تاریخ: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۵۲
بازدید: ۱۵۱
کد خبر: ۳۳۸۵۸۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

شتاب‌دهنده‌های قیمت طلای جهانی کدام‌اند؟/ اثر عوامل سیاسی و اقتصادی بر رشد فلز زرد

‌می‌متالز - قیمت طلای جهانی همچنان با شتاب در حرکت است. ناظران عمده دلیل جهش قیمت طلا در سال جاری میلادی را تداوم و افزایش تنش‌های سیاسی می‌دانند. در واقع ادامه کشمکش‌های سیاسی - نظامی در نقاط مختلف دنیا سبب شد که رشد قیمت طلا شدت بگیرد. البته در کنار عوامل سیاسی نمی‌توان برخی متغیر‌های کلان اقتصادی را در این باره نادیده گرفت.

به گزارش می‌متالز، در چارچوب عوامل اقتصادی، کارشناسان و تحلیلگران بازار‌های جهانی، انتظار کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در ۲۰۲۴ و خرید بالای طلا توسط بانک‌های مرکزی سراسر دنیا از جمله چین را از دلایل اصلی افزایش اخیر قیمت طلا در بازار‌های جهانی عنوان می‌کنند. از سوی دیگر خرید طلا از سوی برخی از بانک‌های مرکزی بزرگ مانند فدرال رزرو ایالات متحده، بانک مرکزی انگلستان و بانک مرکزی اروپا که سعی دارند، نرخ بهره را کاهش دهند، به طور چشمگیری افزایش یافته است. در راستای این عوامل، قیمت طلا در روز‌های اخیر در مسیر پنجمین افزایش هفتگی خود قرار گرفت و سرمایه‌گذاران به سمت دارایی‌های امن گرایش پیدا کردند. چرا که نااطمینانی سیاسی در خاورمیانه، فشار‌های ناشی از دورنمای افزایش نرخ‌های بهره آمریکا را تحت‌الشعاع قرار داد.

باید به این موضوع اشاره کرد که طلا یک سرمایه‌گذاری مقاوم است. وقتی نرخ بهره سقوط می‌کند، قیمت طلا افزایش پیدا می‌کند و تمایل به خرید آن نسبت به اوراق قرضه بالا می‌رود. سرمایه‌گذاران همچنین از طلا به عنوان پشتوانه‌ای در برابر تورم یاد می‌کنند و معتقدند طلا ارزش خود را در زمان افزایش قیمت‌ها حفظ می‌کند.

پیش‌بینی‌ها از آینده طلا چه می‌گوید؟

پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که قیمت این محصول پس از تقویت دلار و افزایش نرخ بهره و همین طور تداوم ریسک‌های سیاسی به کانال ۳۰۰۰ دلاری نزدیک خواهد شد. عددی که یک رکورد تاریخی برای طلا خواهد بود. بر اساس داده‌های موجود بهای هر اونس طلا در جمعه‌ای که گذشت با ۰.۴ درصد افزایش به ۲۳۸۸ دلار و ۴۹ سنت رسید. در واقع طلا در این هفته ۳ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد. از سوی دیگر در مدت اخیر خرید طلا از سوی برخی از بانک‌های مرکزی بزرگ مانند فدرال رزرو ایالات متحده، بانک مرکزی انگلستان و بانک مرکزی اروپا که سعی دارند نرخ بهره را کاهش دهند، به طور چشمگیری افزایش یافته است.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو ایالات متحده، اظهارات تازه‌ای را مطرح کرده است که بر اساس آن انتظار می‌رود نرخ بهره تا اوایل ژوئن کاهش یابد. آن طور که کارشناسان می‌گویند؛ واگرایی بین قیمت طلا و میزان بهره بانک‌های آمریکا شگفت‌انگیز است و نشان می‌دهد که بازار‌های کالا و اوراق قرضه با نرخ تورم رشد می‌کنند، پیامی که به هیچ وجه باب میل بازار‌های سهام نیست و طبیعتا آثار خود را در بورس‌های جهانی نشان می‌دهد. بانک مرکزی چین در ماه مارس برای هفدهمین ماه پیاپی طلا خریداری کرده و ۱۶۰ هزار اونس به ذخایر خود اضافه کرده است.

ذخایر طلای این بانک در حال حاضر به ۷۲.۷۴ میلیون اونس تروا می‌رسد. تحقیقات نشان می‌دهد بانک‌های مرکزی جهت دور شدن از دلار، در زمان بی‌ثباتی‌های ژئوپلیتیکی طلا خریداری می‌کنند. تحلیلگران کاپیتال ایکونامیکس می‌گویند سرمایه‌گذاران چینی از طلا به عنوان یک سرمایه جایگزین در زمان سقوط ارزش مسکن و قیمت سهام طی سال‌های گذشته استفاده کرده‌اند. سایر بانک‌های مرکزی از جمله هند و ترکیه هم در حال افزایش ذخایر طلای خود هستند. رشد تولید ناخالص داخلی هند یکی از عوامل این خرید‌ها بوده است.

در عین حال خرید بالای طلا توسط بانک‌های مرکزی نشانه از بین رفتن وابستگی به دلار است. تحقیقات نشان می‌دهد تمایل برای دلار از سوی بانک‌های مرکزی که می‌خواهند وابستگی اقتصادی خود به آمریکا را کاهش دهند، از بین رفته است. بانک سرمایه‌گذاری جی پی مورگان طی یک بررسی تحقیقاتی اعلام کرده است کشور‌هایی که متحد آمریکا نیستند طلا را خریداری می‌کنند تا از دلار دور شده و آسیب‌پذیری خود در برابر تحریم‌ها را کاهش دهند.

اما در خصوص فاکتور‌های سیاسی، کارشناسان به مواردی از جمله ادامه ناآرامی‌ها در منطقه و جنگ غزه و اسرائیل و اخیرا موضوع درگیری این رژیم و ایران بعد از ماجرای حمله به کنسولگری، تداوم جنگ روسیه با اوکراین، تنش‌های اخیر میان چین و تایوان و شاید از همه مهم‌تر ریسک بازگشت دونالد ترامپ به صندلی ریاست جمهوری ایالات متحده همگی جزو متغیر‌هایی هستند که طلا را به سقف تاریخی‌اش رسانده‌اند.

همه این عوامل و پررنگ‌تر شدن نگرانی درباره این ریسک‌ها همگی از جمله عواملی هستند که انتظارات را برای آینده نرخ طلا در مسیر صعودی قرار داده است. اما بعد از افزایش اونس جهانی طلا، قیمت در بازار داخلی هم سمت و سوی افزایشی پیدا کرد.

به اعتقاد ناظران دلیل اصلی گرانی قیمت طلا و سکه افزایش قیمت اونس جهانی بوده است.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده