تاریخ: ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۵۰
بازدید: ۵۹
کد خبر: ۳۳۲۴۳۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

آغاز عملیات اجرایی کارخانه تولید شمش طلا در خونیک شهرستان خوسف

‌می‌متالز - عملیات اجرایی ساخت کارخانه تولید شمش طلا در خونیک شهرستان خوسف با حضور معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به بهره‌برداری رسید.

به گزارش می‌متالز، استان خراسان‌ جنوبی سرزمین معادن استراتژیک با ساختار زمین‌شناسی منحصر به فرد دارای ذخایر قطعی مواد معدنی با حدود ۴ میلیارد تن با ۵۰ نوع ماده معدنی دارای سنگ‌های تزئینی و کانی‌های باارزش نظیر بنتونیت، گرانیت، کرومیت، آهن، مرمریت، بازالت منشوری، مس، سرب، زغال سنگ، طلا، منیزیت، کائولن و کروم است. ساختار زمین شناسی منحصر به فرد و وجود پتانسیل‌های کانی‌های مهمی، چون طلا، قلع، تنگستن، مس، سرب، روی، آهن، زغال سنگ و ذخایر غنی سنگ‌های تزئینی (نظیر گرانیت، مرمریت، تراورتن، بازالت، مرمر و...) ظرفیت‌های بسیار ارزشمندی برای این استان زرخیز فراهم کرده است.

رتبه ششم در تعداد معادن استان‌های کشور با وجود بالغ بر ۵۱۵ معدن، رتبه اول در ذخایر زغال سنگ، منیزیت و خاک‌های صنعتی نسوز کشور و زمینه صادرات محصولات ارزشمند معدنی استان به کشور‌های چین، عراق، ترکیه، ارمنستان، اروپا و کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس از دیگر ظرفیت‌های معدنی این استان زرخیز است.

خوسف، نیز یکی از شهرستان‌های استان خراسان جنوبی است که وقتی وارد آن می‌شوی انگار وارد یک کارخانه بزرگ صنعتی شدی، از وجود معادن گرفته تا صنایع و کارخانجاتی که این شهر کوچک را جهانی کرده است. معدن طلا و مس شادان در ۶۵ کیلومتری جنوب غربی شهر بیرجند، مرکز خراسان جنوبی واقع شده است. معادن طلا در این شهرستان زرخیز هر روز یک رکورد تازه‌ای می‌زنند.

امروز عملیات ساخت کارخانه تولید شمش طلا در خونیک شهرستان خوسف با حضور معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران آغاز شد و کلنگ آن به زمین زده شد.

سید ابوتراب فاضل در حاشیه مراسم آغاز عملیات اجرایی ساخت کارخانه تولید شمش طلا در خونیک گفت: سال آینده شمش طلای غدیر را در خراسان جنوبی تولید می‌کنیم.

وی افزود: حدود ۲ سال گذشته این پهنه را در اختیار گرفتیم و تاکنون هفت هزار متر حفاری کردیم.

مدیرعامل هلدینگ بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر با اشاره به پیش‌بینی ظرفیت ۴۰۰ کیلوگرمی شمش طلا تا سال آینده بیان کرد: در زنجیره فولاد کامل‌ترین زنجیره را کار کردیم و طی چند سال گذشته به سمت سرمایه‌گذاری در فلزات غیرآهنی هم رفته‌ایم. ۲۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در خونیک انجام می‌دهیم و تا یک سال آینده نیز به بهره‌برداری می‌رسد.

به گفته وی؛ ۱۷ شرکت ارزیابی‌های فنی پروژه را انجام داده‌اند و هم‌اکنون پیمانکار در حال فعالیت است.

مدیرعامل هلدینگ بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر با ذکر این نکته که ۶۰۰ سهامدار خرد داریم ابزار امیدواری کرد تا سال آینده شمش طلای غدیر تولید شود.

احمد آریافر نیز در این مراسم گفت: این طرح همزمان با چهارمین روز از دهه مبارک فجر و با حضور معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران آغاز شد.

وی ادامه داد: شرکت زرین معدن خونیک به عنوان بخش خصوصی این واحد فرآوری جوار معدنی را با سرمایه‌گذاری ۶۵۰ میلیارد تومان و ظرفیت تولید سالانه ۴۰۰ کیلوگرم شمش طلا احداث خواهد کرد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بیان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، این واحد فرآوری که امروز عملیات اجرایی خود را آغاز کرد در دهه فجر سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد تا زمینه اشتغال بیش از ۱۵۰ نفر را فراهم آورد.

وی تصریح کرد: با احداث این کارخانه تعداد واحد‌های فرآوری و استحصال طلای استان به ۴ واحد افزایش خواهد یافت که گامی بزرگ در راستای ایجاد ارزش افزوده و اشتغال در استان خواهد بود.

آریافار گفت: اعتبار پیش‌بینی‌شده برای این پروژه ۶۵۰ میلیارد تومان است و ظرفیت کارخانه تولید شمش طلای خونیک ۴۰۰ کیلوگرم در سال خواهد بود.

آغاز عملیات اجرایی کارخانه تولید شمش طلا در خونیک شهرستان خوسف

آغاز عملیات اجرایی کارخانه تولید شمش طلا در خونیک شهرستان خوسف

آغاز عملیات اجرایی کارخانه تولید شمش طلا در خونیک شهرستان خوسف

آغاز عملیات اجرایی کارخانه تولید شمش طلا در خونیک شهرستان خوسف

آغاز عملیات اجرایی کارخانه تولید شمش طلا در خونیک شهرستان خوسف

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده