بود.

گزارش از علیرضا جعفری نژاد؛ پایگاه خبری فلزات خاورمیانه (می متالز)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده